فرش قرمز منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برای جنب و جوش‌ های سرمایه گذاری

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برای کمک به سرمایه گذاران در این منطقه می‌تواند طی ۴۸ ساعت مجوزهای لازم را صادر و دریافت کند.

فرش قرمز منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برای جنب و جوش‌ های سرمایه گذاری

مرتضی صفدری زاده، در نشست خبری اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی با توجه به گرایش‌های صنعتی، تجاری، خدماتی و حمایتی سعی کرده میزبان سرمایه گذارهای متقاضی برای حضور در عرصه فضای کسب و کار در این رشته ها باشد.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان یکی از موتورهای محرک نقش خود را ایفا می‌کند و متناسب با فضای اقتصادی حاکم سعی می‌کند که بهترین دستاورد را برای جامعه پیرامون خود داشته و در خدمت توسعه صادرات کالای ایرانی به کشور افغانستان تلاش می‌کند.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه تا امروز متناسب با شرایط توانسته‌ایم پاسخگوی متقاضیان باشیم علی رغم اینکه در بحث زیرساختهای آب، برق و گاز در سایت مرکزی مشکلاتی داریم اما با همت مدیران اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سعی شده بیشترین خدمت را در خصوص میزبانی داشته باشیم.

صفدری زاده افزود: تعداد واحدهای بهره برداری شده در سایت مرکزی ۱۴ واحد و در سایت مرزی ۲۰ واحد بوده که زمینه اشتغال جوانان را فراهم کرده است و با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصادی به نظر میرسد دکتر رئیسی نگاه ویژه‌ای به بخش خصوصی در زمینه توسعه اقتصادی دارند و بخش خصوصی باید فعال شود.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به شعار سال جاری اشاره کرد و گفت: اصحاب رسانه می‌توانند در حوزه پشتیبانی نقش ایفا کنند هم جلب نگاه های ویژه سرمایه گذارهای بومی، ایرانی و حتی خارجی را به استان باعث شوند و همچنین سیمای واقعی از شرایط، مزیت و پتانسیل هایی که در این استان وجود دارد را بتوانند برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی معرفی کنند که در نهایت بتواند باعث امید افزایی و نگاه خوب به آینده باشد.

صفدری زاده بیان کرد: توسعه اقتصادی به جز همراهی بخش خصوصی امکان ندارد و فعال سازی و معرفی بخش خصوصی می‌تواند به عنوان یکی از رسالت های رسانه ها بیان شود.

وی بیان کرد: با توجه به تمکن مالی می‌شود در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کرد و نتایج مادی و معنوی که اثراتی در نگاه مربوط به بخش توسعه و بخش فضای کسب و کار است را بهتر معرفی کرد و نمود داشت.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی از نظر مزیت، مزیت‌های فراوان تری نسبت به برخی از نقاط توسعه یافته کشور داریم؛ درست است ممکن است برخی محدودیت‌هایی داشته باشیم اما این محدودیت‌ها نمی‌تواند توجیهی برای عدم توسعه یافتگی استان باشد.

وی به تشکیل ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و افزود: نگاه ستاد توسعه خاوران این است که بخش خصوصی توانمند پای کار را باید پذیرا بود و موانع پیش رو را باید برداشت.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: اگر امروز می‌خواهیم به یک نقطه روشن تری برسیم به نظر می‌رسد بخش خصوصی باید تحریک شود و با نگاه تعلق خاطر پای کار اقتصاد بیاید؛ خوشبختانه طی سال‌های اخیر از لحاظ آماری نیز خراسان جنوبی در بحث اشتغال زایی، درصد بیکاری، امنیت سرمایه گذاری و … نتایج خوبی داشته است. اما همین تعداد بیکار و فرصت های شغلی که در استان معطل مانده هم برای استان زیاد است و میشود مدیریت کرد.

وی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی در این بخش رسالت خود می‌داند که هم در این بخش ارتباط خود را با رسانه‌ها و بدنه جامعه قوی کرده و منطقه ویژه را مامن امنی برای سرمایه گذارها بداند؛ با توجه به سیاست‌هایی که در راهبرد منطقه ویژه اقتصادی است ما را به این نتیجه رسانده که این سیاست درست و منطقی بوده است.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: در حوزه سایت مرزی که یکی از مزیت های استان هم مرز بودن با کشور افغانستان است علی رغم شرایط بی ثباتی که در کشور افغانستان به وجود آمد و حکومت دست به دست شد اما شرایط مراودات ما با افغانستان کنترل شد و تجارت با همان هارمونی که از قبل ایجاد شده بود مدیریت شد و در بحث روند تجارت و صادرات کالای ایرانی به افغانستان شاهد مشکلی نبودیم.

صفدری زاده به فعالیت مرز ماهیرود اشاره و تصریح کرد: علی رغم فعال بودن مرز میلک و دوغارون اما موقعیت مرز ماهیرود به دلیل استراتژیک بودن این مرز مورد استقبال تجار است و در حال حاضر فعالیت تجاری از مرز ماهیرود با کشور افغانستان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طی این مدت در زمینه واردات کاهش داشتیم، بیان کرد: در بحث ترانزیت، صادرات کالاهای سوختی و تعداد ناوگان ورودی به سایت مرزی شاهد افزایش های چشمگیری بودیم.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: حاکم جدید افغانستان نیز مجبور است در بحث تجارت، نگاهش به کشور با ثباتی مثل ایران باشد.

صفدری زاده خاطرنشان کرد: هدف ما به عنوان سرمایه گذار در خراسان جنوبی این است که استان از نظر توسعه تجاری بتواند جایگاه خوبی به خود اختصاص دهد.

وی به تخصیص اعتباراتی در حوزه زعفران و زرشک و نگاه اقتصادی به بخش معدن اشاره کرد و افزود: این اقدامات نویدبخش است و نگاه بخش دولتی و خصوصی باید به رفع مشکلات اقتصادی باشد.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در مورد چشم انداز منطقه ویژه برای توسعه اقتصادی استان، تصریح کرد: وظیفه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ایجاد بستر برای واحد هایی است که قصد دارند در منطقه کار کنند؛ ما موظف به تامین زیرساخت هستیم.

صفدری زاده با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند سرمایه گذار نیست، بیان کرد: ما در اینجا بستر را برای سرمایه گذاری فراهم می‌کنیم برای نمونه بستر خط طراحی تولید کاشی و سرامیک در محل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند فراهم شده و در حال حاضر نهمین خط در حال طراحی است‌ و نیروهای نخبه بومی در این زمینه مشغول بکار هستند.

وی افزود: علی رغم اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در زیرساخت برق دارای مشکلاتی است، اما خود برای تامین برق اقدام کرده و نگذاشتیم کارها به دلیل مشکل در برق رسانی تعطیل شود ضمن اینکه اخیرا با کمک شرکت توانیر توانستیم در بحث تخصیص زمین پست برق برای منطقه ویژه اقتصادی اقدام کنیم.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در مورد پتانسیل‌های بومی گفت: با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در بحث مبادلات مرزی فعال است آمادگی خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان را داریم. محصولات کشاورزی و معدنی پایه ثابت سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند است.

صفدری زاده بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برای کمک به سرمایه گذاران در این منطقه می‌تواند طی ۴۸ ساعت مجوزهای لازم را صادر و دریافت کند، اما صنایع پر آب بر را نمی‌توانیم در منطقه ویژه اقتصادی پذیرش کنیم.

وی با بیان اینکه در سایر موارد هیچ محدودیتی برای ورود سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند وجود ندارد، تصریح کرد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی ۱۳۷ نیروی بیمه شده دارد، واحد های اشتغال زایی که پروانه بهره برداری آنها صادر شده ۸۹۰ نفر اشتغال بیمه شده دارد و در واحدهایی که قرار است به بهره برداری برسد برای ۱۷۶۲ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

صفدری زاده خاطرنشان کرد: روزانه در سایت مرزی و مرکزی ۵۵۰۰ نفر ارتزاق می‌کنند و مشکلات مربوط به تمام استان‌ها است و این‌که بگوییم مشکلات مختص بیرجند است درست نیست. مشکلات پیش روی سرمایه گذاران مربوط به شخص نیست بلکه مربوط به تکثر و تعدد قانون ها است و حتما موانعی پیش پای سرمایه گذاران است که مقام معظم رهبری امسال را به نام" تولید، پشتیبانی‌ها مانع زدایی‌ها" نامگذاری کردند.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: اینکه مطرح می‌شود قوانین در خراسان جنوبی خیلی سخت است را قبول ندارم بلکه در برخی موارد خراسان جنوبی بهتر از سایر استانها است؛ موانع در فضای کسب و کار ایران وجود دارد اما منتصب کردن آنها به بیرجند بی انصافی است.

صفدری زاده با بیان اینکه اگر صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد اجرایی شود هیچ جایی برای تحریم و مشکلات اقتصادی نمی‌ماند.

وی در مورد میزان سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و مرز ماهیرود، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون مجموع سرمایه گذاری در سایت مرزی ۴۸ میلیارد تومان، سایت مرکزی ۱۷۲ میلیارد تومان و میزان سرمایه گذاری توسط سرمایه گذارهای داخلی و خارجی ۶۷۶ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در مورد مشکلات زیرساختی در خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف، تاکید کرد: درست است هر چه برخورداری استان از زیرساخت بیشتر باشد شرایط برای سرمایه گذار بهتر است اما نمیتوان گفت به دلیل نبود زیرساخت نمیتوان در استان سرمایه گذاری نکرد و نبود زیرساخت مانعی برای سرمایه گذاری نیست؛ خراسان جنوبی مسیر توسعه یافتگی را پیدا کرده و قطعا نسبت به چند سال گذشته شرایط استان بهتر شده است. ادامه مسیر توسعه یافتگی نیاز به حمایت بخش خصوصی دارد و باید از بخش های خصوصی بیرجند و استان حمایت شود.

وی تصریح کرد: با کمک بنگاه های اقتصادی کوچک نیز میتوان کسب و کار داشت و حتما نیاز به بخش خصوصی بزرگ با نیروی انسانی زیاد نیست.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تاکید کرد: برای حضور بیش از پیش بخش خصوصی در فضای کسب و کار باید فضایی را ترسیم کرد که اسیر سیاه نمایی با هدف حذف رقبا و امیتاز گرفتن نباشیم؛ باید تا حد امکان کتری کرد که از ظرفیت‌های بی بدیل خراسان جنوبی بتوان بهره برد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها