یک خطر مرگبار دیگر از فشار خون بالا

این‌ها همان سلول‌هایی هستند که منقبض و منبسط می‌شوند تا خون را در رگ‌ها به حرکت درآورند

یک خطر مرگبار دیگر از فشار خون بالا

پژوهشی جدید نشان داد‌ که فشار خون بالا این پتانسیل را دارد که سلول‌های شریانی سالم به نام «سلول‌های ماهیچه صیقلی عروق» را به سلول‌های حبابی چربی تبدیل کند که مستعد التهاب و مرگ سلولی زودرس هستند.

سلول‌های ماهیچه صیقلی عروقی رایج‌ترین سلول‌هایی هستند که در دیواره شریان سالم یافت می‌شوند. این‌ها همان سلول‌هایی هستند که منقبض و منبسط می‌شوند تا خون را در رگ‌ها به حرکت درآورند.

کالبدشکافی‌های انجام‌شده در دهه 1980 نشان داد که این سلول‌ها می‌توانند کلسترول جمع کنند و به سلول حبابی تبدیل ‌شوند. این نوعی سلول است که چربی‌ها را از محیط خود حذف می‌کند. این مشکل اگر درمان نشود، به ضخیم یا سفت شدن دیواره شریان‌ها، افزایش خطر نارسایی قلبی، سکته مغزی یا آسیب کلیوی منجر می‌شود.

با وجود تحقیقات قبلی که مسیرهای تغییر سلول‌های عروقی سالم به سلول‌های حبابی را شناسایی کرده بود، آغازگرهای خاص و نحوه تشکیل این سلول‌ها تاکنون ناشناخته مانده است. محققان اخیرا تلاش کردند دلایل پشت این پدیده را کشف کنند.

آنها از تجزیه و تحلیل بیوانفورماتیک، تکنیک‌های محاسباتی و آماری برای استخراج اطلاعات معنی‌دار از داده‌های بیولوژیکی، و آزمایش‌های زیست‌شناسی سلولی و مولکولی استفاده کردند. نتایج به طیف وسیعی از آزمایش‌ها منجر شد که مکانیسم تشکیل سلول‌های حبابی را مشخص کرد.

دانشمندان فهمیدند که سلول‌ها این توانایی را دارند که محیط اطراف خود را حس کنند، که یکی از جنبه‌های مهم برای بقا و عملکرد آنهاست، زیرا به آنها اجازه می‌دهد به تغییرات واکنش نشان دهند و خودشان را سازگار کنند.

واکنش سلول به این تغییرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد. حبابی شدن سلول در اثر فشار خون که به سفت شدن و ضخیم شدن دیواره شریان می‌انجامد، یکی از مسائل منفی است که می‌تواند به بیماری‌های مختلف در انسان بینجامد.

مثلا، فشار هیدرواستاتیک در تومورهای جامد بدخیم افزایش می‌یابد، و قطرات لیپید یا چربی در طیف وسیعی از تومورهای مختلف مشاهده شده‌اند. این مسائل باعث می‌شود تحقیق روی تغییرات سلول‌ها در واکنش به محرک‌های بیرونی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

منبع: العربیه فارسی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها