کمبود شدید آب در زنجان

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان با اشاره به اضافه‌برداشت از سدهای استان، گفت: در سد تهم به دلیل اضطرار و جبران کمبود آب در ماه‌های گرم سال که مصرف مردم افزایش می‌یابد، اضافه‌برداشت بر تخصیص انجام نشده است.

کمبود شدید آب در زنجان

اسماعیل افشاری، با اشاره به بحث تنش آبی در کشور و به تبع آن در استان، اظهار کرد: استان زنجان همانند سایر استان‌های کم‌بارش کشور به دلیل کاهش بارندگی و نزولات جوی در سال‌های اخیر که منجر به کاهش ذخایر آب‌های سطحی و زیرزمینی شده، جزو استان‌های دارای تنش‌آبی است.

وی با تاکید بر عملیاتی کردن راهکارهای کوتاه‌مدت برای کاهش آسیب‌های تنش‌آبی، افزود: کاهش مصرف آب در بخش‌های کشاورزی و شرب، بالا بردن فرهنگ عموم مردم به منظور افزایش ارزش ذاتی آب مصرفی، مطلع کردن عموم مردم از کمبود و میزان ذخایر آبی استان به منظور همراهی مردم با مسئولان تصمیم‌گیرنده، از جمله راهکارهای کوتاه‌مدت عبور از تنش‌آبی است.

این مسئول ادامه داد: تسریع در اجرای پروژه‌های تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان از قبیل سد مشمپا، بلوبین، مراش و ... و حفر تعدادی چاه در مناطق غربی و شرقی زنجان برای استفاده در مواقع بحران، از جمله راهکارهای بلندمدت عبور از تنش‌آبی است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان با اشاره به اضافه‌برداشت از سدها، تصریح کرد: در سد تهم به دلیل اضطرار و جبران کمبود آب در ماه‌های گرم سال که مصرف مردم افزایش می‌یابد، اضافه‌ برداشت بر تخصیص انجام نشده است.

افشاری یادآور شد: با توجه به آمارهای ورودی و خروجی ثبت‌ شده در سدهای در حال بهره‌برداری شامل سدهای تهم، گلابر و کینه‌ورس که آب شرب شهرهای زنجان، ایجرود، ابهر و خرم‌دره را تامین می‌کند، در صورت ادامه روند فعلی یعنی پیش‌بینی خشکسالی برای سال آبی آینده، متاسفانه در پایان سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ این شهرها با کمبود شدید آب مواجه خواهد بود.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها