توسعه متوازن و پایدار اهواز با تحقق مدیریت واحد شهری/ بررسی یک خلاء بزرگ با نگاه به تجربه موفق صنعت نفت

نبود مدیریت یکپارچه شهری کلانشهر اهواز آن را ناهموار و بدقواره کرده است و می توان با ایجاد هماهنگی لازم و بهره گیری از الگوهای موفق، سایه نبود مدیریت یکپارچه شهری را از سر این شهر کم کرد.

توسعه متوازن و پایدار اهواز با تحقق مدیریت واحد شهری/ بررسی یک خلاء بزرگ با نگاه به تجربه موفق صنعت نفت

به گزارش خبر فوری ، یکی از عواملی که یک کلانشهر را از سایر سکونتگاه‌ها متمایز می کند ویژگی کالبدی آن است که کیفیت آن بر زندگی شهروندان تاثیر بسزایی دارد.

همانگونه که مبنای یک عمل و اقدام تاثیرگذار بر زندگی شهروندان، برنامه ریزی است، اما گاه دیده می شود که بی برنامگی در شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اهواز موجب شده کیفیت کالبدی موجود پاسخگوی نیازهای شهروندان نباشد.

در واقع یکی از مشكلات شهرهای بزرگ، ناهماهنگی میان دستگاههای اجرایی و نهادهای خدمت رسان است. خلق فضای شهری پویا که با نیازهای بشر هماهنگ باشد همواره دغدغه بسیاری از دست اندرکاران امر طراحی در فضای شهری است.

اهواز، کلانشهری که روز به روز بر وسعتش افزوده می شود و به تبع آن مشکلات و دردهایش هم گسترده تر، امروزه بیش از پیش نیازمند مدیریت جامع شهری است تا پایانی بر عملکردهای سلیقه ای و جزیره ای برخی نهادهای اجرایی باشد.

مقوله مدیریت واحد شهری در پی گسترش و پیچیدگی امور ملی و محلی به عنوان مهمترین راهبرد برای ایجاد تحول در ساختار اداری و کاهش وظایف دولت در سطح منطقه ای و تسهیل در روند مدیریت شهری مطرح شده است.

کلانشهری که نبود مدیریت جامع شهری آن را ناهموار و بدقواره کرده است می طلبد با ایجاد هماهنگی لازم، سایه نبود مدیریت یکپارچه شهری را از سر آن کم کرد.

اين درحالی است كه با پايان آمدن عمر مديريت های فردی و سازمانی در حوزه های مختلف از جمله زيرساخت، انرژی، ارتباطات، آموزش، حمل و نقل و كسب و كار بايد تمام دستگاه های ذيربط برای توسعه متوازن در شهر گام بردارند.

با توجه به اینکه بخش عمده ای از مدیریت شهری را شهرداری ها بر عهده دارند باید پیگیر اجرایی شدن مدیریت واحد شهری باشیم که در صورت تصویب، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

از الگوهای موفق مدیریت واحد شهری، می توان به خدمات گسترده صنعت نفت در مناطق شرکتی خود اشاره کرد که در بخش های مختلف، توسعه زیرساختها و خدمات رسانی مشهود است و همواره در تلاش است تا با هماهنگی های لازم روح و جان تازه ای به مناطق خود با خدمت رسانی به موقع ببخشد.

جای خالی سامانه اطلاعات جغرافیایی شهری در اهواز

محمدابراهیم مظهری، عضو هیئت علمی و مشاور عمرانی رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبر فوری با اشاره به طرح مدیریت واحد شهری، بیان می کند: متاسفانه طرح مدیریت یکپارچه شهری هنوز در هیچ یک از شهرهای کشور محقق نشده است، اما در کشور های توسعه یافته چندین سال است که اجرا شده و شهرداران حرف اول را می زنند و مدیریت شهری را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه محافظه کاری در اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری به ضرر کلانشهرهاست، می افزاید: مدیریت یکپارچه شهری را همه می پذیرند و امری الزامی است، در حال حاضر وقتی بخشی از کارها بین یک سازمان باشد که مدیریت مستقلی دارد، علاوه بر ناهماهنگی، خسارت بر طرحهای عمرانی شهر است.

مظهری با اشاره به یکی از علت های عقب ماندگی کلانشهر اهواز نسبت به دیگر کلانشهرها می گوید: اگرچه مدیریت یکپارچه شهری در هیچ یک از کلانشهرها اجرا نشده است اما برخی کلانشهر ها از جمله شیراز با ایجاد سازمانی تحت عنوان تشکیلات GIS (سامانه اطلاعات جغرافیایی)، نبود مدیریت یکپارچه شهری را تا حدودی مرتفع کرده اند، اما در اهواز این سامانه هنوز ایجاد نشده است.

این کارشناس مسائل شهری با اشاره به اهمیت وجود GIS عنوان می کند: این سامانه می تواند به همه شرکت ها و موسسات عمومی و سایر سازمانهایی که در امور شهری فعال هستند اطلاعات لازم را بدهد و عملا بخشی از نبود مدیریت یکپارچه را رفع کند.

وی می افزاید: در واقع وقتی یک دستگاه اجرایی قصد انجام طرح عمرانی را داشته باشد، ابتدا استعلام را از این سازمان به صورت متمرکز می گیرد و سپس اقدامات لازم را اجرا می کند. لازم است تا یک سازمانی داشته باشیم که ساختارهای شهر را به طور مرتب بروز نماید، جای تاسف است که آخرین بروز رسانی در اهواز مربوط به پانزده سال پیش است.

مظهری با اشاره به اینکه نزدیک به سه الی چهار دهه است که در کشورهای پیشرفته سازمان GIS به سازمان SDI (سامانه زیرساخت داده‌های مکانی) تغییر وضعیت داده است، می گوید: علاوه بر دیتاهای کالبدی، اطلاعات فراکالبدی هم وارد می کنند تا بتوانند دقیق تر مدیریت کنند. این زیرساخت اهمیت ویژه‌ای برای پیشرفت در حوزه شهر هوشمند و اقتصاد دیجیتال دارد و می‌تواند نظام شهری اطلاعات را تکمیل کند.

این کارشناس مسائل شهری تاکید می کند: مدیران توانمند حوزه خدمات شهری قبل از اجرای طرحهای مد نظر، فقط به جنبه تزئینی آن نگاه نمی کنند بلکه با دقت کافی به همه جوانب می پردازند.

وی در ادامه تاکید می کند: ایجاد زیرساخت مدیریت یکپارچه شهری نیاز اساسی کلانشهر اهواز است، چرا که اگر به طور مثال یک طرح عمرانی اجرا شود اما همچنان با مشکل نبود سیستم دفع آبهای سطحی مواجه باشیم، آن طرح دیگر ارزشی ندارد.

تقویت حس شهروندی گام اول مدیریت واحد شهری

مظهری با تاکید بر تقویت فرهنگ شهری در کلانشهر اهواز اظهار می کند: توسعه در جایی رخ می دهد که قبل از آن ملت سازی شکل گرفته باشد، یعنی حس شهروندی در مردم رشد کرده و خدمات به صورت یکپارچه فارغ از مسائل قومیتی و حاشیه نشینی ارائه شود.

وی ادامه می دهد: کلانشهر اهواز جمعیتی بیش از وسعتش دارد، این امر باعث ارائه خدماتی گرانتر می شود، همچنین تراکم پرسنل شهرداری اهواز نسبت به دیگر کلانشهرها بیشتر است و این مسئله هزینه ساز است، این قبیل مسائل باید حل شوند تا بتوان به موضوعات اساسی تر و لازم درون شهر پرداخت.

این کارشناس مسائل شهری با تاکید بر تبدیل تهدیدها به فرصت، تاکید می کند: مدیر توانمند باید قدرت این را داشته باشد تا از تهدیدها فرصت بسازد. به طور مثال شهر اهواز از نظر جغرافیایی وسیع است و اراضی خالی از سکنه در هسته شهر فراوان است، بنابراین می توان با تبدیل اراضی به مزارع و زمین های کشاورزی استفاده بهینه کرد.

الگوهای موفق را بشناسیم

مظهری با اشاره به الگوهای موفق مناطق تحت مدیریت شرکت نفت، در جهت دفع آبهای سطحی بیان می کند: همانگونه که در منطقه شرکتی نیوساید اهواز به دلیل طراحی خاصی که دارد مسئله آبگرفتگی معابر اتفاق نمی افتد، قطعا دیگر مناطق کلانشهر اهواز می توانند از این الگوی موفق بهره مند شوند.

وی در پایان با تاکید بر مدیریت مشارکتی و پایان مدیریت فردی، یادآور می شود: مدیریت فردی و تک نفره دیگر پاسخگوی رفع معضلات نیست و مدیریت باید مشارکتی باشد، همچنین در اجرای طرحهای خدمات شهری بهتر است مردم هم مشارکت داشته باشند، مشارکت یعنی مسئولیت پذیری که در نهایت بر رضایت شهروندان تاثیر مستقیم دارد.

«شهرداری یکی از مهمترین نهادهای مدیریت شهری در ساختارهای اجتماعی و سیاسی است که تحت تأثیر انقلاب اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است از این رو می توان با فراهم آوردن زیرساخت های لازم در کلانشهر اهواز و تقویت حس شهروندی به دور از نگاههای سیاسی و قومیتی، به تحقق مدیریت واحد شهری بیش از پیش امیدوار بود.»

تردید و مقاومت در اجرای مدیریت واحد شهری

محمدجعفر فلسفی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز نیز در این باره می گوید: مدیریت یکپارچه شهری در هیچ کلانشهری از جمله اهواز وجود ندارد و تکالیف، وظایف و اختیارات میان دستگاههای مختلف توزیع شده است.

وی می افزاید: امکان پاسخگو بودن دستگاههای مسئول کار ساده ای نیست و مشکلات اقتصادی اجرای بعضی از قوانین را پیچیده تر کرده است.

وی با بیان اینکه مدیریت واحد شهری نیازمند عزم جدی است، می گوید: این طرح باید بار دیگر در مجلس مطرح و در نهایت تصویب شود، بارها صحبت شده اما آنچه که باید در عمل اجرایی شود را ندیده ایم و مجلس در این خصوص باید به یک جمع بندی نهایی برسد.

فلسفی بیان می کند: به نظر می رسد در خصوص اجرای طرح مدیریت واحد شهری مقاومت هایی صورت می گیرد و برخی بر این گمانند که شهرداری توان بر دوش کشیدن آن را ندارد، همچنین با تجارب تلخی که از عملکرد شوراها به یادگار مانده است در اجرای طرح تردید می شود.

طرح مدیریت واحد شهری به شرط حمایت دولت

عضو شورای شهر اهواز لازمه اجرای طرح مدیریت واحد شهری را حمایت دولت بیان می کند و می گوید: شهرداری از پس حقوق پرسنل خود بر نمی آید، اگر دولت با این دیدگاه که شهرداری ها خودگردانند حمایت خود را قطع کند، مدیریت واحد شهری هم به سرانجام نمی رسد.

وی با اشاره به مدیریت واحد شهری در مناطق تحت پوشش شرکت نفت، تصریح می کند: همه مجموعه های دولتی در کنار وظایفشان مسئولیت اجتماعی دارند که باید در اجرای آن دقیق باشند. صنعت نفت به دلیل سابقه طولانی فعالیت های بسیاری بر دوش دارد که کلانشهر اهواز از آن بهرمند شده است اما کافی نیست.

فلسفی ادامه می دهد: مدیریت واحد شهری شرکت های نفتی از جمله مناطق نفتخیز جنوب در بخش های مختلف همچون دفع آب های سطحی و برقراری امنیت لازم برای ساکنین قابل تقدیر است، با توجه به اینکه خدمات در قالب مدیریت واحد اجرا می شوند، هماهنگی در این مجموعه دیده می شود که باعث می شود خدمات با اصول و کیفیت مطلوبی ارائه شوند.

نگذاریم قوانین روی زمین بمانند

عضو شورای شهر اهواز اذعان می کند: اگر مدیریت واحد شهری نداشته باشیم، وضعیت نامناسب همچنان پابرجاست دقیقا مثل وضعیت این روزهای کلانشهر اهواز که همه چیز ناهماهنگ است.

وی عنوان می کند: دیگر کشورهای توسعه یافته توانسته اند اقدامات خود را به بخش خصوصی واگذار کنند، اما معتقدم مجموعه هایی مانند برق که زیر نظر وزارت نیرو است تفکیک خدمات برایشان دشوار بوده و بعید می دانم خدماتشان را به شهرداری بسپارند چرا که یک ساختار دولتی است و خصوصی نیست.

فلسفی با اشاره به نبود الزام کافی در اجرای طرح مدیریت واحد شهری یادآور می شود: اخیرا تصویب شده است که پلیس راهنمایی و رانندگی تحت پوشش شهرداری ها قرار بگیرد و در یکی دو کلانشهر این طرح اجرا شده است، اما با مشکلاتی در بحث مدیریت و هزینه مواجه اند و باید الزامی در استانها ایجاد شود تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید و نگذاریم قوانین روی زمین بمانند.

« مدیران شهری میتوانند با پایان مدیریت های سلیقه ای و اتخاذ رویکرد مدیریت یکپارچه و با حرکت در مسیر عدالت، بهبود معناداری در محیط شهری به وجود آورند که این موضوع با حمایت دولت میسر می شود.»

مدیریت واحد شهری در اهواز درجا می زند

سید کریم حسینی، رییس مجمع نمایندگان خوزستان در رابطه با اجرای طرح مدیریت واحد شهری در کلانشهر اهواز اظهار می کند: این طرح از نظر علمی و منطقه ای با توجه به اجرای آن در بیشتر کشورهای توسعه یافته قابل قبول است اما اجرای آن در کلانشهر اهواز نیاز به ساز و کار و تدوین قوانین دارد تا بتوان ابتدا زیرساخت های لازم را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح مدیریت واحد شهری بسیاری از ناهماهنگی ها از بین می روند، تصریح می کند: نیاز است تا مدیریت واحد شهری داشته باشیم و شهرداری نیز مدیر حداکثر خدماتی باشد که به او واگذار خواهد شد.

نماینده کلانشهر اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان می کند: کاملا با اجرای طرح مدیریت واحد شهری در اهواز موافقم، در مجلس بحث هایی در این خصوص داشته ایم و صحبت هایی شده است و یکی از طرفداران اصلی این طرح هستم.

غفلت در خدمات دهی را کنار بگذاریم

حسینی می گوید: نباید به این بهانه که مدیریت واحد شهری نداریم لحظه ای از خدمت رسانی موثر به شهروندان غفلت کنیم و بهانه ای به دست مدیران بدهیم، خدمات شهری لحظه به لحظه نیاز به توجه دارد، چرا که معیشت و رفاه مردم در یک کلانشهر به نوع خدمات دهی آن بستگی دارد.

وی بیان می کند: الگوهای قابل قبول و تاثیرگذار بسیاری وجود دارد که می توان از آنها بهره مند شد، به جرات می توان گفت خدمات صنعت نفت به مناطق شرکتی خود در بخش مدیریت واحد شهری یکی از مجموعه های موفق تا به امروز بوده است که در این خصوص حرفی برای گفتن دارد.

نماینده کلانشهر اهواز در مجلس شورای اسلامی می گوید: اگر شهرداری را فقط یک واحد بدانیم، ایراد به آن وارد است، اما اگر با دید یک سازمان به آن بنگریم، می توان گفت با وجود شهرداری توانمند و نیروهای خبره، طرح مدیریت واحد شهری به سرانجام مطلوبی خواهد رسید.

مدیران ناکارآمد عامل عقب ماندگی اهواز، اهوازی ها در حسرت توسعه

حسینی با اشاره به عوامل عقب ماندگی کلانشهر اهواز نسبت به دیگر کلانشهر ها می گوید: یکی از مولفه های عقب ماندگی اهواز، دوره جنگ و پس از آن مدیران ناکارآمد است، در واقع زمانی که شهرهای دیگر به دنبال پیشرفت بودند ما نیز درگیر مسائل دیگری بودیم که باعث شد امروز نسبت به دیگر کلانشهر ها عقب باشیم.

«کلانشهر اهواز با گستردگی زیاد و جمعیت بالا و ترکیب خاص جمعیتی خود از یک سو و مشکلات به جا مانده از جنگ تحمیلی از سوی دیگر روبه رو است از این رو نیازمند مدیریت جامع و یکپارچه است؛ تا بتوان با هم افزایی و مشارکت بر مشکلات که رو به افزایش است فائق شویم.»

صنعت نفت، الگویی موفق در ارائه خدمات شهری یکپارچه

شهرام وردک، رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اما به سابقه مدیریت یکپارچه خدمات شهری در صنعت نفت اشاره می کند و می گوید: ارائه خدمات متمرکز و یکپارچه غیرصنعتی به کارکنان، از آغاز فعالیت صنعت نفت در ایران و همان سال ۱۲۸۷ شمسی آغاز شد. در آن دوران اداره ای تحت عنوان عملیات غیرصنعتی، متولی ارائه خدمات عمومی نظیر ساخت و اداره کمپ‌های اقامتی، طبخ غذا و ایاب و ذهاب کارکنان شد.

وی می افزاید: به تدریج فراهم كردن امكانات رفاهی و خدماتی از قبیل راه اندازی و بهره‌برداری از نيروگاه برق و واگذاري يخچال‌های نفتی، ايجاد تأسيسات آبياری، لوله كشي آب منازل و ادارات و ساخت سالن‌های غذاخوری، درمانگاه ها و اماكن ورزشي در زمره فعاليت‌های واحد عمليات غيرصنعتی در جنوب كشور به‌ويژه منطقه مسجدسليمان قرار گرفت.

وردک به دیگر خدمات ارائه شده از سوی این شرکت اشاره می کند و می گوید: ارائه سرويس هاي اياب و ذهاب كاركنان و خانواده هاي آنها و همچنين خدمات حمل و نقل بار و مسافرت هوايي نيز بخش مهم ديگری از فعاليت های خدماتي و رفاهي واحد عمليات غيرصنعتی شد و پس از پيروزی انقلاب اسلامی نیز ارائه متمرکز این خدمات با تشكيل اداره خدمات كاركنان ادامه يافت.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه می دهد: به تدریج ساخت و توسعه مجتمع هاي اداري، رفاهي، ورزشی، مساجد، مدارس، درمانگاه ها، بيمارستان ها، پارك‌ها، فضاي سبز و اماكن تفريحی و فرهنگی از جمله تالارها و سالن هاي نمايش در بزرگترين منطقه نفت خيز كشور يعنی مناطق نفتخيز جنوب روند روبه رشد خود را ادامه داد به گونه ای كه در سال 1365 اداره كل خدمات مهندسی، تعميرات اماكن و تأسيسات و در همان سال نيز اداره كل خدمات رفاهي و پشتيبانی امور نفت شكل گرفت.

وی اظهار می کند: با همان رویکرد مدیریت یکپارچه خدمات، شركت خدمات رفاهي نفت در سال 1382 فعاليت خود را آغاز كرد و البته از سال 1394 در مناطق نفتخيز جنوب با عنوان مدیریت عملیات غیرصنعتی به فعالیت خود ادامه داد و به ارائه یکپارچه خدمات رفاهی واجتماعی، خدمات مهندسی تعميرات اماکن غیرصنعتی، تأسيسات، بهسازی و نگهداشت فضای سبز ادارات ومنازل و همچنین ارائه كليه فعاليتهای فرهنگی وهنری پرداخت.

شهرام وردک به دستاورد تمرکز و یکپارچگی فعالیت های خدماتی در شرکت های عملیات غیرصنعتی صنعت نفت اشاره می کند و می گوید: مهمترین سودمندی این یکپارچگی و تمرکز، ایجاد رضایتمندی حداکثری برای کارکنان و خدمات گیرندگان و مدیریت بهینه منابع بوده است که می تواند به عنوان یک الگو به منظور ایجاد سازمان مدیریت واحد شهری در کشور مد نظر قرار گیرد. وی می افزاید: با تحلیل و بررسی های لازم و تصویب قوانین مناسب در کشور ، نظام مدیریت یکپارچه شهری می تواند به سرانجام برسد و ما در کشورمان همچون کشورهای توسعه یافته می توانیم شاهد تحقق این نظام باشیم.

با ایجاد زیرساخت ها مدیریت یکپارچه شهری محقق می شود

ابراهیم نوشادی سرپرست امور شهری و شورا های استانداری خوزستان در این باره اظهار می کند: اگر مدیریت یکپارچه شهری اجرایی شود تصمیم گیری و اجرای ۲۳ وظیفه به شهرداری و شوراها منتقل و تفویض اختیار می شود اما آماده نبودن زیر ساخت های لازم در شهرداری ها برای تحقق مدیریت واحد شهری مانع از اجرای این مهم شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه ماده ۱۷۳ به جای مطرح کردن مدیریت واحد شهری بحث مدیریت یکپارچه شهری گنجانده شد، می افزاید: معتقدم باید قوانین و ضوابطی شکل بگیرد که تکالیف دستگاههای خدماتی دقیقا مشخص شود و این نیاز به اصلاحاتی در قانون دارد، همچنین باید در مدیریت یکپارچه شهری شوراهای شهر و شهرداری ها در تصمیم گیری و طرح های دستگاههای اجرایی خدمات رسان نقش داشته باشند.

نوشادی عنوان می کند: قانون موظف است بستر مدیریت یکپارچه شهری را در کشور فراهم آورد، در کشورهای توسعه یافته شخص شهردار پاسخگوی تمام مسائل شهری است و تمام اختیارات را برعهده دارد، اما در کشور ما شهردار همه اختیارات شهر را ندارد ولی باید پاسخگوی مسائل شهری باشد.

سرپرست امورشهری استانداری خوزستان بیان می کند: اینکه برخی می گویند شهرداری نمی تواند در مدیریت یکپارچه شهری موفق باشد حرف درستی نیست، وقتی از مدیریت یکپارچه شهری یاد می کنیم و خواهان آن هستیم باید به زیرساخت ها و ایجاد بستر لازم هم توجه داشته باشیم، در هر حال باید به سمت مدیریت یکپارچه گام برداریم و آرام آرام بسترهای لازم را فراهم آوریم اگرچه بسیار زمانبر است اما با اصلاح قوانین و اختیار دادن به شهرداری ها در کشور اجرایی می شود.

«سال‌هاست که در خصوص مدیریت یکپارچه شهری صحبت می‌ شود اما تاکنون عملیاتی نشده است و مواردی که باید دولت به شهرداری‌ها واگذار کند همچنان بلاتکلیف است و در پیچ و خم لایحه مدیریت شهری حالا حالاها باید منتظر ماند.»

رفع ناهنجاری ها با تحقق مدیریت یکپارچه شهری

ذبیح اله خدامرادی، سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز همچنین اظهار می کند: متاسفانه در کشور ما قوانین تقسیم شده بین دستگاههای اجرایی با یک سری ناهنجاری های خدمات دهی مواجه اند، اگر دستگاههای اجرایی خدماتشان را به صورت یکپارچه زیر نظر یک نهاد مشخص انجام بدهند، قطعا باعث ارائه خدمات موثرتر به شهروندان است و در کنترل و کاهش هزینه ها تاثیر بسیار دارد.

وی می افزاید: مسلما شهرداری ها از جمله کلانشهر اهواز می توانند در اجرای مدیریت یکپارچه شهری با داشتن اختیارات لازم موفق باشند و ما نیز بر اجرای این طرح اصرار داریم. اگر نگاهی به کشورهای توسعه یافته داشته باشیم می بینیم که همه دستگاههای اجرایی در زیرمجموعه شهرداری فعالیت می کنند و شهروندان برای خدمات مربوطه سردرگم نمی شوند، خلاهای قانونی موجود نیاز است با همراهی دولتمردان و نمایندگان مجلس اصلاح و اختیارات به شهرداری ها واگذار شود.

خدامرادی درباره الگوهای موفق در مدیریت یکپارچه شهری می گوید: الگو برداری امر مهم و مطلوبی است و در این راستان همه الگوهای موفق را با کمال می پذیریم، قاعدتا هر الگویی که بتواند به حوزه مدیریت شهری و خدمات به شهروندان کمک کند، شهرداری با دید باز و روی گشاده می پذیرد.

«آنگونه که پیداست مدیریت یکپارچه شهری بدون تلاش دولت ومجلس شورای اسلامی محقق نخواهد شد. وظیفه ای که پیگیری آن در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مردم سپرده شده است و از اولویت های این بازه زمانی است، انتظار می رود با بکارگیری قوانین لازم آنچه که در تحقق آن تاثیرگذار است اجرا شود.»

با مدیریت واحد شهری، کلانشهر اهواز را زنده نگه داریم

نبود انسجام در سیاست‌گذاری مدیریت شهری چه در سطح کلان و چه در سطح عملیاتی باعث شده است که اجرای طرحهای عمرانی شهر با بسیاری از مشکلات روبرو شود. برای دستیابی به مدیریت یکپارچه شهری ایجاد انسجام از طریق همبستگی بین مدیران و کارکنان سازمان‌های متولی امور شهری و همچنین بین سازمانهای متولی امور شهری و نیز متعهد کردن تمامی کارکنان سازمان نسبت به امور اجرایی، الزامی است.

تعدد موضوعات و سازمان‌های دخیل در امر برنامه‌ریزی به دلیل پیچیدگی ذاتی شهرها، برنامه‌ریزان شهری را ناگزیر به اتخاذ رویه برنامه‌ریزی واحد و یکپارچه برای ایجاد هماهنگی می کند. امروزه بیش از گذشته این نکته مورد تاکید قرارگرفته که برنامه‌ریزی شهری کارآمد و مؤثر و یکپارچه در بین مؤسسات، نهادها و سازمان‌های مسئول ضروری است.

همه می دانیم که شهر مجموعه ای زنده است و این مجموعه زنده در حال تغییر و تحولات مستمر است. اگر بخشی از شهر توسط یک مجموعه و بخش های دیگر توسط مجموعه ای دیگر و مجزا و مستقل از یکدیگر اداره شود، این شــهر به‌زودی فرسوده شده و از بین می‌رود.

کلانشهر اهواز با تعدد مشکلاتی مواجه است که می توان با مدیریت واحد شهری آن را به یک شهر با توسعه پایدار نزدیک کرد. می طلبد با الگوبرداری از مدیریت های واحد صنایعی همچون نفت در مناطق شرکتی خود به این مهم دست یافت که مدیریت واحد شهری امری پسندیده و مقبول است که شهرها را از ویرانی خارج می کند.

پایان ناهماهنگی میان دستگاههای اجرایی نیازمند عزم جدی دولت و اختیار دادن به شهرداری است تا کلانشهر اهواز را از آخرین ها به شهر اولین ها بازگرداند تا شاید کمتر شاهد وعده هایی باشیم که در صف تحقق درجا می زنند.

منبع: خبر فوری

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها