پایان کابوس های تالاب میانکاله/ ویدئو

بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی خشک شده تالاب میانکاله با اقدام جالب گروه‌های مردمی آبگیری شد.

پایان کابوس های تالاب میانکاله/ ویدئو

 ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: گروه دوستداران طبیعت شهرستان بهشهر با همکاری محیط زیست اقدام به ایجاد دیواره خاکی در ضلع جنوبی تالاب میانکاله کرده اند.

او با بیان اینکه محیط زیست استان سال‌های گذشته نیز ۷۰ کیلومتر از کانال‌های منتهی به تالاب را لایروبی کرده بود، افزود: ایجاد دیواره خاکی و لایروبی کردن کانال‌های منطقه سبب شد با نخستین بارش‌ها آب باران به ضلع غربی میانکاله هدایت شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: ۵۰۰ هکتار از اراضی شبه جزیره میانکاله که سال‌های گذشته به دلیل کم آبی خشک شده بود با این دو اقدام اکنون آبگیری شد و حیات به این زمین‌های خشکیده بازگشت.

ابراهیمی ارتفاع آب در این مناطق را بیش از ۳۰ سانتی متر اعلام کرد و گفت: اقدام گروه دوستداران طبیعت بهشهر که سبب جان گرفتن دوباره بخش‌های از تالاب شده برای محیط زیست اقدام بسیار ارزشمندی است.

او از این اقدام به عنوان همدلی دوستداران محیط زیست با مجموعه حاکمیت در محیط زیست نام برد و افزود: این اقدام نمونه‌ای از مدیریت زیست بوم ها توسط جوامع محلی است و نشان می‌دهد از تجربه بومیان هر منطقه می‌توان برای احیای مناطق آسیب دیده کمک گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه مطالعات طرح انتقال آب دریای خزر به تالاب میانکاله هم انجام شده است، گفت: با توجه به لب شور بودن آب تالاب، احتمال برهم خوردن اکوسیستم این پهنه آبی پس از انتقال آب شور دریا به آن وجود داشت.

ابراهیمی گفت: با توجه به اقدام دوستداران محیط زیست و ورود آب‌های شیرین به تالاب در صورت تخصیص اعتبارات می‌توان طرح انتقال آب دریای خزر به تالاب میانکاله را جدی‌تر دنبال کرد تا بهشت پرندگان دوباره به روز‌های خوب برگردد.

پایانی بر  جولان ریزگردهای شرق استان

حجت الاسلام داوری پیشنهاد دهنده طرح ایجاد خاکریز نیز گفت: با توجه به خشکسالی چند سال اخیر در تالاب میانکاله، ساخت این خاکریز به طول ۲ کیلومتر توسط گروه دوستداران طبیعت شهرستان بهشهر اجرایی شد.

او با بیان اینکه با ایجاد این خاکریز از هدر رفت آب‌های سطی و باران جلوگیری و حجم قابل توجهی آب شیرین ذخیره می‌شود، گفت: در قدم نخست بیش از ۵۰۰ هکتار از تالاب میانکاله آبگیری شده است.

حجت الاسلام داوری با بیان اینکه کار مردمی در قالب همدلی می‌تواند گره گشای بسیاری از این مشکلات شود، این اقدام را نیز نوعی آتش به اختیار بودن اعلام کرد و گفت: همه فعالیت‌های این گروه از ابتدا تا انتها با هماهنگی محیط زیست انجام شد.

او گفت: با خشک شدن بخش‌هایی از تالاب میانکاله، ریزگرد‌ها نیز تهدید جدی برای ساکنان شرق مازندران بودند، افزود: با ایجاد این خاکریز و آبگیری تالاب ریزگردی در این منطقه وجود نخواهد داشت که سلامتی مردم را تهدید کند.

حجم ویدیو: 2.62M | مدت زمان ویدیو: 00:00:34 | دانلود ویدیو
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها