از کمبود آرد تا کاهش ساعت کاری نانوایی‌ های همدان

در این روزهای گرم تابستان وقتی برای تهیه نان به نانوایی‌ ها می‌رویم با صف‌ های طولانی مواجه می‌شویم، زمانی که دلیل این صف‌ های طولانی را از مردم جویا می‌شویم، هرکسی دلیلی ارائه می‌دهد.

از کمبود آرد تا کاهش ساعت کاری نانوایی‌ های همدان

یکی از کمبود آرد به دلیل وقوع خشکسالی صحبت کرده و دیگری به عدم توزیع آرد اشاره می‌کند، بعضی نیز افزایش قیمت نان در آینده را دلیل این معضل می‌دانند.

با توجه به این شایعات، با مسئولان مربوط به آرد و نان استان به گفت‌وگو پرداخته تا دلیل این صف‌های طولانی و صحت و سقم افزایش قیمت نان و نبود آرد را جویا شود.

کمبود آرد نداریم

مدیرکل غله‌وبازرگانی استان همدان کمبود آرد در سال‌جاری را تکذیب کرد و گفت: در سال‌جاری در استان همدان با کمبود آرد مواجه نبوده و نسبت به سال گذشته افزایش تولید نیز داشته‌ایم.

مسعود بکایی در مورد توزیع آرد در استان همدان، اظهار کرد: توزیع آرد در سطح استان بر مبنای میزان جمعیت بوده و متوسط سهم سرانه آرد در استان همدان به ازای هر نفر هشت کیلو و ۲۰۰ گرم در ماه است.

وی با بیان اینکه میزان آرد توزیعی ماهانه بین نانوایی‌های استان ۱۴هزار و ۶۰۰ تن بوده و میزان آرد مصرفی سالانه استان ۱۷۵هزار تن است، در مورد اختلاف قیمت آرد دولتی و بازار آزاد، تصریح کرد: به‌دلیل اختلاف زیادی که بین قیمت آرد دولتی و بازار آزاد وجود دارد، برخی از نانوایی‌ها سهم آرد خود را در بازار آزاد به فروش رسانده و بدین ترتیب بخشی از آرد دولتی از چرخه توزیع خارج شده و وارد بازار آزاد می‌شود.

بکایی با تأکید بر اینکه صف‌های طولانی نانوایی‌ها در روز اخیر ربطی به کمبود آرد نداشته و توزیع آرد به مقدارم لازم در سطح استان انجام می‌شود،افزود: علت صف‌های طولانی نانوایی‌ها در روزهای گذشته، ورود مسافران به استان و افزایش قیمت برنج است به‌طوریکه بسیاری از مردم مصرف نان را جایگزین برنج کرده‌اند.

وی درمورد تخلف کارخانه‌های تولید آرد،تصریح کرد: کارخانه‌های تولید آرد حق هیچ‌گونه فروش آرد خارج از نرخ مصوب را نداشته و از شهروندان تقاضا می‌شود درصورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره ۱۲۴ واحد نظارتی اداره صنعت و معدن و تجارت تماس بگیرند.

این مقام مسئول با توجه به گلایه برخی از نانوایان درمورد کمبود سهمیه آرد،گفت: میزان آرد توزیعی به نانوایی‌ها تغییری نکرده و بر اساس نیاز بوده همچنین جمعیت استان در سال‌های گذشته ثابت بوده و تعداد نانوایی‌ها حتی بیش از میزان مورد نیاز است اما به‌دلیل تبدیل نانوایی‌های سنتی به صنعتی سرعت تولید نان در نانوایی افزایش پیدا کرده و به همین دلیل سهمیه آرد روزانه آنها با سرعت بیشتری پخت می‌شود.

بکایی با بیان اینکه ۶۰ درصد نانوایی‌های استان نان لواش پخت می‌کنند، افزود: در حال حاظر ۶۰ درصد نانوایی‌های استان، نان لواش پخت کرده و تعداد نانوایی سنگکی و بربری به نسبت نیاز کمتر است که برای افزایش تنوع، نانوایی‌هایی که نان لواش پخت می‌کنند می‌توانند درخواست تغییر پخت نان لواش به سنگک یا بربری را بدهند.

مدیر کل غله استان همدان با تکذیب قطع توزیع آرد به روستاها،گفت: سهمیه آرد روستاها از طریق اتحادیه تعاون روستایی ارائه شده و به هیچ عنوان سهمیه آرد روستاها قطع نشده است اما روستاهایی که دارای جمعیت زیر ۷۰۰نفر بوده به‌دلیل نبود صرفه اقتصادی، نانوایی وجود ندارد و روستاییان سهمیه آرد خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

کم‌فروشی و کاهش ساعت کاری در نانوایی‌ها

معاون سازمان صمت استان همدان نیز درمورد تخلفات نانوایی‌ها گفت: بیشترین تخلفات نانوایی‌ها مربوط به کم‌فروشی و کم کردن ساعت کاری است.

مرتضی بیدآبادی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمت نان در استان را نداشته‌ایم، افزود: با توجه به این که نانوایان انتظار افزایش قیمت نان بعد از انتخابات را داشته و بعد از انتخابات هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم و متأسفانه برخی از نانوایان اقدام به کم کردن وزن نان کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به بازرسی‌های نظارتی برای جلوگیری از تخلفات نانوایی‌ها، اظهار کرد: در طی دو هفته گذشته به دلیل شرایط خاصی که وجود داشت ۱۰۱۹ بازرسی در سطح استان صورت گرفته در حالی که میزان بازرسی در سه ماهه اول سال ۶۷۵ مورد بوده است.

معاون سازمان صمت همدان در پایان به نارضایتی مردم درمورد کیفیت نان اشاره کرد و تصریح کرد: مهمترین عامل مؤثر در کیفیت نان، کیفیت آرد و نحوه فرآوری آن بوده و به دلیل اینکه گندم‌های تولیدی کشور میزان نشاسته بالایی دارند و باید با گندم‌های خارجی ترکیب شوند اما موارد دیگری همچون دستگاه پخت نان، مهارت نانوا، خواب مناسب گندم در سیلوها و نحوه نگهداری نان نیز ملاک است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها