مشهد آلوده‌ترین شهر کشور است/ یک هزار و ۸۹۱ فقره مرگ و میر در مشهد منتسب به ذرات معلق هوا

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت، غلظت ذرات معلق هوای مشهد نه تنها از میزان استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد، بلکه از ۲۷ شهر دیگر کشور پیشی گرفته و ۱۸۹۱فقره مرگ‌ومیر در مشهد منتسب به ذرات معلق هوای این شهر است.

مشهد آلوده‌ترین شهر کشور است/ یک هزار و ۸۹۱ فقره مرگ و میر در مشهد منتسب به ذرات معلق هوا

علیرضا صداقت، به مناسبت روز جهانی هوای پاک با اشاره به آمار مرگ‌ومیر در جهان و کشور بر اثر آلودگی هوا اظهار کرد: طبق آمار، سالانه ۷ تا ۸ میلیون نفر در دنیا جان خود را به علت آلودگی هوا یا عوامل منتسب به آن از دست می‌دهند که سهم ایران از این میزان ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر است. این ارقام وحشتناک بوده و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. برخورداری از هوای پاک حق مردم بوده، حقی که با نگاهی خوش‌بینانه به آن کم‌توجهی شده است.

وی با بیان اینکه تجربه‌های موفقی در کنترل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد، عنوان کرد: تلاش‌هایی نیز در کشور برای رفع معضل آلودگی انجام شده اما کافی نیست. چرا قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود؟ آیا صرف داشتن قانون هوای پاک، شهرهای ما سالم می‌شود؟ آیا بعد از تحمیل هزینه های‌ سنگینی که آلودگی هوا به نظام سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده، نباید به توسعه، گسترش و کیفی‌سازی حمل‌ونقل عمومی اندیشید؟

مشهد در ٣٢٢ روز از سال، پدیده وارونگی دما را تجربه می‌کند

دکتر صداقت بیان کرد: مشهد آلوده‌ترین شهر کشور است که به طور متوسط در ٣٢٢ روز از سال، پدیده وارونگی دما را تجربه می‌کند، این در حالی است که کلان‌شهرهای تهران و تبریز با موقعیت عرضی تقریباً مشابه، این پدیده را به‌ ترتیب در ٢٣٣ و ١٩١ روز از سال تجربه می‌کنند. باید این مسئله را یک هشدار جدی برای مسئولان و برنامه‌ریزان شهری در کلان‌شهر مشهد تلقی کرد؛ زیرا براساس پژوهش‌های انجام ‌شده، شهر مشهد از نظر ساختار جو، حساس‌ترین کلان‌شهر کشور در مقابل پدیده آلودگی هوا محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد افزود: آلودگی هوای کلان‌شهر مشهد به لحاظ وجود بارگاه منور رضوی و حضور زائران فراوان طی سال، صرفاً یک مسئله شهری و یا حتی استانی نیست، رسیدگی به شرایط هوایی مشهد باید در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: براساس گزارش وزارت بهداشت، غلظت ذرات معلق هوای مشهد نه تنها از میزان استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد، بلکه از ۲۷ شهر دیگر کشور پیشی گرفته و ۱۸۹۱فقره مرگ‌ومیر مشهد مربوط به ذرات معلق هوای این شهر است.

صداقت گفت: برای کارخانجات و نیروگاه‌های اطراف شهر مشهد قرار دارند سوخت مناسبی جایگزین شده و یا با نصب فیلتر از تشدید آلودگی هوا جلوگیری شود. طبق گفته مسئولان محیط زیست استان، براساس ماده ۲ قانون هوای پاک، نیروگاه‌ها از سال ۱۳۹۷موظف به نصب فیلتراسیون شده‌اند اما با وجود اخطارهای مکرر اقدامی برای نصب فیلتراسیون صورت نگرفته است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    7

    عنکبوت مقدس...

  • ناشناس
    7

    احسنت بر ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار مشهد

  • ناشناس
    1

    مشهدی ها به خاطرآلودگی هوا به کاندیداهای محیط زیستی رأی بدن بقیه استانها به فراخور معضلات منطقه ای

  • ایرج میرزا
    5

    خفه بشن خدا کنه شدن میزبان اعراب بادیه نشین

  • محمد
    4

    مشهد علاوه بر داشتن هوای آلوده از نظر اجتماعی هم کثیف و آلوده است

  • ناشناس
    1

    یعنی آلوده ترین شهر جهان

  • ناشناس
    0

    چی شده همتون درد و بلا خور مشهد شدید؟؟
    یعنی اینقدر از دین خدا منحرف شدید؟؟
    به راهتون ادامه بدید کفر بگید و به مقدسات توهین کنید
    خدا رو چه دیدی شاید به آرزوهای دنیایی تون رسیدید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها