طلاق غیابی + هزینه طلاق غیابی

طلاق انواع مختلفی مانند توافقی، بائن، غیابی و… دارد؛ البته جالب است بدانید که در هیچ یک از کتب معتبر قانونی از عبارت طلاق غیابی استفاده نشده، بلکه تنها اصطلاحی رایج بین مردم است.

طلاق غیابی + هزینه طلاق غیابی

دادخواست صدور حکم طلاق غیابی چه از طرف زن و چه از طرف شوهر در مراجع قضایی ثبت شود، هزینه هایی را به دنبال دارد که پرداختن آنها برای پیشروی روند حقوقی پرونده الزامی است؛ بسیاری از متقاضیان ثبت این نوع طلاق، هیچگونه اطلاعاتی نسبت به هزینه های پیش‌رو نداشته و به همین دلیل، در مقاله «طلاق غیابی + هزینه طلاق غیابی» تحت نظر کارشناسان قضایی به مهمترین سوالات حول موضوع پاسخ داده می شود.

طلاق غیابی چیست؟

فرض کنید شوهری به عنوان سرباز در جنگ شرکت کند و حتی پس‌ از اتمام درگیری ها نه جسدش کشف شود و نه با همسرش تماسی بگیرد یا به اصطلاح مفقود الاثر بشود؛ در این شرایط قانون برای حمایت از حقوق همسری و خانوادگی زوجه، مالکیت حق‌ طلاق که بر اساس ماده 1133 قانون مدنی طبیعتا برای زوج می باشد را تحت شرایطی به زن واگذار می کند.

فردی که مفقود الاثر اعلام می شود، ممکن است روزی برگردد و در تقابل با این احتمال، عدم بازگشت شوهر به دلیل فوت، از دست دادن حافظه، فرار و… نیز ممکن الوقوع می باشد؛ زوجه نمی تواند تمام زندگی اش را بر اساس حدس و گمان منتظر باشد و خود را از محبت همسر و مادر شدن محروم کند و درست به همین دلیل است که سازمان های حقوقی، در چنین شرایطی حق طلاق به زن وکالت می دهد.

سپس ثبت دادخواست طلاق غیابی از طرف زوجه ممکن شده و با شرکت وی در جلسات دادگاه و طی شدن مراحل قانونی، علیرغم غیبت شوهر حکم طلاق غیابی توسط مامور قانون صادر و اجرا خواهد شد. بنابر مثال، طلاق غیابی هنگامی محقق می شود که یکی از زوجین دادخواست مربوطه را در مراجع قضایی ثبت کند؛ در این نوع طلاق، گواهی فوت همسر صادر نشده لیکن او مجهول ‌المکان است.

۲

هزینه طلاق غیابی چقدر است؟

لازم به ذکر است که مبلغ مشخصی تحت عنوان مجموع هزینه های صدور حکم طلاق غیابی، معرفی نشده است؛ این مقدار بسته به شرایط موجود و متقاضی ثبت دادخواست طلاق برآورد شده و فرد ملزم به پرداخت آن است. به تبع تفاوت مراحل ثبت طلاق غیابی از طرف زن یا مرد، میزان هزینه ها نیز تغییر پیدا می کند؛ به علاوه با اینکه امکان ثبت تقاضای تجدید نظر در حکم توسط مفقود پس از بازگشتش وجود ندارد، لیکن ثبت تقاضای واخواهی ممکن می باشد.

مراحلی که نیازمند پرداخت حق الاجرا هستند، به صورت کلی به شرح زیر می باشند:

  • مانند هر دعوی حقوقی یا کیفری دیگری، برای دادرسی مراجع ذیصلاح باید ابتدا دادخواست مربوطه در یکی از دفاتر خدمات قضای یا در سامانه ثنا به آدرس adliran.ir ثبت شود؛ با تکمیل فرم های حقوقی توسط اطلاعات هویتی و با پرداخت حق الاجرای مامور دولت، در نتیجه دادخواست طلاق غیابی ثبت رسمی می شود. تعرفه دادرسی دادگاه یا همان هزینه ثبت دادخواست، سالانه محاسبه و اعلام می شود.
  • اگر دادخواست با استفاده از حق طلاق ثبت نشود، طرفین باید برای صدور حکم توسط قاضی ابتدا در جلسات مشاوره شرکت کرده و در طی آن، مشاور قضایی را متقاعد کنند که ادامه زندگی مشترک امکان پذیر نبوده و به زبان دیگر گواهی عدم سازش را اخذ کنند؛ پنج جلسه مشاوره جداگانه برای زن و مرد تعداد معمول است اما ثابت نبوده و میزان آن بسته به تشخیص مقام قضایی مشخص خواهد شد.
  • افراد برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه طلاق غیابی و تسهیل روند پیشروی پرونده حقوقی خویش، با بهترین وکلای طلاق مشاوره و اقدام به استخدام آنها می کنند؛ در این صورت پرداختن حق الوکاله به نماینده حقوقی نیز مطرح می شود. از طرف سازمان های حقوقی، محدوده ای برای دستمزد وکلا تعیین شده است ولی مقدار دقیق آن توسط خود وکیل و بر اساس معیارهایی چون مهارت حقوقی و شهرت وی تعیین می شود.
  • اگر دادگاه حکم جدایی را صادر کند، برای اجرای آن باید هزینه ای بابت جاری شدن صیغه طلاق غیابی، ثبت آن در شناسنامه و دفتر اسناد ازدواج تحت عنوان حق الزحمه کارمند دولت، پرداخت شود.

هزینه های طلاق غیابی از طرف مرد چقدر است؟

 برای پاسخ به سوال مذکور ابتدا به مسئله حق طلاق باید پرداخته شود؛ پیش تر به مالکیت شوهر بر حق طلاق، مستند به ماده 1133 قانون مدنی اشاره شد. بنابراین اگر مرد ضمن ازدواج این حق را به زوجه واگذار نکرده باشد، می تواند بدون شرکت در جلسات مشاوره و اخذ رای عدم سازش، فرآیند طلاق غیابی را به نتیجه مطلوب برساند.

پس در این شرایط هزینه ای برای جلسات مشاوره پرداخت نمی شود؛ همچنین اگر مرد بتواند داوری عادل به مرجع قضایی معرفی کند، هزینه داوری نیز کاسته شده و در غیر این صورت، باید حق الزحمه قاضی پرداخت شود. پرداختن سایر هزینه ها همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، صورت می گیرد.

۳

هزینه های طلاق غیابی از طرف زن چقدر است؟

اگر زوجه هنگام تنظیم و‌ تعهد طرفین به عقدنامه ازدواج، حق طلاق را از شوهر وکالت گرفته باشد، شرایطی مشابه با مرد خواهد داشت؛ بدان معنا که نیاز نیست ناپدید شدن شوهرش را طی جلسات مشاوره اثبات کند و حق الزحمه مشاور از مجموع هزینه های طلاق غیابی کاسته می شود، وی تنها باید غیاب همسر در جلسات را در محضر مقام قضایی توجیه کند.

اگر حق طلاق برای زوجه نباشد، وی باید ابتدا مدارکی محکمه پسند را به منظور اخذ مالکیت حق طلاق به دادگاه ارائه کند؛ این حق تحت شرایط زیر از طرف قانون به زن وکالت داده می شود:

الف) اثبات نقض شروط دوازدگانه صمن ازدواج:

ابتدا لازم به ذکر است که اگر زن و شوهر ضمن عقد به این شروط متعهد شده باشند، کاربردی می باشد. یکی از مصادیق شروط دوازدگانه ضمن ازدواج، اختصاص دادن زمانی برای معاشرت با همسر و فرزندان است؛ بدیهی است که با مفقود الاثری شوهر، معاشرتی نیز صورت نمی گیرد. با اثبات نقض این شرط در مراجع قانونی، حق طلاق به زوجه واگذار شده و امکان صدور حکم طلاق غیابی به وجود می آید.

ب) اثبات شرایط عسر و حرج زوجه:‌

عسر و حرج یعنی شرایطی که تحمل زندگی مشترک برای زوجه غیر ممکن شده است؛ یکی از مصادیق این شروط، ترک خانواده و زندگی خانوادگی به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در یکسال می باشد. با اثبات وقوع شرایط عسر و حرج در جلسات مشاوره، مراحل طلاق توافقی ادامه پیدا می کند؛ از آنجا که شرایط ثبت طلاق غیابی برای بانوان دشوارتر است، استخدام و مشاوره با یک وکیل پیشنهاد می شود. وکیل از ما (vakilazma.com) لیستی از وکلا که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند را جمع آوری کرده است که برای مشاهده آن ها کافیست روی لینک کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با طلاق غیابی به طور کامل صحبت کردیم و بررسی کردیم چه زمان و برای چه مراحلی باید هزینه بپردازید. از همین رو اگر قصد دارید به صورت غیابی از همسر خود جدا شوید، می توانید از اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار گرفت استفاده کنید و مراحل جدایی را به درستی پشت سر بگذارید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها