مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست مطرح کرد:

علت اصلی کم بارشی ها تغییر اقلیم است نه دخالت کشورها

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: علت اصلی کم‌بارشی‌ها تغییر اقلیم است و این مساله به دخالت احتمالی سایر کشورها ارتباطی ندارد.

علت اصلی کم بارشی ها تغییر اقلیم است نه دخالت کشورها

داریوش گل‌علیزاده با بیان این که میان تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا یک ارتباط دوسویه وجود دارد، عنوان کرد: آلودگی هوا می‌تواند منجر به افزایش گازهای گلخانه‌ای در سطح کلان شود یا در نیمه اول سال بیشتر اوقات درگیر مسئله گرد و غبار هستیم و برخی استان‌ها کاملا با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. درست است که با آلودگی هوا جزیره حرارتی تشکیل می‌شود، اما نمی‌توانیم بگوییم آلودگی هوا منجر به کم‌بارشی می‌شود.

وی بیان کرد: اگر وزارت نیرو و جهاد کشاورزی به دنبال استفاده از فناوری‌های نوین همچون بارورسازی ابرها برای ایجاد بارندگی باشد و همچنین ما معیارهای سنجش مناسبی داشته باشیم، می‌توانیم در این زمینه تصمیم‌گیری‌های مناسبی انجام دهیم که آیا بارش‌های رخ‌داده نتیجه استفاده از این فناوری‌ها بوده یا به صورت طبیعی رخ داده است. باید تمام متغیرها را در کنار هم قرار داده و سپس نتیجه‌گیری کنیم تا با مخاطرات جدی‌تر و غیرقابل جبرانی مواجه نشویم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم  ادامه داد: اگر ما مدیریت منابع آبی داشتیم شاید هرگز دریاچه ارومیه خشک نمی‌شد. افزایش تعداد چاه‌ها موجب خشک شدن سفره آب‌های زیرزمینی شد و حتی اگر بارشی رخ بدهد نیز نمی‌تواند سفره آب‌های زیرزمینی را پر کند؛ بنابراین باید از ابتدا مدیریت منابع آبی به‌خوبی انجام می‌شد.

وی افزود: باید اولویت‌بندی می‌کردیم که آیا کشاورزی برای ما اهمیت داشت یا خشک نشدن دریاچه و تبعاتی که برای تمدن آن منطقه دارد؟ شرایط اقلیمی، بسیاری از مشاغل و معیشت‌ها در آن منطقه به خطر افتادند تا باغ سیبی در آن منطقه ایجاد شود که محصولی پر‌آب‌بر است.

گل‌علیزاده خاطرنشان کرد: به طور کلی به دلیل اینکه وضعیت آب‌های قابل استحصال ایران نسبت به سایر مناطق خاورمیانه همچون کشور ترکیه در شرایط نامناسبی قرار دارد این خشکسالی و کم‌بارشی آسیب بیشتری را به منطقه ما وارد کرد.

وی ادامه داد: وضعیت موجود در حوزه کم‌باری به دلیل پراکندگی اقدامات و شکل نگرفتن همکاری بین دستگاهی در گذشته است که باعث شده جامعه دچار تشویش شود و اطلاعات درستی به مردم منتقل شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره علت کم‌بارشی‌های اخیر بیان کرد: علت اصلی این مساله، پیامدهای تغییر اقلیم آن است که ما آن را در نظر نمی‌گیریم و در نتیجه فرضیه مداخلات سایر کشورها مطرح می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کم‌بارشی سال‌های اخیر در سایر کشورهای منطقه نیز وجود داشته اما نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: اگر به این نتیجه برسیم که فناوری‌هایی نظیر بارورسازی ابرها می‌تواند کشور را از آسیب‌پذیری بیشتر نجات دهد، ما هم قطعا به سمت مطالعه و استفاده از این فناوری‌ها می‌رویم؛ البته در گذشته تجربیاتی وجود داشته، اما چون معیار درستی نداشتیم، نتوانستیم با موفقیت اجرا کنیم‌. در حال حاضر وزارت نیرو وظیفه استفاده از این فناوری را برعهده دارد، اما نیاز است از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده شود.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، گل‌علیزاده در پایان با اشاره به این که توجیه اقتصادی نیز در خصوص استفاده از این فناوری‌های بسیار مهم است، تاکید کرد: موضوع بارورسازی ابرها در برخی کشورها انجام شده، اما سؤال اینجاست که تا چه اندازه موفق بوده است؛ در این خصوص نتایج قابل استنادی وجود ندارد.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • علی
    0

    نظرات شما هم مثل پیش بینی های غلط از آب درامده سازمان هواشناسی است که در تابستان اعلام کرد از نیمه دو مهر بارندگی های شدید بخاطر پدیده النینو در تمام ایران اتفاق خواهد افتاد ولی برعکس شد الان در دیماه هنوز باران چشمگیری در غرب نباریده

  • ناشناس
    4

    علت اصلی استفاده بیش از حد از گاز در مصارف خانگی و خودرو ها و کارخانجات و نیروگاهها است . مصرف را کم کنید بارش هم زیاد می شود . از زمان شروع مصرف گاز در کشور روز به روز بارش ها کم شد . مسولان برید بررسی کنید ق

  • ناشناس
    0

    نوشته مقام مسئول چه حرف خنده داری

  • ناشناس
    0

    سلام شوهر خاله ام وقتی من 8ساله بودم. گفت برو سمت میزتلفن وپشتم را کنم ودلا شوم وشلوارم را بکشم پایین و اینکه رفته ام سیب زمینی سرخ شده خریده ام یک لیوان 50هزارتومان سازمان تعزیرات مرده . و حقوق پلاستیک جمع کن از حقوق اداره کار 10برابر بیشتر به ناحق است.واینکه سامانه 124قطع است و اینکه دایی من حق مادرم را که فلج است به ناحق کلاهبرداری کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها