پروژه ساخت یادمان سردار هور ابتدای هفته کلید می‌خورد

رئیس سازمان آرامستان های شهرداری اهواز: اجرای شبکه برق بنای یادبود سرداران، مرمت و بازسازی سنگ و قبور مطهر سرداران شهید و آماده سازی فضای داخلی بنا، در دستور کار است که از آغاز هفته آینده، شروع خواهد شد. 

پروژه ساخت یادمان سردار هور ابتدای هفته کلید می‌خورد

کمتر کسی هست که نام سردار هور شهید علی هاشمی را نشنیده باشد. سرداری که نام او بر پل و بزرگراه‌های کلانشهرها وجود دارد اما این روزها کم‌مهری به یادمادنش برسر زبان‌ها افتاده است.

در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر تقبلِ هزینه‌ی ساخت یادمان شهید علی هاشمی توسط یکی از تیم‌های لیگ برتر منتشر شد که با واکنش بسیاری از خوزستانی‌ها مواجه شد. بسیاری از فعالان اجتماعی این خبر را نوعی سرافکندگی برای خوزستان عنوان کردند و از مسئولان استانی خواستار توجه ویژه به یادمان شهید علی هاشمی شدند.

*تسویه حساب نکنیم

نشر اخبار مربوط به یادمان سردار هور با حرف و حدیث‌هایی همراه بود. ازجمله اینکه، جاسم موسی‌پور عضو شورای شهر اهواز این مسئله را نوعی تسویه حساب عنوان کرد و نوشت: برچسب بی توجهی به شهدا دور از انصاف است. در بعد برنامه‌ریزی هم در بودجه سال ۹۹ و هم ۱۴۰۰ تکمیل این مزار در برنامه قرار گرفته بود و کمیسیون فرهنگی حتی در اجرا دخالت کرده و مکرر اندر مکرر پیگیر فسخ قرار داد با پیمانکار سابق و اصلاح طرح بود. در این فاصله با همت مدیر وقت آرامستان (آقای محمودی) با اینکه پیمانکار مرکز کارگاه را خالی نکرده بود اقدام به نماسازی و نصب گنبد عظیم بر این مزار کرد و منتظر تأیید طرح نمای داخلی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط شد.

موسی‌پور یاداور شد: روی صحبت من با کسانی است که حتی از شهدا برای تسویه حساب سیاسی نمی‌گذرند. از ما که گذشت، در خصوص دوره ششم نقد کنید اما دلسوزانه و صادقانه، این شهر بیش از هرچیزی نیاز به آرامش دارد، تشنه وحدت است.

وی همچنین افزود: علی رغم پیگیری خوب مدیر فعلی آرامستان برای خلع ید پیمانکار سابق، اما از بی‌توجهی و بد سلیقگی در مدیریت نامناسب کارگاه مغایر با شأن شهید غافل نیستم تذکر دادم امیدوارم طبق وعده داده شده تا پایان دوره پنجم افتخار افتتاح این مجتمع نصیب ما بشود.

*پیمانکار قبلی خلع شد

مدیر سازمان آرامستان شهرداری اهواز نیز در این باره به خبرنگار عصرایران گفت: برای تسریع در روند ساخت یادمان سردار هور، این سازمان متولی شده و به زودی تعیین تکلیف می‌شود.

موسی خنافره افزود: پیمانکار که کار را رها کرده بود بعد از 10 سال آن را خلع ید کردیم و امیدواریم در روزهای آینده با تیمی جدید شروع به کار کنند. یکی از اولویت‌های سازمان، مرمت و تکمیل یادمان سرداران شهید خوزستان است.

وی با بیان اینکه استانداری خوزستان اولین پیمانکار این پروژه بود و پس از مدتی، کار به معاونت فنی شهرداری اهواز تحویل داده شده و معاونت فنی به عنوان ناظر عالی و معین پروژه، اتمام بنای یادبود سرداران را به پیمانکار دیگری تحویل داد.

خنافره همچنین توضیح داد: پیمانکار با اینکه نیمی از مبلغ قرارداد را گرفته بود اما پروژه را نیمه کاره رها کرده و در زمانی که بنده سازمان را تحویل گرفتم، عملیات اجرایی غیرفعال بود. از ابتدای حضور در سازمان آرامستان‌ها، جویای علت تعلل در کار بودم و از معاونت فنی و شهرداری مرکز پیگیر دلائل تعطیلی پروژه شدم.

مدیر سازمان آرامستان ها از توافق با معاونت فنی شهرداری برای اجرای پروژه توسط سازمان آرامستان ها خبر داد و گفت: با پیشنهاد ما و پذیرفتن معاونت فنی شهرداری مرکز، بنا شد برای سرعت گرفتن پروژه، سازمان آرامستان به صورت امانی، پروژه بنای یادبود سردار علی هاشمی را در دست بگیرد.

رئیس سازمان آرامستان های شهرداری اهواز گفت: موانعی از قبیل مسائل حقوقی بر سر راه این مهم وجود داشت که سرانجام با پیگیری متعدد، در اواخر هفته گذشته برطرف شده و در نهایت ابلاغ رسمی به سازمان آرامستان‌ها جهت اتمام پروژه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، آمادگی های لازم برای انجام کار از سوی سازمان آرامستان ها در روزهای گذشته انجام شده و از شنبه آینده کار اجرایی با قوت آغاز خواهد شد.

خنافره تاکید کرد: اجرای شبکه برق بنای یادبود سرداران، مرمت و بازسازی سنگ و قبور مطهر سرداران شهید و آماده سازی فضای داخلی بنا، در دستور کار است که از آغاز هفته آینده، شروع خواهد شد.

مدیر سازمان آرامستان شهرداری اهواز همچنین از اعلام آمادگی مدیر عامل شرکت لوله سازی اهواز برای مشارکت در احداث یادمان سردار هور را مورد ستایش قرار داد و گفت: از لطف دلسوزان و متعهدین به نظام مقدس جمهوری اسلامی کمال تشکر را بجا می آورم.

*سردار هور، فانوسِ فردا

در سال ۱۳۴۰، کودکی درشهر اهواز چشم به جهان گشود که نامش را علی نهادند. کودکی او مصادف با دوران سیاه ستم‌شاهی بود، و علی هاشمی از همان زمان با افکار روشن اسلام پیوندی عاشقانه یافت.

نیروهای کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پیکر سردار علی هاشمی را بعد از ۲۲سال کشف و شناسایی کردند.

وی پس از تشکیل قرارگاه «نصرت» و ارائه طرح کلی عملیات خیبر و بدر، مسئولیت سپاه ششم امام جعفر صادق (ع) را عهده‌دار شد که حاصل آن سازمان‌دهی ۱۳ یگان رزمی و پشتیبانی در استان خوزستان بود و شاید به همین دلیل او را سردار هور نامیدند.

سرانجام قرارگاه نصرت در محاصره دشمن قرار گرفت و تعدادی از نیروهای اسلام به اسارت نیروهای بعثی درآمدند و علی هاشمی چهره محبوب و خندان عرصه‌های عشق و ایمان سرانجام به آسمان پیوست و نامش ستاره درخشانی شد بر تارک تاریخ ملت ایران تا نسل فردای ایران راه درست زیستن را از او بیاموزند.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها