تخریب نخستین ویلاهای قدیمی سازمان آب و برق خوزستان

یک خوزستان‌شناس گفت: از نخستین واحدهای ویلایی (بنگله) مسکونی مدیران ارشد و میانی خارجی و ایرانی ساخته شده توسط سازمان آب و برق خوزستان در منطقه گلستان اهواز واقع در انتهای خیابان اقبال تنها چند واحد باقی مانده است.

تخریب نخستین ویلاهای قدیمی سازمان آب و برق خوزستان

عباس امام اظهار کرد: این منازل ویلایی که تعدادشان در تیپ‌های مختلف به نزدیک ۱۰۰ واحد می‌رسیده در حدفاصل فعلی پارک قوری تا سردخانه گلستان اهواز از یک طرف و پارک قوری تا نبش خیابان اقبال از سمت دیگر قرار داشتند که طی ۳۰ سال گذشته به تدریج تخریب و در محل آنها هم ادارات و سازمان‌های دولتی (مانند بیمارستان روانپزشکی گلستان و ستاد شرکت آبیاری کرخه و زیرمجموعه‌های آن) و هم منازل مسکونی شخصی ساخته شده‌اند.

وی ادامه داد: آن مجموعه علاوه بر ویلاهای سازمانی دارای باشگاه، استخر و سایر تاسیسات در کنار ساحل رود کارون بوده که در حال حاضر همگی از بین رفته‌اند.

امام بیان کرد: نکته تاریخی مهم این است که این محوطه و منازل سکونتگاه مدیران نخستین سازمانی بود که عمران و آبادی خوزستان معاصر را از سال ۱۳۳۵ به بعد با ساخت سد دز، راه‌اندازی آب و برق همگانی (برای نخستین بار در خوزستان)، انقلاب در کشاورزی و دامپروری و توسعه روستایی و شهری خوزستان پایه‌گذاری کرد.

وی افزود: مدیران اصلی و ارشد این سازمان ۲ آمریکایی به نام ویلیام لیلیانتال و گوردون کلاپ بودند. از ایرانی‌ها نیز معروف‌ترین فرد دکتر عبدالرضا انصاری بود که بعدها ریاست سازمان آب و برق خوزستان به وی واگذار شد.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها