تخم مرغ در خراسان جنوبی ستاره سهیل شد/ مسئولان: مشکل حل شده است

تخم مرغ در بازار خراسان‌جنوبی در روزهای گذشته کمیاب شد و این در حالی ست که مسئولان از رفع مشکل خبر می دهند.

تخم مرغ در خراسان جنوبی ستاره سهیل شد/ مسئولان: مشکل حل شده است

اولین بار نیست که مردم خراسان‌جنوبی با کمبود کالاهای اساسی چون مرغ و تخم مرغ در بازار رو به رو می‌شوند. روزی روغن، هفته‌ای مرغ و حال نوبت تخم مرغ است که دوباره تبدیل به کیمیا و ستاره سهیل در بازار شود.

به محض اینکه کالایی در استان کمیاب می‌شود مسئولان قول ورود محموله جدید آن کالا به خراسان‌جنوبی را می‌دهند در حالی که باید مسئله و مشکل را ریشه‌ای و اساسی حل کرد و گرنه این قصه تکراری همچنان برای مردم رخ خواهد داد.

قسمت تلخ این ماجرا آن است که مردم خراسان‌جنوبی با کمبود کالاهایی رو به رو می‌شوند که در داخل استان تولید می‌شود و همواره تولید این کالاها در جلسات مختلف مدیران و مسئولان به عنوان یک افتخار و یکی از ظرفیت‌های استان مطرح می‌شود.

ماجرای کمبود این کالاها آنقدر مردم را رنج داد که در بازه‌ای از زمان‌ها دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در این قضیه ورود پیدا کرد.

حجت‌الاسلام علی نسائی دادستان مرکز استان در دی ماه سال گذشته به رسانه‌ها گفته بود که تخم‌مرغ جزو مایحتاج معمولی مردم است و اگر در بازار نباشد و یا با قیمت‌های متفاوتی عرضه شود مردم با مشکل مواجه می‌شوند و باید هرچه زودتر با نظارت‌های قوی‌تر، کمبود تخم مرغ جبران شود.

نسائی گفت: مدیران استانی در بحث نظارت‌ها ضعیف عمل کرده‌اند و خراسان جنوبی تولیدکننده مرغ و تخم مرغ است و جزو صادرکنندگان و ارسال کنندگان این محصولات هستیم و چالش عرضه و نوسانات قیمت در این استان جای تأسف دارد.

تخم مرغ در خراسان جنوبی ستاره سهیل شد/مسئولان: مشکل حل شده است

تأکید همیشگی دادستان بر ضرورت تأمین نیاز داخل خراسان‌جنوبی

وی در خردادماه ۱۴۰۰ نیز مجدد بر این موضوع تأکید کرده و بیان‌کرد: خروج مرغ و تخم مرغ از خراسان‌جنوبی به مقصد دیگر استان‌ها باید تنها بعد از تأمین نیاز استان صورت گیرد و بعد از تأمین نیاز داخل تولیدکنندگان می‌توانند به دیگر مناطق ارسال کنند.

مرضیه خدابخشی، از شهروندان خراسان‌جنوبی که در منطقه امیرآباد بیرجند زندگی می‌کند، در گفت و گو با اظهار کرد: به نظر من این گرانی‌ها و کمبودها آنقدر در شهر و استان ما عادی شده است که مردم نیز دیگر عادت کرده‌اند.

وی بیان‌کرد: امروز نیز تخم مرغ در بازار کمیاب است و نمی‌دانیم کالای بعدی که قرار است با سختی به دست مردم برسد کدام کالا است.

خدابخشی یادآور شد: مردم می‌توانند از گوشت و برنج و..برای مدت کوتاهی صرف نظر کنند اما تخم مرغ دیگر جزو کالاهای معمولی و متداول مورد نیاز مردم است و نمی‌دانم گره قصه کجاست که همچنان مرغ و تخم مرغ کمیاب و گران است.

خدابخشی گفت: زمانی تخم‌مرغ جزو کالاهای بسیار ارزان بود و مردم هیچ که نداشتند با یک تخم مرغ یا املت ساده روزگار سپری می‌کردند اما متأسفانه در برخی از زمان‌ها همان نیز کمیاب و یا گران می‌شود که باید در این زمینه تدبیری اندیشید.

رضا احمدی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با اظهار کرد: مسئولین همواره از مردم این گلایه را دارند که چرا بیش از نیاز خریداری می‌کنند و یکی از علت کمبودها را خرید بیش از نیاز مردم عنوان می‌کنند.

مردم نگران تأمین کالاهای اساسی هستند

وی ادامه‌داد: شاید مردم بیش از نیاز خود مرغ و تخم مرغ خریداری می‌کنند ولی وقتی که هر روز یک کالا در بازار کمیاب است آیا این حق را به مردم نمی‌دهید که نگران تأمین کالاهای اساسی خانه خود برای هفته‌های آتی باشند.

احمدی با بیان اینکه برای خرید تخم مرغ مراجعه کرده و به در بسته خورده است، یادآور شد: به نظرم باز قصه در عدم نظارت‌ها و ارسال کالاهای تولیدی داخل استان خراسان‌جنوبی به دیگر استان‌ها است که مشکل ساز شده است.

وی ادامه داد: مرغ، تخم مرغ، روغن، برنج و.. هر دفعه به نوبت یا گران می‌شود و یا در بازار خراسان‌جنوبی با کمبود آن رو به رو می‌شویم.

تخم مرغ در خراسان جنوبی ستاره سهیل شد/مسئولان: مشکل حل شده است

قاچاق، علت کمبود تخم‌مرغ در روزهای اخیر

سید غلامرضا زجاجی، رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به اظهار کرد: تا چند روز پیش به واسطه قاچاق و خروج تخم مرغ از خراسان‌جنوبی کمبود این محصول را در استان داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر جلوی این قضیه تا حد زیادی گرفته شده و در هفته جاری روند توزیع تخم مرغ در خراسان‌جنوبی بهبود خواهد یافت، بیان‌کرد: هر تولیدکننده باید ۴۰ درصد تخم مرغ تولیدی خود را به مراکز پخش تحویل دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی گفت: مازاد این ۴۰ درصد را می‌تواند به استان‌های دیگر صادر کند ولی بنا بر آنچه تاکنون توسط مسئولان مورد تأکید قرار گرفته است صادرات به دیگر استان‌ها بعد از تأمین نیاز داخل است.

تفاوت قیمت، علت ارسال تخم مرغ استان به شهرهای همجوار

زجاجی با اشاره به اینکه نیاز تخم مرغ داخل استان بین ۱۵ تا ۲۰ تن است، اظهار کرد: تفاوت حدود پنج هزار تومانی تخم مرغ تولیدی در خراسان‌جنوبی با سایر استان‌های همجوار زمینه‌ساز خروج تخم مرغ از خراسان‌جنوبی می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر تخم‌مرغ در بازار خراسان‌جنوبی با قیمت کیلویی ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد و امیدواریم با ممنوعیت‌هایی که مبنی بر خروج این کالای اساسی از استان در نظر گرفته شده مشکلات مردم در این حوزه کاهش پیدا کند.

تخم مرغ در خراسان جنوبی ستاره سهیل شد/مسئولان: مشکل حل شده است

۵۰ تن تخم مرغ در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در این زمینه اظهارکرد: ما در خراسان‌جنوبی به اندازه کافی تولید تخم مرغ داریم و روزانه حدود ۵۰ تن تخم‌مرغ در واحدهای طیور خراسان‌جنوبی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۵۰ تن تخم مرغ تولیدی حدود ۲۰ تن مصرف داخل استان است، بیان‌کرد: بیش از این میزان مازاد نیاز استان است که می‌تواند به سایر استان‌های کشور و استان‌های همجوار ارسال شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه وقتی قیمت در داخل استان و استان‌های همجوار تفاوت زیادی داشته باشد تعادل به هم می‌خورد، یادآورشد: تحت هر شرایطی فعالان واحدهای صنعت طیور در وهله اول باید نیاز استان را تأمین کنند.

صادرات تخم مرغ ممنوع است

اصغر زاده یادآور شد: البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که در حال حاضر به واسطه نیاز داخل صادرات مرغ و تخم مرغ ممنوع است.

الیاس جویبان معاون بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با از رفع کمبود تخم مرغ در خراسان‌جنوبی از روز گذشته چهاردهم تیرماه خبرداد.

قصه کمبود مرغ و تخم مرغ ماجرای امروز و دیروز نیست که بگوییم مسئولان با یک پدیده پیش‌بینی نشده رو به رو شده‌اند و از طرف دیگر نیز آنقدر این موضوع در بیرجند و خراسان‌جنوبی تکرار شده که مردم بابت روزهای آینده نیز نگران هستند که باز نوبت کدام کالا است.

هرچند مسئولان این اطمینان خاطر را به مردم داده‌اند که کالاهای اساسی به اندازه نیاز موجود است اما مردم پشتوانه این حرف مسئولان را در بازار مشاهده می‌کنند. وقتی برای خرید روغن، تخم مرغ و مرغ و برنج به بازار مراجعه می‌کنند. امید است که از نظر اقتصادی روزهای بهتری در انتظار مردمان باشد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها