چگونه سلول‌های سرطانی از سیستم ایمنی پنهان می‌شوند

یک مطالعه جدید نشان می دهد سلول‌های پیشاسرطانی روده بزرگ یک ژن موسوم به SOX17 را فعال می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد از تیررس سیستم ایمنی دور بمانند و به تومورهای پیشرفته‌تر تبدیل شوند.

چگونه سلول‌های سرطانی از سیستم ایمنی پنهان می‌شوند

به گزارش «ام آی تی نیوز»، یکی از نقش‌های اصلی سیستم ایمنی شناسایی و از بین بردن سلول‌های جهش یافته سرطانی است، اما برخی از سلول های سرطانی در مراحل اولیه موفق می‌شوند از این نظارت فرار کنند و به تومورهای پیشرفته‌تر تبدیل شوند.

یک مطالعه جدید دانشگاه «ام آی تی» و موسسه سرطان «دانا فاربر» یکی از راهبردهای مورد استفاده این سلول های پیشاسرطانی را برای فرار از ردیابی سیستم ایمنی شناسایی کرده است. این محققان کشف کردند که در مراحل اولیه ایجاد سرطان روده بزرگ، سلول هایی که یک ژن موسوم به SOX17 را فعال می‌کنند می‌توانند بطور موثر برای سیستم ایمنی نامریی شوند.

اگر دانشمندان بتوانند راهی برای مسدود کردن عملکرد ژن SOX17 یا مسیر فعال شده توسط آن پیدا کنند، ممکن است یک راه جدید برای درمان سرطان‌ها در مراحل اولیه و پیش از تبدیل شدن به تومورهای بزرگ فراهم کند.

سرطان روده‌ بزرگ معمولا در سلول های با عمر طولانی موسوم به سلولهای بنیادی روده‌ای (intestinal ) ایجاد می شود. این سلولها در مدت طولانی عمر خود می توانند جهش های سرطانی را تجمیع کنند که به ایجاد پولیپ می انجامد که در نهایت می توانند به سرطان روده تبدیل شوند.

این محققان برای یاد گرفتن بیشتر درباره اینکه این سلول های پیشاسرطانی چگونه از سیستم ایمنی فرار می‌کنند، از یک تکنیک ایجاد شده قبلی برای رشد تومورهای کوچک سرطان روده در ظروف آزمایشگاهی استفاده کردند.

وقتی که این تومورها در موش ها کاشته شدند، محققان متوجه افزایش شدید بیان ژن SOX17 توسط تومورها شدند. این ژن بطور طبیعی در دوران جنینی برای کدگذاری فعالیت می کند. آزمایش ها نشان داد که وقتی این ژن در سلولهای سرطانی فعال می شود به ایجاد یک محیط سرکوب کننده سیستم ایمنی کمک می‌کند.

زمانی که محققان ارگانویدهای تومور روده را با کنار زدن ژن یاد شده تولید کردند و آنها را در موش ها کاشتند، سیستم ایمنی توانست بطور موثرتری به این تومورها حمله کند. «نوریهیرو گوتو» از مولفان این تحقیق گفت: ما تنها با خاموش کردن SOX17 در تومورهای پیچیده موفق شدیم قدرت مقاومت این تومورها را نابود کنیم.

این محققان همچنین در نظر دارند در این خصوص تحقیق کنند که چه عاملی موجب روشن و فعال شدن ژن SOX17 در سلولهای پیشاسرطانی می شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها