روغن خوراکی در بازار اصفهان همچنان کمیاب است/ صف های طولانی خرید

مدت‌هاست که شهروندان اصفهان با چالش کمبود روغن خوراکی در بازار روبه رو هستند و این در حالی است که مسئولان این استان تاکنون برای رفع چالش اقدام موثری نکرده اند.

روغن خوراکی در بازار اصفهان همچنان کمیاب است/ صف های طولانی خرید

عرضه روغن خوراکی ماه‌هاست که در بازار کاهش یافته، محصولی که نیاز اساسی هر خانواده است و برخی از پدران و مادران مجبورند ساعت‌ها در صف خرید روغن بمانند و این در حالی است که در نهایت تعدادی از آنها دست خالی به خانه برمی‌گردند.

هر چند چالش کمبود روغن در اصفهان مدت‌هاست که آزار دهنده شده اما هیچ مسئولی پاسخگوی چرایی کمبود روغن خوراکی در بازار نیست. اما آنچه در بازدید میدانی از بازار اصفهان قابل مشاهده است، وجود روغن سرخ کردنی به وفور در بازار است و در این زمینه کمبودی احساس نشده است.

روغن خوراکی در بازار اصفهان همچنان کمیاب است/ صف های طولانی خرید

فقط روغن سرخ کردنی داریم

در بازدیدهای میدانی نبود روغن نباتی خوراکی داد مغازه داران را بلند کرده، یکی از مغازه‌داران منطقه ۱۲ اصفهان در این باره به می‌گوید: روزانه تقاضاهای زیادی برای خرید روغن خوراکی داریم و این در حالی است که برای تأمین روغن مورد نیاز سختی‌های زیادی دارد.

مهدی حسینی اضافه می‌کند: تنها چند شرکت تولید کننده روغن که در خارج از اصفهان فعالیت دارند برای واحدهای صنفی روغن سرخ کردنی تأمین می‌کنند که آن هم تنها به شرط خرید دیگر محصولاتشان است.

او ادامه می‌دهد: نه تنها کمبود روغن داریم بلکه طی سه ماه اخیر شاهد افزایش دو برابری قیمت این محصول نیز بوده‌ایم که این امر نیز برای مصرف کنندگان آزار دهنده است.

فروش شرطی روغن نباتی به فروشگاه‌ها

همچنین رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان اصفهان نیز در این باره می‌گوید: نمایندگان شرکت های تولید روغن روزانه به مراکز صنفی مراجعه می‌کنند و قصد فروش روغن سرخ کردنی به شرط خرید شامپو، کنسرو، کیک و یا پفک و رب گوجه را دارند.

رسول امین الرعایایی ادامه می‌دهد: جالب اینجاست که بسیاری از برندهای تولید روغن نباتی فروش روغن را شرطی کرده‌اند.

او با بیان اینکه هر چند هفته یکبار روغن تولیدی در کارخانه اصفهان در واحدهای صنفی توزیع می‌شود، اضافه می‌کند: این کارخانه نیز تنها روغن ۸۱۰ گرمی را به قیمت ۹ هزار و ۲۶۵ تومان به ما می‌دهد و ما نیز به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

روغن خوراکی در بازار اصفهان همچنان کمیاب است/ صف های طولانی خرید

پیشنهاد تأمین روغن خوراکی از بازار سیاه را داریم

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان اصفهان با بیان اینکه هیچکس تاکنون دلیل اصلی کمبود روغن خوراکی را برای ما توضیح نداده است، ابراز می‌کند: این در حالی است که در برخی موارد فروش روغن نباتی در بازار سیاه را شاهد هستیم و پیشنهاداتی در خصوص فروش روغن ۱.۸ لیتری به قیمت ۲۵ هزار تومان نیز داشته‌ایم.

او می‌افزاید: مسئولان رده بالا همواره ادعای حل مشکل تأمین روغن را دارند و این در حالی است که در واقع در کف بازار همچنان با چالش کمبود روغن رو به رو هستیم.

لزوم اطلاع رسانی شفاف در خصوص چرایی کمبود روغن خوراکی

همچنین رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان نیز در این ارتباط می‌گوید: هفته گذشته در خصوص چرایی نبود روغن خوراکی در بازار و کمبود آن در مراکز فروشگاهی رنجیره‌ای جلساتی را تشکیل دادیم اما همچنان در خصوص چرایی نبود این محصول ابهاماتی وجود دارد.

در برهه‌ای از زمان عدم ترخیص مواد اولیه روغن از گمرک را دلیل این امر می‌دانستند و این در حالی است که وزیر صمت با شجاعت در مقابل بانک مرکزی ایستاد و این محصولات را از گمرک آزادسازی کرد

مجتبی برزگر که معتقد است باید در خصوص بازار آشفته روغن خوراکی در استان اصفهان شفاف سازی شود، اضافه می‌کند: تنها راه جلب اعتماد مردم اطلاع رسانی دقیق است و این در حالی است که در خصوص روغن هنوز این اتفاق نیفتاده است.

او می‌افزاید: در برهه‌ای از زمان عدم ترخیص مواد اولیه روغن از گمرک را دلیل این امر می‌دانستند و این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت با شجاعت در مقابل بانک مرکزی ایستاد و این محصولات را از گمرک آزادسازی کرد.

توزیع روغن خوراکی در بازار سیاه

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان با بیان اینکه برخی از اخبار غیر رسمی از توزیع روغن خوراکی در بازار سیاه حکایت دارد، ابراز می‌کند: در این زمینه باید شفاف سازی شود که چرا در صورت وجود روغن در بازار توزیع مناسبی صورت نمی‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: در جلساتی طی روزهای آینده این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

قهر رئیس جمهور با وزیر صمت به دلیل یک پیشنهاد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط با بیان اینکه در گذشته ما تصمیمی را برای اصلاح قانون گرفتیم و در قالب این تصمیم تقسیم بندی وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تأمین آنچه مربوط به محصولات کشاورزی و دامداری می‌شود را عهده دار شد و آنچه مربوط به صنعت می‌شد به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شد، به می‌گوید: چندی پیش به دلیل تصمیم رئیس جمهور مجدداً این دو وظیفه ادغام و بخش قابل توجهی از آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شد.

دولتی‌ها بر این باورند که در عرضه خرد روغن در بازار و فروشگاه‌ها مشکلی ندارند اما به دلیل احتمال احتکار عرضه کلان روغن را انجام نمی‌دهند

حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه حدود یک ماه پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت تقسیم کار را به حالت قبل برگردانده و در قالب پیشنهادی به رئیس جمهور ارائه داده است، اضافه می‌کند: رئیس جمهور با این تصمیم مخالفت کرده و حتی به این دلیل و دلیل دیگری از دعوت وزیر صنعت، معدن تجارت به جلسه هیئت دولت نیز خودداری کرده است.

او با بیان اینکه بی ثباتی و بی مسئولیتی دلیل اصلی چالش کمبود روغن در بازار است، اضافه می‌کند: البته دولتی‌ها بر این باورند که در عرضه خرد روغن در بازار و فروشگاه‌ها مشکلی ندارند اما به دلیل احتمال احتکار عرضه کلان روغن را انجام نمی‌دهند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه برآورد می‌شود، روغن داریم اما در توزیع آن دچار مشکل هستیم، می‌افزاید: یکی دیگر از گرفتاری‌ها برای توزیع روغن کار غیراخلاقی و غیر منصفانه فروش شرطی روغن است که این امر مصداق بارز تضییع حقوق مصرف کنندگان است.

روغن خوراکی در بازار اصفهان همچنان کمیاب است/ صف های طولانی خرید

۲ کارخانه تولید روغن موظف به تأمین نیاز اصفهان شدند

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این باره می‌گوید: با توجه به رایزنی صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است دو شرکت تولید روغن نیاز استان اصفهان را تأمین کنند.

ایرج موفق با بیان اینکه قرار است این دو شرکت سهمیه استان اصفهان باشند، ادامه می‌دهد: طی هفته جاری قرار است این روغن وارد بازار شود که البته در هفته گذشته نیز توزیعی را در سطح شهرستان‌ها داشته‌ایم.

او در خصوص آخرین وضعیت شرکت تولید روغن «گلبهار» اصفهان نیز گفت: مشکلات این کارخانه برطرف شده و تنها با تأمین مواد اولیه برای تولید روغن روبه‌رو است که قرار است به زودی مواد اولیه برای این کارخانه نیز تأمین شود.

ارز واردات مواد اولیه روغن نباتی تأمین شد

همچنین در این زمینه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص چرایی مشکل کمبود روغن در کشور می‌گوید: در این زمینه کمبودی نداریم، حتی با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته تا خرداد سال ۱۴۰۰ نیز کمبود کالاهای اساسی و ارز برای تأمین این کالاها در کشور نداریم.

عباس تابش ادامه می‌دهد: با توجه به قانون جدید تخصیص ارز به کالاهای اساسی مشکل تأمین ارز برای واردات مواد اولیه تولید روغن نباتی نیز برطرف شده است.

آنچه از اظهار نظر مسئولان برآورد می‌شود نبود عزم جدی برای حل مشکل کمبود روغن است و این در حالی است که روغن نباتی کالای اساسی در سند هر خانوار است که نبود آن با توجه به افزایش قیمت بی رویه لبنیات آسیب جدی را به تغذیه بسیاری از خانواده‌ها وارد می‌کند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها