ایرانی ها روزی ۹ گرم نمک می خورند

میانگین مصرف روزانه نمک در کشور ۹ گرم در روز است که باید این میزان به زیر ۵ گرم در روز برسد.

ایرانی ها روزی ۹ گرم نمک می خورند

دکتر کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در مورد پویش ملی سلامت و چاقی و نمک خوری مردم ایران ضمن بیان این مطلب گفت: وزارت بهداشت در اجرای پویش ملی سلامت در قدم اول تشخیص زودرس را در دستور کار قرار داد و در فاز اول طرح غربالگری فشار خون و دیابت، ویژه افراد بالای ۱۸ سال را تا پایان دی ماه سال جاری اجرا کرد.

وی افزود: در اجرای طرح پویش ملی سلامت ( غربالگری دیابت و فشار خون بالا) میانگین سن تشخیص ۵ سال زودتر از زمان عادی بود که این امر باعث می‌شود بیماری زودتر کنترل و عوارض بیماری به تاخیر بیفتد.

اعتماد با بیان اینکه رویکرد بعدی وزارت بهداشت پیشگیری از پرفشاری خون و دیابت است گفت: باید به مردم فرصت داد تا ذائقه خود در مصرف بیش از حد نمک را تغییر دهند.

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت اذعان داشت: یکی از راه‌های مشارکت مردم در تغییر ذائقه و کم کردن میزان نمک مصرفی برگزاری پویش سلامت ملی و تغذیه سالم است.

وی ادامه داد: بر اساس غربالگری انجام شده در این طرح از مجموع بیش از ۴۵ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۸ سال کشور،۴۰ درصد اضافه وزن دارند که یکی از دلایل اضافه وزن و پرفشاری خون مصرف بیش از حد نمک است.

اعتماد با اشاره به اینکه هدف پویش ملی سلامت و مصرف کم نمک افزایش آگاهی رسانی و ارتقا سلامت است بیان داشت: امید می‌رود همانگونه که در بحث حذف روغن و چربی صنایع غذایی همکاری خوبی داشتند در حذف نمک از محصولات تولیدی خود همکاری داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود در یک برنامه رادیویی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون و دیابت که در طرح غربالگری شناسایی شده‌اند طبق شیوه نامه بایستی حداقل ماهانه یکبار به مراکز بهداشت و حداقل هر سه ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند تا بیماری خود را کنترل و طول عمر با کیفیت تری داشته باشند.

اعتماد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری پویش سلامت در هفته دوم بهمن ماه در مورد مصرف لبنیات بیان داشت: مصرف لبنیات نیز به این دلیل در دستور کار پویش قرار گرفت که جامعه و کشور ما به سمت سالمندی می‌رود و یکی از عوارض سالمندی کاهش تراکم و پوکی استخوان است.

وی گفت: متاسفانه از جمعیت بالای ۵۰ سال کشور، تقریبا نیمی از افراد دچار کاهش تراکم استخوان هستند که در فاز دوم پویش تغذیه بالا بردن مصرف لبنیات در تغذیه مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور بسیار پایین است که امید می‌رود بخشی از اهداف پویش سلامت تغذیه محقق و سرانه مصرف لبنیات کشور افزایش یابد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    می خواید نمک روهم گرون کنید اونم نتوانیم با نون بخوریم راستی چراسیگارتوایران مفته

    نظرات شما -
    • ✌✊
      0

      افسانه ی جومونگ/سوسانو بیا بریم قم نمک پیداکنیم

  • ناشناس
    0

    اصلا اجازه ندید اونو هم سهمیه ای کنید

  • ناشناس
    0

    چون ارزونه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها