مراقب آتش سوزی جنگل ها در عید نوروز باشید

مطمئنا برای ما غم­ انگیز خواهد بود اگر بدانیم هر ساله، چه مقدار از جنگل­های کشورمان در آتش می­ سوزد و از آن چیزی جز خاکستر و یک زمین لم ­­یزرع باقی نمی ­ماند. اما به قول معروف «حقیقت، تلخ است» و باید با واقعیت مواجه شویم.

مراقب آتش سوزی جنگل ها در عید نوروز باشید

 

فرصت عید نوروز با توجه به تعطیلی ادارات و مدارس، یک فرصت عالی برای مسافرت­های خانوادگی است. یکی از پرطرفدارترین جاذبه ­ها نیز در ابتدای بهار، جنگل ­ها هستند. جنگل برای اغلب ما محیطی دل­انگیز و دوست­ داشتنی با آب و هوایی روح ­افزاست که هر دقیقه حضور در آن، چیزی جز احساس زندگی و سرخوشی به همراه ندارد.

مطمئنا برای ما غم­ انگیز خواهد بود اگر بدانیم هر ساله، چه مقدار از جنگل­های کشورمان در آتش می­ سوزد و از آن چیزی جز خاکستر و یک زمین لم ­­یزرع باقی نمی ­ماند. اما به قول معروف «حقیقت، تلخ است» و باید با واقعیت مواجه شویم.

طبق آمار، در چهار ماه ابتدایی سال 1402، 623 مورد آتش­سوزی در کشور اتفاق افتاده است. مجموع خسارت این آتش به جنگل­های کشور چیزی حدود 4 هزار هکتار بوده است. برای مقایسه، بد نیست بدانید مجموعه ورزشی آزادی تهران با تمام زمین­ها و ساختمان­های واقع شده درون آن، 460 هکتار مساحت دارد. به بیان دیگر، در چهار ماهه نخست امسال، مساحتی معادل با حدود 9 مجموعه ورزشی آزادی در ایران آتش گرفته است! البته لازم به ذکر است که بی احتیاطی صرفا مختص به ایران و ایرانیان نمی‌باشد و چند روز گذشته آتش بازهم به جان جنگل های استرالیا افتاد برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به مقاله سایت مثلث آنلاین مراجعه کنید.

غیر از خسارات مالی، این آتش­ سوزی­ها تا 9 نفر مصدوم نیز داشته است. با توجه به اینکه در ایام نوروز، بسیاری از ما قصد سفر به مناطق جنگلی را داریم، دانستن اصول کلی برخورد با آتش و نحوه دفع آن برای هر یک از ما ضروری می­باشد.

در این مقاله، قصد داریم در مورد آتش­سوزی در جنگل­ها، دلایل آن و نحوه دفع آتش به وسیله کپسول آتش­نشانی بپردازیم.

51

دلایل ایجاد آتش ­سوزی

دلایل مختلفی این آتش­ سوزی­ها را ایجاد می­کنند. برخی از این عوامل توسط انسان قابل کنترل است و برخی دیگر، ارتباطی با انسان ندارد. مهم­ترین دلایل ایجاد آتش­سوزی عبارت­اند از:

  • عوامل طبیعی: اتفاقاتی نظیر صاعقه­ها، گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و خشکسالی می­تواند در ابعاد بسیار وسیعی آتش‌سوزی به وجود بیاورد. حتی اتفاقات بسیار تعجب­آوری نظیر ایجاد جرقه حین شکستن صخره­ها نیز قابلیت شروع یک آتش بزرگ را دارد.
  • آتش­سوزی­های انسانی عمدی: انسان­ها به دلایل مختلفی جنگل­ها را آتش می­زنند. از تولید زمین برای کشاورزی یا گسترش شهرها گرفته تا راهسازی و تولید چوب و.... در گذشته نیز قبایل مختلف در جریان درگیری­های خود اقدام به آتش زدن جنگل­ها می­کردند. بنابراین انسان همواره به دلایل مختلف به جان جنگل­ها می­افتاده است.
  • آتش­سوزی­های سهوی که بر اثر بی­احتیاطی گردشگران به وجود می­آیند. نشت بنزین خودروی مسافران، ته سیگارها و باقیمانده آتش خاموش نشده از مهم­ترین عوامل آتش­سوزی­های سهوی هستند.

چرا کپسول آتش نشانی برای هر گردشگری لازم است؟

اگر اینطور تصور کنید که کپسول آتش نشانی برای گردشگری که تمام نکات لازم برای ایجاد یک آتش امن را رعایت می­کند ضروری نیست، در اشتباه هستید. اولا، حادثه یک بار رخ می­دهد. بیشتر تصادفات رانندگی برای افرادی رخ می­دهد که مطمئن هستند دست­فرمان خوبی دارند. بنابراین بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و یک کپسول اتفای حریق همراه خود داشته باشید.

ثانیا، ممکن است شما قربانی بی­احتیاطی دیگران شوید. هنگامی که یک جنگل دچار حریق شود، شعله­های آن از مسافران نخواهند پرسید که نکات ایجاد آتش را رعایت می­کنند یا نه. به قول معروف، «تر و خشک با هم می­سوزند». پس بهتر است شما برای امنیت خودتان هم که شده، نکات دفع آتش و وسایل مربوط به آن نظیر کپسول اتفای حریق را به همراه داشته باشید.

52

انواع کپسول آتش نشانی

کپسول­های آتش نشانی دارای مدل­های مختلفی هستند که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارد. نوع هر کپسول آتش نشانی توسط رنگ کپسول یا یک نوار رنگی دور آن مشخص می­شود. انواع کپسول آتش نشانی عبارت­اند از:

  1. کپسول­های فوم: ماده درون این کپسول­ها حالتی کف­مانند دارد که با فشار گاز نیتروژن به بیرون پرتاب شده و به سرعت در قالب یک لایه محافظتی روی آتش می­نشیند و جلوی رسیدن اکسیژن به آن را می­گیرد. رنگ این کپسول­ها زرد خردلی است.
  2. کپسول­های کربن­دی­اکسید: کپسول­های کربن دی­اکسید حاوی گاز هستند و برد پرتابی بین 2 تا 4 متر دارند. استفاده از این کپسول­ها برای محیط­های باز نظیر جنگل مناسب نیست زیرا باد جهت گاز را منحرف می­کند. این کپسول با رنگ مشکی نشان داده می­شود.
  3. کپسول­های آب و گاز: در این مدل کپسول آتش نشانی، آب خاموش­کننده آتش و گاز CO2 پرتاب­کننده آن است. هنگامی که گاز محصول تخلیه شود، کپسول دیگر قابل استفاده نیست. این کپسول­ها را با رنگ آبی متمایز می­کنند.
  4. کپسول­های پودر و گاز: کپسول­های پودری قدرت خاموش­کنندگی بالایی دارند و به رنگ قرمز یکدست در بازار موجودند. پودر تشکیل­دهنده آنها بی­کربنات سدیم است و گاز کربن­دی­اکسید، این پودر را به بیرون پرتاب می­کند.
  5. کپسول بایوفوم: این نوع کپسول آتش نشانی رنگ سبز دارد و با قطع زنجیره آتش از طریق لایه عایق اکسیژن و جذب گازهای احتراق، می­تواند آتش را خاموش کند.

کاربرد انواع کپسول آتش نشانی

هر نوع کپسول آتش نشانی کاربرد مخصوص خود را دارد که در جدول زیر می­توانید اطلاعات مربوط به هر کپسول را ببینید:

نوع کپسول

رنگ کپسول

کاربرد

فوم

خردلی

اطفا مایعات مشتعل­شونده نظیر بنزین

کربن دی اکسید

مشکی

خاموش کردن حریق الکتریکی

آب و گاز

آبی

خاموش کردن آتش پارچه، چوب و مواد خشک

پودر و گاز

قرمز

خاموش کردن حریق مایعات آتش­زا و فلزات غیرفعال نظیر آهن

بایوفوم

سبز

خاموش کردن آتش­سوزی گسترده و حریق مواد ویژه نظیر فلزات فعال نظیر منیزیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طبق جدول بالا، اگر برای رفتن به جنگل قصد خرید کپسول آتش نشانی دارید، کپسول­های بایوفوم یا آب و گاز بهترین انتخاب­ها برای شما خواهند بود.

جمع ­بندی

کپسول آتش نشانی، بخش لاینفک یک محیط ایمن است. محیط ایمن ممکن است صرفا محدود به منزل و محل کار شما نباشد. شما می­توانید فضاهای باز یا محل تفریح خود را نیز به کمک یک کپسول آتش نشانی مناسب تبدیل به یک محیط ایمن کنید و نه تنها آتش مربوط به خود و خانواده خود را اطفا کنید بلکه در صورت بروز حادثه، به کمک دیگران نیز بشتابید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها