ماجرای فرونشست قلعه تاریخی فلک‌الافلاک لرستان چه بود؟

اعلام خبر فرو‌نشست قلعه تاریخی فلک الافلاک از سوی یکی از نمایندگان لرستان در مجلس، با واکنش‌هایی در لرستان رو به رو شده است.

ماجرای فرونشست قلعه تاریخی فلک‌الافلاک لرستان چه بود؟

مهرداد ویس کرمی نماینده لرستان گفت: در مطالعات ماهواره‌ای، زمین قلعه فلک الافلاک حدود ۲ سانتی‌متر نشست داشته و قلعه نیاز جدی به رصد و مقاوم‌سازی دارد.

 این موضوع را نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس طی روز‌های اخیر جهت هشدار در مورد وضعیت قلعه فلک الافلاک خرم آباد مطرح کرد.

او می گوید: با ۲۰۰ میلیون تومان هزینه و استقرار "مرکز دائمی ژئودینامیک" باید رصد مستمر منطقه انجام شود در همین راستا با وزیر میراث فرهنگی و استاندار لرستان مکتاباتی انجام داده و پیگیر این موضوع هستم.

بر اساس شاهد‌های نصب شده نشست در قلعه فلک الافلاک مشاهده نشده است

سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی لرستان نیز گفت: مطالعه یکپارچه سازی بستر و مقاوم سازی سازه قلعه انجام شده و مراحل آخر تصویب را می گذراند.

او می گوید: در سیل نوروز ۹۸ آب شستگی روی تپه اتفاق افتاد، ولی به واسطه ایجاد و احداث سازه اولیه قلعه سالم ماند.

رامین ابراهیمی، مدیر پایگاه قلعه فلک الافلاک گفت: موضوع نشست قلعه فلک الافلاک صحت ندارد. طی سال‌های گذشته ترک‌هایی در بدنه قلعه فلک الافلاک دیده می شد که  البته موضوع ترک خوردگی در بنا‌های تاریخی امری عادی است، اما دستگاهی در محیط اطراف قلعه به ماهواره وصل نشده که نشان دهد چه نقطه‌ای نشست کرده.

به گفته او سال ۹۸ با استفاده از یک روش تکنولوژی کشور جمهوری چک که اخیرا در رفع خطر ترک‌های بنا‌های تاریخی استفاده می‌شود ترک‌های قلعه را ترمیم و مرمت کردیم.

مدیر پایگاه قلعه فلک الافلاک می گوید: سال ۸۴ طرحی در راستای استحکام بخشی قلعه پیشنهاد شد که به دلیل مشکلات اجرایی و هزینه بر بود  بناست بازنگری و به روز رسانی شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: در خصوص فرونشست زمین قلعه هنوز بررسی انجام نشده و این مسئله نیازمند بررسی کارشناسی است.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها