استاندار خوزستان:

تجمع و برگزاری مراسم موجب تشدید کرونا در خوزستان شد

استاندار خوزستان با قدردانی از تلاش شبانه روزی کادر درمان برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی گفت: برگزاری مراسم مختلف از جمله مجالس ترحیم و عروسی به شدت یافتن کرونا در خوزستان منجر شد.

تجمع و برگزاری مراسم موجب تشدید کرونا در خوزستان شد

قاسم سلیمانی دشتکی یکشنبه در نشست با خبرنگاران در استانداری خوزستان افزود: بیش از یک سوم تست کرونای کشور در خوزستان انجام می شود و این روند باعث شده تا بیماریابی در این استان به سرعت انجام شود و زمان رسیدگی به بیماران کرونایی کاهش یابد.
وی در ادامه با تشکر از مردم خوزستان که در روز طبیعت از تجمع در فضاهای باز و پارک ها خودداری کردند اظهار داشت: با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم در حال حاضر شاهد سیر نزولی کرونا در خوزستان هستیم که این روند کاهشی حاصل همراهی مردم ، تلاش شبانه روزی کادر درمان ،دستگاهای اجرایی و اطلاع رسانی اصحاب رسانه است.
استاندار خوزستان همچنین به ممنوعیت تردد مسافر در مرزهای این استان اشاره کرد و گفت: قبل از عید نوروز ورود مسافران عراقی به خوزستان ممنوع شد و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد.

وی گفت: شهروندان ایرانی که در عراق به سر می برند قبل از ورود به استان خوزستان باید تست کرونا بدهند.
استاندار خوزستان همچنین با اشاره به رصد مرزهای این استان برای جلوگیری از ورود ویروس کرونای برزیلی افزود: به شدت پیگیر هستیم ‌تا از گزند ویروس کرونای برزیلی در امان باشیم و در این راستا تمام مرزهای خوزستان رصد می شوند تا این نوع ویروس وارد خوزستان نشود.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز تعداد شهرستان های قرمز کرونا در این استان به پنج شهرستان کاهش یافته است.

هیچ دستگاهی در خوزستان اجازه تعدیل نیرو ندارد

استاندار خوزستان در ادامه گفت: هیچ دستگاهی در استان اجازه تعدیل نیرو ندارد چرا که با رشد بودجه ۱۴۰۰ دیگر هیچ دستگاهی نباید مشکل پرداخت حقوق به کارکنان خود را داشته باشد.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: متوسط رشد بودجه جاری کشور ۵۱ درصد است ولی رشد متوسط استان در این بخش ۵۳ درصد است به همین دلیل هیچ دستگاهی امسال نباید در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود با مشکل مواجه شود.

وی گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص تعدیل نیرو در شرکت های خصوصی استان به طور جدی ورود کند و از بیکار شدن نیروها جلوگیری کند.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: شهرداری ها وارث بی ثباتی نیروهای کار و جذب نیرو چند برابر ظرفیت در استان هستند، جذب بیش از حد و بدون برنامه نیرو در شهرداری های استان باعث شد تا این دستگاه ها توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشته باشند.

وی با اشاره به عملکرد دولت در شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها بیان کرد: در سال ۹۶ به طور متوسط کشور ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت اما در سال های ۹۸ و ۹۹ این میزان درآمد به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسید یعنی درآمد نفت کشور به ۱۰ درصد کاهش یافت.

استاندار خوزستان افزود: در کنار کاهش درآمد نفت شیوع ویروس کرونا اضافه شد و در شرایط تحریم کشورهای مختلفی با ایران قطع ارتباط کردند و مطالبات خود را پرداخت نکردند.

وی گفت: با وجود تمامی این مشکلات به صورت هفتگی پروژه های بزرگی در استان و کشور افتتاح می شود وروند توسعه و پیشرفت ادامه دارد.

منابع درآمدی با مصارف در خوزستان همخوانی ندارد

استاندار خوزستان در ادامه این نشست بیان کرد: متاسفانه در خوزستان منابع با میزان مصرف همخوانی ندارد به گونه ای که بیش از ۶۵ درصد درآمد کشور از خوزستان است اما اغلب شهرهای استان با فقر و کمبود امکانات و بیکاری مواجه هستند.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: از ۸۵ شهر استان تنها ۱۳ شهر از نعمت فاضلابی مناسب برخوردار هستند و از چهار هزار روستای استان ۷۰۰ روستا هیچگونه لوله کشی آب ندارند و در یک هزار و ۵۰۰ روستا سهمیه بندی آب انجام می شود.

وی با بیان اینکه در خوزستان زیرساخت جاده ای مناسب وجود ندارد افزود: اغلب مناطق محروم خوزستان از جاده آسفالت بهره مند نیستند.

استاندار خوزستان بیان کرد: خوزستان در بخش تولیدات کشاورزی و نفت و پتروشیمی عملکرد خوبی داشته اما با نواقصی نیز همراه بوده است، به عنوان مثال در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۵۰ درصد این طرح در استان اجرا نشد و ۵۰ درصد دیگر نیز با نواقصی انجام گرفته است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به آمار بالای بیکاری در استان افزود: با وجود صنایع و کارخانه های متعدد در خوزستان متاسفانه نرخ بیکاری خوزستان با ۱۵ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

شور و شوق انتخاباتی در خوزستان قوی نیست

استاندار خوزستان با بیان اینکه شور و شوق انتخابات در خوزستان قوی نیست بیان کرد: به ویژه در بخش انتخابات ریاست جمهوری انتظار می رود که فضای با نشاط تری ایجاد شود و در این مسیر از رسانه ها تقاضا می شود که به خوبی وارد عمل شوند.

وی گفت: هر چه حضور در پای صندوق های رای کم رنگ تر باشد دشمنان از این شرایط به نفع خود استفاده خواهند کرد.

انعقاد تفاهم نامه با هشت بانک به منظور توسعه و بهبود سیستم آب شرب در خوزستان

استاندار خوزستان بیان کرد: با هشت بانک تفاهم نامه ای را برای پرداخت ۲۱هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تامین و بهبود سیستم توزیع و تامین آب شرب در استان منعقد شده است.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه تضمین بازپرداخت این تسهیلات را داده است، کارهای کارشناسی این پروژه انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در تهران گروهی برای پیگیری تامین اعتبارات در خوزستان در نظر گرفته شده است ادامه داد: طی نشستی که با وزیر نفت داشتیم مقرر شد در مدت۱۰ سال ۲ درصد از مازاد درآمد نفت علاوه بر سه درصد نفتی که پرداخت می شود به استان برای حل برخی مشکلات اساسی پرداخت شود، این اعتبار تا سقف ۲ میلیارد یورو است که بیشتر برای حل مشکلات در بخش آب و روان آب ها و فاضلاب استفاده خواهد شد.

مدیری که با مردم صادق نباشد معرفی می شود

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مدیران در استان موظف به پاسخگویی به مردم و رسانه ها هستند ادامه داد: مدیری که صادق نباشد و کم کاری بکند به مردم معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به بررسی مشکلات شهرستان های خوزستان از یک ماه اخیر تا کنون افزود: مشکلات ۲۴ شهرستان خوزستان تا کنون مورد بررسی قرار گرفته و جدول زمان بندی برای حل این مشکلات و اجرای پروژه های آن ها تهیه شده است.

سلیمانی دشتکی افزود: به مدیران در شهرستان ها و استان بازه زمانی داده شده تا مشکلات را برطرف کنند و یا پروژه ها را به پایان برسانند.

وی گفت: همچنین از مدیران استانی خواسته شده تا پروژه هایی که زیر یکصد میلیارد ریال اعتبار برای پایان یافتن نیاز دارند اعلام کنند تا با کمک دستگاه های مختلف اعتبار مورد نیاز این پروژه ها تامین شود.

بدنه سنگین شهرداری ها در خوزستان

استاندار خوزستان بیان کرد: متاسفانه چند برابر ظرفیت به شهرداری ها نیرو معرفی و جذب شده است که دیگر توان پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان خود را ندارند.

وی گفت: به جای اینکه سیستم استخدامی بهبود یابد و عدالت در استخدام ها عملیاتی شود به شیوه ای نادرست نیرو در برخی دستگاه ها و شهرداری ها استخدام شدند و همین موضوع باعث شد تا در پرداخت حقوق کارکنان با مشکلاتی مواجه شویم.

تبدیل شرکت هفت تپه از دولتی به خصوصی اشتباه است

استاندار خوزستان در ادامه بیان کرد: هیچ معنایی ندارد که شرکت هفت تپه از خصوصی به دولتی تبدیل شود، در تمامی دنیا شرکت ها و کارخانه ها توسط بخش خصوصی اداره می شوند.

وی گفت: بخش خصوصی با رقابت و افزایش درآمد تلاش دارد تا مجموعه خود را نگه دارد و باعث رونق و توسعه آن شود.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه مشکلات آبفا بسیار زیاد است ادامه داد: آبفا از شرکت هایی است که درآمد دارد اما متاسفانه به دلایل کم اهمیت و کوچک پروژه های بزرگ در استان را انجام نمی دهد، می توان از بخش خصوصی برای انجام پروژه های فاضلاب در استان استفاده کرد.

استاندار خوزستان افزود: به هیچ وجه قابل قبول نیست که مدیری عنوان کند اعتبار وجود ندارد، یک مدیر کوشا باید به دنبال گرفتن اعتبار باشد و نباید منتظر تخصیص اعتبار بماند.

معضل نیروهای تحمیلی به دستگاه ها را حل می کنم

سلیمانی دشتکی در ادامه این نشست بیان کرد: متاسفانه در خوزستان معضلی با عنوان نیروهای تحمیلی در ادارات و دستگاه ها مواجه هستیم، هر نیرویی برای دستگاه خود آموزش دیده است و نباید از این نیرو در بخش دیگری که علمی ندارد استفاده شود.

وی گفت: من با این موضوع کاملا مخالف هستم و هر نیرو باید در دستگاه خود مشغول به کار شود، این معضل را در استان حل خواهم کرد.

وزارت نیرو برای حل مشکلات آبفا در خوزستان ورود کند

وی گفت: متاسفانه مشکلات آبفا در خوزستان بسیار زیاد است و لازم است که وزارت نیرو برای حل این مشکلات ورود کند.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: مشکلات در بخش آبفای استان عدیده است، با تلاشی که انجام دادیم ۳۲۰ میلیارد ریال برای پرداخت معوقات و حقوق پرسنل آبداران آبفا تامین کردیم.

وی گفت: تلفیق آبفای استان و اهواز و روستایی کار درستی نبود و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات زیادی در این بخش شده است، تلاش داریم که شرایط به حالت اول خود بازگردد و در این راه نهایت تلاش خود را خواهیم کرد.

استاندار خوزستان افزود: مدیری که کم کار باشد و به نفع مردم عمل نکند برکنار خواهد شد و جای دفاعی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به عدم پرداخت حق آلایندگی از سوی شرکت ها و کارخانه های استان افزود: بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال حق آلایندگی باید توسط کارخانه ها و شرکت ها در استان مطالبات وجود دارد که وزیر نفت موافقت کرد این مبلغ را در قالب اعتبار ۲ میلیارد یورویی که برای استان در نظر گرفته شده پرداخت کند.

حضور کارکنان با توجه به شرایط کرونا در ادارات خوزستان

استاندار خوزستان افزود: با توجه به شرایط کرونا ،کارکنان در ادارات استان حضور خواهند یافت، در شرایط قرمز کرونایی یک سوم نیروها باید درمحل کار خود حضور یابند و در شرایط نارنجی و زرد ۳۰ تا ۵۰ درصد نیروها باید حضور داشته باشند.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: ساعت کاری ادارات در استان تا آغاز ماه مبارک رمضان با همین روند خواهد بود تا تصمیم گیری لازم برای ساعت کاری جدید اعلام شود.

وی همچنین از مدیران در خوزستان خواست که پاسخگوی رسانه ها باشند و از طرح هر گونه شکایت علیه خبرنگاران خودداری کنند.

منبع: ایرنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها