در جلسه نماینده اهواز با وزیر نیرو مطرح شد؛

تاکید بر تخصیص حق آبه تالاب های هورالعظیم و شادگان/ آب مورد نیاز دامداران استان خوزستان تامین شود/ لزوم تامین اعتبار برای اجرای طرح آبرسانی غدیر

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: متاسفانه سازمان های زیرمجموعه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آب مورد نیاز کشاورزان حوزه انتخابیه اهواز و استان برای کشت جایگزین را تامین نکردند.

تاکید بر تخصیص حق آبه تالاب های هورالعظیم و شادگان/ آب مورد نیاز دامداران استان خوزستان تامین شود/ لزوم تامین اعتبار برای اجرای طرح آبرسانی غدیر

به گزارش خبر فوری ، مجتبی یوسفی ظهر امروز در نشست با وزیر نیرو با بیان اینکه شرایط امروز کشور به لحاظ اعتباری و موضوع خشکسالی، بسیار خاص است، اظهار کرد: مشکلاتی که برای تالاب ها اتفاق افتاد از جمله تلف شدن هزاران ماهی و سایر آبزیان و حتی برخی دام ها، دل هر انسانی را به درد می آورد.

وی با اشاره به اینکه بارها درخواست کردیم کشت هایی مثل شلتوک صورت نگیرد، در توضیح دلیل آن گفت: از ابتدا نگران تامین آب شرب و برق مردم بودیم؛ برهمین اساس دولت باید برای کشت جایگزین برنامه ریزی می کرد تا معیشت کشاورزان از طریق دیگر تامین شود.

نماینده اهواز در مجلس ادامه داد: متاسفانه سازمان های زیرمجموعه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی علاوه بر اینکه آب موردنیاز کشاورزان حوزه انتخابیه اهواز و استان برای کشت جایگزین را تامین نکردند و لایروبی کانال های آبرسانی را نیز انجام ندادند.

یوسفی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد: نمی توان از مردم خواست به دلیل خشکسالی از کاشت شلتوک خودداری کرده و کشت جایگزینی هم برای آنها در نظر نگرفت و در کنار آن غرامتی بابت ضرر و زیان هم به شما پرداخت نمی شود؛ این موضوع برای مردم و کشاورزان پذیرفتنی نیست.

وی همچنین به بحث حق آبه تالاب های شادگان و هورالعظیم اشاره و عنوان کرد: در صورتی که اکوسیستم را حفظ نکرده و پیش از وقوع بحران مشکلات زیست محیطی تالاب ها حل نشود، اگر هزاران میلیارد هم هزینه کنیم باز هم نمی توان جبران خسارت کرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه نباید مشکلات زیست محیطی که برای دریاچه ارومیه اتفاق افتاد در تالاب های خوزستان تکرار شود، افزود: متاسفانه اکوسیستم و محیط زیستی که در هورالعظیم از دست دادیم، قابل بازگشت نیست اما می بایست از تشدید بحران و به خطر افتادن معیشت مردم جلوگیری شود.

نماینده اهواز همچنین با ابراز تاسف از عدم تامین آب دامداران خوزستان، از ذبح دام های مولد که سرمایه دامداران هستند، خبرداد و نسبت به کمبود گوشت پروتئینی و گوشت سبک و سنگین در صورت عدم تامین آب دامداران، هشدار داد.

وی تصریح کرد: عدم تامین آب مورد نیاز دامداران، گرانی و افزایش واردات گوشت را در پی خواهد داشت و بر مشکلات مردم در تهیه گوشت موردنیاز خود، می افزاید.

یوسفی در ادامه نیز بر تامین اعتبار پروژه های آبرسانی به مناطق روستایی تاکید کرد و گفت: برخی پروژه ها که اولویت استان خوزستان است انجام نشده و انتظار می رود در کوتاه مدت تلاش شود شیرینی اجرای آن کام مردم استان به ویژه شهرهای جنوبی را شیرین کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس از اختصاص ردیف دائمی برای تالاب هورالعظیم در بودجه خبرداد و بیان کرد: علارغم اینکه به تالاب های هورالعظیم می بایست ۱۴٠٠ میلیون متر مکعب آب اختصاص یابد، تنها ۷۰۰ میلیون متر مکعب اختصاص یافته که باید مابقی آن نیز در کوتاه مدت تخصیص یابد.

وی به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد: سازمان جهاد و آب و برق خوزستان برای تامین آب مورد نیاز برای ۲۸ هزار هکتار از باقیمانده طرح مقام معظم رهبری توافق کنند.

نماینده اهواز در پایان خاطرنشان کرد: قطعی مکرر برق در نقاط مختلف کشور، به ویژه استان خوزستان و به طور خاص حوزه انتخابیه اهواز با توجه به گرمای بالای ۵۰ درجه، در چند روز اخیر منجر به ایجاد اخلال در کار مشاغل و تولیدکنندگان و روند زندگی روزمره مردم شده و وزارت نیرو و شرکت مادر توانیر می بایست در این زمینه چاره اندیشی کنند.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها