افتتاح هشت هزار خانه؛ هدیه‌ای ماندگار به سیل‌زدگان همدان

سیل ۹۸ هراندازه که خسارت‌های سنگین به زیرساخت‌های مختلف کشور تحمیل کرد اما تدبیر دولت توانست رویش امیدبخشی را در دل سیل‌زدگان به ویژه در نقاط محروم همدان با ساخت هشت هزار مسکن نوساز ایجاد کند.

افتتاح هشت هزار خانه؛ هدیه‌ای ماندگار به سیل‌زدگان همدان

اگرچه سیل فروردین ماه ۹۸ باعث خسارت حدود ۱.۵ هزار میلیارد تومانی به بخش‌های مختلف از جمله مسکن، کشاورزی، راه‌ها، ارتباطات، میراث فرهنگی، شبکه گاز، واحدهای صنعتی و شهرداری‌های استان همدان شد و جان ۱۰ تَن از هموطنان را در این خطه گرفت، اما وعده‌های دولت مبنی بر جبران آسیب سیل زدگان در کمتر از ۲ سال به ثمر نشست.

سیل فروردین باعث آسیب رسیدن به ۹ هزار واحد در روستاها و ۸۹۰ واحد در سطح شهرهای استان همدان شد اما این فرصت را مهیا ساخت که خانه‌های فرسوده بازسازی شوند و هشت هزار مسکن جدید نیز برای سیل زدگان دیار الوند احداث شود.

سیل فروردین باعث آسیب رسیدن به ۹ هزار واحد در روستاها و ۸۹۰ واحد در سطح شهرهای استان همدان شد اما این فرصت را مهیا ساخت که خانه‌های فرسوده بازسازی شوند و هشت هزار مسکن جدید نیز برای سیل زدگان احداث شود.در مجموع ۱۸ هزار و ۸۷۶ واحد در قالب احداثی، تعمیری و معیشت در خسارت سیلاب مورد ارزیابی قرار گرفت که در مرحله نخست ۳۵۵ میلیارد تومان، مرحله دوم ۳۶۵ میلیارد تومان و در مجموع ۷۱۷ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض مصوب و به استان همدان ابلاغ شد.

وقوع این اتفاق ناگوار باعث شد تا عزم مدیریت ارشد استان برای تحقق وعده‌های دولت در بازسازی و ساخت مسکن آسیب دیدگان ناشی از سیل بدون هیچ گونه تعلل در برنامه ریزی راهبردی، از همان ماه‌های ابتدای سال ۹۸ کلید بخورد.

براین اساس قبل از شروع مراحل بازسازی و تعمیر منازل آسیب‌دیده، ۱۲ هزار بازدید از سوی کارشناسان از مناطق سیل زده این استان صورت گرفت تا خسارت‌ها به طور دقیق ارزیابی شود.

اقدام‌های صورت گرفته برای خسارت دیدگان سیل همدان با مدیریت راهبردی سیدسعید شاهرخی استاندار همدان نتایج قابل تقدیر را به دنبال داشت به گونه‌ای که مردادماه سال ۹۸ در شورای برنامه ریزی و توسعه همدان رسما اعلام شد: با وجود تنگناهای مالی، دولت به تعهد در پرداخت خسارت سیل زدگان به بهترین شکل ممکن عمل کرد و پس از لرستان، همدان دومین استانی بود که توانست بر اساس استدلال‌های ارایه شده، خسارت لازم را دریافت کند.

تاکید استاندار همدان به سرعت بخشیدن در جبران خسارت ساکنان سیل زده استان منجر به این شد که کمک بلاعوض واحدهای تعمیری، احداثی و معیشتی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به‌صورت ۱۰۰ درصد اختصاص یابد و ۵۱۵ میلیارد تومان نیز تسهیلات به واحدهای تعمیری، احداثی و معیشتی پرداخت شد.

اجرای طرح‌های مسکن روستایی توسط حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (ره) نیز رهاورد مطلوبی را برای جبران خسارت سیل زدگان استان همدان در پی داشت.

به گفته حسن ظفری مدیرکل بنیاد مسکن همدان، سال گذشته از منابع حساب ۱۰۰حضرت امام خمینی (ره) در راستای تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن روستایی که ضوابط فنی را رعایت کردند اما به لحاظ شرایط اقتصادی قادر به تکمیل واحد خود نبودند بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد.

این کمک بلاعوض تا سقف هر نفر حداکثر هشت میلیون تومان بود که براساس تسهیلات بهسازی پرداخت و با این کمک بلاعوض در استان همدان نزدیک به ۲ هزار واحد مسکن در سطح روستاها تکمیل شد.

با وجود تنگناهای مالی، دولت به تعهد در پرداخت خسارت سیل زدگان به بهترین شکل ممکن عمل کرد و پس از لرستان، همدان دومین استانی بود که توانست بر اساس استدلال‌های ارایه شده، خسارت لازم را دریافت کند.

البته کمک بلاعوض حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (ره) به افرادی که زیر پوشش هیچ یک از نهادهای حمایتی نبودند و توان تکمیل واحد مسکونی خود را نداشتند، تعلق گرفت.

سرعت بخشیدن در اجرای طرح هادی نیز کارنامه موفق دولت تدبیر و امید در رسیدگی به سیل زدگان همدان را تکمیل کرد به گونه‌ای که از سال گذشته تاکنون، از ۹۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار استان همدان، ۷۳۱ روستا مرحله یک طرح هادی را شروع کردند و شاخص بهسازی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان همدان ۷۹ درصد اعلام شد که با میانگین کشوری فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد.

نوبخت، ارمغان امید به سیل زدگان همدان

حال امروز پنجشنبه سفر یکروزه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به همدان، ارمغان امیدبخش دولت برای خانه دار شدگان شمار زیادی از آسیب دیدگان سیل در این استان است.

در این سفر علاوه بر حضور در نشست‌ها و بازدید از طرح‌های عمرانی، افتتاح هشت هزار واحد مسکونی جدید سیل ۹۸ و کلنگ زنی مسکن ۲ هزار واحدی کردآباد کبودرآهنگ در برنامه دکتر محمدباقر نوبخت به این استان قرار گرفته است.

حضور در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و اقتصاد مقاومتی استان و جلسه با مجمع نمایندگان استان از جمله برنامه‌های سفر یک روزه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان همدان اعلام شده و قرار است در این جلسات مهمترین پروژه های بزرگ این استان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

استاندار همدان و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ماه گذشته در نشست با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از دکتر نوبخت برای سفر به استان همدان دعوت کرده بودند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها