مصوبه کاهش مدت سربازی به کجا رسید؟

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مصوبه مجلس درباره سربازی به شورای نگهبان ارسال شده است و مشخص نیست که مورد تایید شورای نگهبان قرار می‌گیرد و به قانون تبدیل می‌شود.

مصوبه کاهش مدت سربازی به کجا رسید؟

ابوالفضل ابوترابی درباره مصوبه مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه درباره کاهش مدت سربازی به ۱۲ ماه، گفت:در حال حاضر مصوبه مجلس درباره سربازی به شورای نگهبان ارسال شده است و مشخص نیست که مورد تایید شورای نگهبان قرار می‌گیرد و به قانون تبدیل می‌شود؟

وی در همین‌باره افزود: آنچه وظیفه مجلس و نمایندگان بود در برنامه هفتم توسعه کل کشور تصویب کردیم که سربازی از ۲ سال به میانگین ۱۲ ماه کاهش یابد.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره مناطق عملیاتی سربازی ، گفت: در حال حاضر ۴ منطقه سربازی یعنی عملیاتی، مناطق خوش آب و هوا، مرزی و مناطق پرخطر عملیاتی وجود دارد که باید میانگین سربازی در این ۴ منطقه ۱۲ ماه شود.

ابوترابی اظهار کرد: به طور مثال فردی که در منطقه خوش آب و هوا خدمت می کند ۱۵ ماه و فردی که در منطقه عملیاتی به سر می برد، ۷ ماه خدمت کند تا میانگین ۱۲ ماه شود.

نماینده نجف آباد در مجلس اظهار کرد: خرید سربازی هم مطرح نیست و منتفی است.

ابوترابی با بیان اینکه ۳ میلیون سرباز غایب و فراری در کشور داریم ، گفت: بیشترین پرونده ها در دادگاه های نظامی مربوط به سربازان فراری است که در این مصوبه مجلس برای رفع این مسئله نیز قرار شد سربازان غایب و فراری و افرادی که به سن سربازی رسیده‌اند (مانند افرادی که تا این سن مشغول به تحصیل بوده اند) و دارای دو فرزند هستند، از سربازی معاف شوند.

طبق مصوبه مجلس ، ستادکل نیروهای مسلح به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمند سازی و افزایش مهارت های آنها در طول سالهای اجرای برنامه هفتم توسعه نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه و جایگزینی سایر عضویتها، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی آموزش حوزه های علمیه می‌رسد اقدام نماید.

تبصره ۱– در راستای سیاست کلان ابلاغی افزایش جمعیت، مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف می باشند.

تبصره ۲- ادامه تحصیل دانش آموزان مقطع دیپلم و بالاتر و طلاب حوزه های علمیه در خارج از کشور مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی مجاز می باشد و دستورالعمل صدور معافیت تحصیلی آن توسط ستاد کل با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تهیه و اجرایی می گردد.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها