دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند

دانشمندان می گویند موفق شده اند با استفاده از فناوری معروفی به نام «کرایسپر» (CRISPER) برای ویرایش ژن ها که برنده جایزه نوبل شده است، ویروس اچ آی وی را از سلول های آلوده حذف کنند.

دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند

این فناوری مثل قیچی عمل می کند اما در سطح مولکولی، DNA را برش می دهد به گونه ای که می تواند بخش های «بد» را حذف یا غیرفعال کند.

با وجود اینکه برای اطمینان از ایمنی این فناوری و اثربخشی آن به تلاش های بیشتری نیاز است، اما دانشمندان امیدوارنددر نهایت بتوانند بدن را با استفاده از این فناوری به طور کامل از شر این ویروس خلاص کنند.

داروهای ویروس اچ آی وی که اکنون در دسترس هستند، می توانند این ویروس را متوقف کنند اما نمی توانند به طور کامل آن را از بین ببرند.

تیم دنشگاه آمستردام که در کنفرانس پزشکی هفته جاری چکیده نتایج اولیه تحقیقات خود در این خصوص را ارائه خواهند کرد، تایید می کنند که فعالیت های آنها در این خصوص هنوز فقط «اثبات این ایده» است و تنها پس از مدتی به درمانی برای اچ آی وی تبدیل خواهد شد.

دکتر جیمز دیکسون دانشیار فن آوری های سلول های بنیادی و ژن درمانی در دانشگاه نانتینگهام انگلیس با این تیم موافق است که نتایج کامل هنوز به بررسی های دقیق نیاز دارد.

دیکسون می گوید: «برای اثبات اینکه نتایج این اسکن های سلولی می تواند در کل بدن برای درمان آینده رخ دهد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.»

وی افزود: «پیش از اینکه این موضوع بر افراد مبتلا به اچ آی وی تاثیر بگذارد، به توسعه بیشتر نیاز دارد.»

کاری بس دشوار

دانشمندان دیگری نیز در تلاشند تا از فناوری کرایسپر علیه ویروس اچ آی وی استفاده کنند.

شرکت « Extension Biotherapeutics» اعلام کرده است که پس از چهل و هشت هفته، سه داوطلب آلوده به ویروس اچ آی وی هیچ عارضه جانبی جدی نشان ندادند.

با این حال دکتر جاناتان استوی کارشناس ویروس ها در انستیتوی فرانسیس کریک در لندن می گوید: «حذف ویروس اچ آی وی از تمامی سلول ها کاری بس دشوار است.»

وی می افزاید: «اثرات خارج از هدف درمان، همراه با عوارض جانبی احتمالی در طولانی مدت، همچنان منبع نگرانی است.»

این پژوهشگر خاطرنشان می کند: «حتی با فرض اینکه بتوان اثربخشی فناوری کرایسپر را اثبات کرد، سال های زیادی زمان می برد تا هر درمان مبتنی بر این  فناوری به یک امر روتین تبدیل شود.»

تاثیر ویروس اچ آی وی روی بدن

ویروس اچ آی وی، سیستم ایمنی را آلوده و به آنها حمله می کند و از ماشین های سلولی برای کپی برداری از خود استفاده می کند.

حتی با درمان موثر، برخی از بیماران وارد وضعیت بهبودی یا نهفته می شوند اما بدن آنه همچنان حاوی DNA یا مواد ژنتیکی ویروس اچ آی وی هستند حتی اگر به طور فعال ویروس جدیدی تولید نکنند.

بیشتر افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی به درمان ضد رتروویروسی مادام العمر نیاز دارند.

اگر مصرف این داروها را قطع کنند، ویروس خفته می تواند دوباره بیدار شود و برای آنها از نو مشکل ایجاد کند.

تعداد کمی از این بیماران پس از آنکه درمان سرطان تهاجمی برخی از سلول های آلوده آنها را از بین برد، ظاهرا مداوا شدند اما این درمان تنها برای موارد اچ آی وی توصیه نمی شود.

منبع: بی‌بی‌سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها