کاهش مدت زمان سربازی از کی اجرا می شود؟

خبرها درباره کاهش مدت سربازی زیاد است اما موضوع سربازی در حیطه اختیارات مقام معظم فرماندهی کل قوا است که از طریق ستاد کل نیروهای مسلح دنبال می‌شود و ورود بدون اذن معظم له مغایرت قانون اساسی را دنبال دارد.

کاهش مدت زمان سربازی از کی اجرا می شود؟

پسرها در سن ۱۸ سالگی مشمول قانون خدمت سربازی می شوند. برخی از پسرها از سربازی معاف می‌شوند. سربازی برای اقایون یک امتیاز محسوب می شود. برای سربازان وظیفه به مناسبت روز سربازی ۴۸ ساعت تشویقی قرارداده شد. خبرها درباره کاهش مدت سربازی زیاد است اما  موضوع سربازی در حیطه اختیارات مقام معظم فرماندهی کل قوا است که از طریق ستاد کل نیروهای مسلح دنبال می‌شود و ورود بدون اذن معظم له مغایرت قانون اساسی را دنبال دارد.  

کاهش مدت زمان سربازی از جمله اخبار داغ این روزهاست. یکی از نمایندگان مجلس از طرح جدید سربازی ۱۲ ماهه خبر داده است اما ماجرا چیست؟

مهرماه امسال بود که مدت خدمت دوره ضرورت تمامی سربازان حین خدمت و مشمولانی که از این پس به خدمت اعزام می‌شوند به مدت ۳ ماه کاهش یافت. چند روز بعد خبری جدید درباره مدت زمان سربازی منتشر شد که مربوط به ۱۲ ماهه شدن سربازی بود. پیرهادی، نایب‌ رئیس کمیسیون تلفیق برنامۀ هفتم از کاهش مدت زمان سربازی به ۱۲ ماه با مصوبۀ کمیسیون و معافیت مشمولان بالای ۳۰ سالِ دارای ۲ فرزند از خدمت سربازی معاف خبر داده و گفته بود: اجرایی شدنِ این مصوبه نیازمند تصویب مصوبه در صحن علنی و سپس تأیید شورای نگهبان است.

اما نکته مهم در مورد این خبر و سایر اخبار مرتبط با حوزه سربازی این است که موضوع سربازی در حیطه اختیارات مقام معظم فرماندهی کل قوا است که از طریق ستاد کل نیروهای مسلح دنبال می‌شود و ورود بدون اذن معظم له مغایرت قانون اساسی را دنبال دارد.  

تغییر مدت زمان سربازی در ایران

در ایران، مدت زمان سربازی بارها تغییر کرده است؛ بعد از پیروزی انقلاب، سربازی یکساله شد حتی در بحبوبه جنگ به ۳۰ ماه رسید. کاهش و افزایش مدت زمان خدمت سربازی چندین بار دیگر هم تکرار شد تا اینکه از سال ۱۳۹۹ تا حدود ۴۰ روز پیش بر روی ۲۴ ماه ایستاد؛ اما از ۳۰ مهر امسال با ابلاغ جدید مدت سربازی بین۱۴ تا ۲۱ ماه متغیر ماند.

این تغییر مدت خدمت بین ۱۴ تا ۲۱ ماه بسته به محل خدمت و شرایط فرد تغییر می‌کند؛ بطور مثال فردی که در مناطق عملیاتی درگیر شمال‌غرب و جنوب شرق خدمت کند مدت سربازی‌اش از بقیه مشمولان کمتر بوده و ۱۴ ماه خدمت می‌کند؛ علاوه بر این موارد، کسری‌های دیگری همچون تاهل، تعداد فرزند، مهارت‌آموزی و ... هم به افراد مشمول تعلق گرفته و کاهش خدمت سربازی را به دنبال دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها