معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی:

جهش در تعداد جمیعت آهو، شرایط زیست یوزپلنگ در میاندشت را مهیاتر کرد

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: جهش در تعداد جمعیت آهو در منطقه میاندشت جاجرم شرایط را برای زیست یوزپلنگ آسیایی مهیاتر کرده است.

جهش در تعداد جمیعت آهو، شرایط زیست یوزپلنگ در میاندشت را مهیاتر کرد

حبیب لشکری، اظهارکرد: طبق سرشماری های صورت گرفته از جمعیت آهو در منطقه میاندشت جاجرم، تعداد این گونه حیوانی در این منطقه با جهش روبه رو بوده و افزایش چشم گیری را داشته است.

وی افزود: اقدامات مدیریتی سبب شده تا با رشد جمعیت آهو در این منطقه مواجه باشیم که یکی از اقدامات صورت گرفته توزیع علوفه در منطقه بوده است.

لشکری با اشاره به اینکه در سال جاری با خشکسالی شدید و کمبود شدید منابع آبی مواجه بودیم، ادامه داد: این اداره کل با تلاش محیط بان های منطقه آبرسانی سیار را تا آبشخورهای موجود انجام داد.

به گفته وی البته آب مورد نیاز نیز با همکاری دامداران منطقه از چاه های آن ها تامین شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته خرید سامانه عرفی از دیگر اقدامات مدیریتی برای حفظ جمعیت آهو و یوزپلنگ در منطقه بوده که تاکنون حدود چهار هزار و ۸۰۰ هزار راس از سامانه ها خریداری شده است.

وی تاکیدکرد: البته اگر جمعیت آهوی کنونی در منطقه را با سال ۸۵ مقایسه داشته باشیم جمعیت این گونه حیوانی بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی توضیح داد: از آنجاییکه در سال ۸۵ خراسان شمالی جزئی از خراسان بزرگ بوده و به علت دوری از مرکز استان خراسان، توجه کمتری به این مناطق می شد و یا اینکه احتمال خیلی زیادی را برای حضور یوزپلنگ در منطقه نمی دادند تعداد جمعیت آهو نیز کاهش یافته بود.

وی با تصریح بر اینکه منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم یکی از زیست گاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی در کشور محسوب می شود، گفت: به طور قطع افزایش جمعیت آهو که یکی از طعمه های اصلی یوزپلنگ است در زندگی این گونه حیوانی در این منطقه بسیار موثر بوده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها