انتقاد کاوه مدنی از مطرح شدن برخی ادعاها در مورد دلایل کم بارشی ایران

معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست ایران نوشت: معرفی آلاینده‌ها به عنوان عامل خشکی ایران در سال جاری با اتکا به یک نقشه رنگی حرکتی ضد علمی و عامل تشویش اذهان عموم غیرمتخصص و نگران است و ما را از مسیر یافتن راه حل مناسب دور می‌کند.

انتقاد کاوه مدنی از مطرح شدن برخی ادعاها در مورد دلایل کم بارشی ایران

کاوه مدنی با اشاره به توییت یک کارشناس اقتصاد مسکن در مورد بارش ها در ایران نوشت:

هشدار: مطلب زیر که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، حاوی اطلاعات نادرست است. 

نکنید آقا، نکنید! 

ذهن مشوش مردم را بیش از این با داستان‌های دنیای مجازی و اطلاعات گمراه کننده درگیر نکنید.

چگونه از یک نقشه رنگارنگ شاخص آلودگی هوا به این نتیجه رسیدید؟ توجیه فیزیکی ادعای شما که این‌همه پژوهشگر و متخصص ایرانی و غیرایرانی از درک آن عاجزند، چیست؟ با بررسی به کدام آمار بارش باران و برف در ایران، ترکیه و عربستان چنین حکمی صادر کردید؟

هم‌بستگی بین دو متغیر دلخواه ما بیانگر رابطه علی-معلولی بین آن دو نیستند. 

اگر همچنان بر این باورید که بالا بودن سطح آلاینده‌های هوا عامل اصلی نباریدن است، دلایل نباریدن بی‌سابقه در کشوری نظیر کانادا (دومین کشور پهناور جهان) در سال جاری را با اتکا بر نظریه خود توضیح دهید. 

جهت اطلاع شما ۷۵ درصد جمعیت کانادا معمولا «کریسمس سفید» را تجربه می‌کند اما امسال حتی در استان آلبرتا که به طور متوسط حداقل ۵ ماه شاهد انباشت برف روی زمین است، دما در روز کریسمس ۷ درجه سانتیگراد بود و در بسیاری از شهرهای کانادا هنوز خبری از برف سنگین نیست.

من هم مثل شما و بسیاری از دلسوزان ایران نگران نباریدن در ایران، مازوت سوزی، آلودگی کشنده‌ هوا، مصرف بی‌رویه سوخت و کمبود منابع انرژی‌ام آن هم در برهه‌ای از زمان که مردم سرخورده، مضطرب، خسته و ناامید دیگر حتی توان اعتراض به عاملان تخریب محیط زیست و سلب حق تنفس از آنها را ندارند و از فرط استیصال چاره‌ای جز پذیرفتن مرگ خاموش جان میهن و هم‌میهنانشان از سر تقدیر و جبر جغرافیایی به ذهنشان نمی‌رسد. 

اما در علم، هدف خوب وسیله بد و ناقص را توجیه نمی‌کند و در این راستا ما موظفیم جز حقیقت را به مردم نگوییم حتی اگر آن حقیقت مطلوب ما و دسته‌ای که به آن تعلق خاطر می‌کنیم نباشد.

هر چند که آلودگی هوا و گرمایش منطقه‌ای و جهانی می‌تواند به کاهش بارش، افزایش گرما و تبدیل برف به باران کمک کند، معرفی آلاینده‌ها به عنوان عامل خشکی ایران در سال جاری با اتکا به یک نقشه رنگی حرکتی ضد علمی و عامل تشویش اذهان عموم غیرمتخصص و نگران است و ما را از مسیر یافتن راه حل مناسب دور می‌کند.

photo_2024-01-01_00-19-40

 

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    2

    گرمایش منطقه ای از کجا آمده و ناشی از چیست پروفسور ؟؟؟ شاید بندازی گردن آتشفشان .

  • علیرضاامینی
    0

    پس چی مطالعه کردی ناشناس توکه نگرفته باشی گرمایش کشور از آلوده کردن هوا دراثر مازوت سوزی بنزین سوزی غیر استاندارد تو ایرانه انتظار داری کلاس ششم ها بفهمند جناب ناشناس سرپرفسور اتشنشان دهات شما گرم کردکشور و فقط بلدید روخونی کنید و قضاوت الکی وزریامفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها