علت و درمان بیماری سرطان استخوان

سرطان استخوان متأسفانه از جمله انواع سرطان به مراتب دردناک است که البته جزء بیماری های نادر هم محسوب می شود ولی بالاخره ممکن است کودکان، نوجوانان، بزرگسالان، میان سالان و افراد مسن را تهدید کند.

علت و درمان بیماری سرطان استخوان

این گونه گفتیم که بدانید تمامی طبقات سنی باید مراقب باشند که به این نوع سرطان مبتلا نشوند که به هر حال زمانی که سلول های سرطانی رشد کرده و تقسیم می شوند اگر در مراحل اولیه تشخیص داده نشوند، قطعاً روش درمان را کمی سخت خواهند کرد. انواع سرطانی مانند استخوان، علت ایجاد و نحوه درمان را مورد بررسی قرار می دهیم تا اطلاعاتی به روز در مورد این بیماری داشته باشید.

 

سرطان استخوان چیست؟

سرطان زمانی به وجود می آید که سلولی بیش از اندازه رشد کند و به قول معروف رشد غیرطبیعی داشته باشد. سرطان استخوان هم از این قضیه مستثنی نیست. سلولی که در بخش استخوان بدن رشد بی رویه ای داشته باشد، باعث بروز اینچنین بیماری می شود ولی جای نگرانی نیست؛ چراکه این بیماری از جمله بیماری های فوق العاده نادر است ولی متأسفانه بیشتر سلامت کودکان را تهدید می کند. البته نباید تصور کنید که بزرگسالان به این بیماری مبتلا نمی شوند؛ زیرا بزرگسالان نسبت به کودکان کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. این نوع سرطان مانند هر سرطان دیگری ممکن است توموری خوش خیم باشد یا اینکه توموری بدخیم که همه چیز به تشخیص اولیه بستگی دارد.

 

انواع سرطان استخوان

خوش خیم بودن سرطان را در ابتدا مورد بررسی قرار می دهیم که باید پوکی استخوان، فیبروم کندروکسی اکسید و استئوبلاستوما را در این دسته جای دهیم. توموری که خوش خیم باشد، به بافت های دیگر آسیبی نمی رساند و معمولاً با انجام جراحی هم رفع می شوند.

زمانی که تومور واقعی به نام سارکوم در بافت استخوان به وجود آید، به عنوان یک تومور بدخیم شناخته می شود و اینچنین است که سرطان را به وجود می آورد. این تومور به شدت بدخیم باعث می شود تا بافت چربی هم درگیر شود که البته تنها این بافت نیست بلکه رگ های خونی هم وارد ماجرا شده و سپس نوبت به بافت فیبری می رسد و در پایان این ماهیچه است که باید قربانی این تومور شود.

رایج ترین سرطان مربوط به استخوان استئوسارکوم نام دارد که باید افراد 10 الی 30 سال مراقب باشند که به این نوع سرطان مبتلا نشوند ولی افراد مسن که بین 60 الی 70 سال هستند که معمولاً به خاطر پوکی استخوان شاید به این سرطان دچار شوند.

سرطانی که در قسمت غضروف به وجود می آید هم کندروسارکوم نام دارد که افراد زیر 20 سال را معمولاً هدف قرار می دهد و افراد مسن بالای 75 سال هم باید بسیار مراقب باشند. البته این نوع تنها استخوان های مربوط به لگن و پا را درگیر نمی کند، بلکه به قفسه سینه، حنجره و نای هم متأسفانه رحم نمی کند.

سرطانی که در ناحیه لگن و ساق پا دیده می شود هم در این دسته بندی ایوینگ سارکوم نام دارد که به بافت های قفسه سینه و شکم هم مرتبط می شود و عمدتاً کودکان و نوجوانان باید مراقب ابتلا به این نوع از این مدل سرطان استخوان باشند. فیبروسارکوم هم به بافت نرم حمله می کند و افراد میانسال را مورد تهدید قرار می دهد. آکوردوما هم توموری است که در جمجمه به وجود آمده و چه بسا به ستون فقرات هم آسیب می زند.

 

علت ایجاد سرطان استخوان

نمی توان به طور قطع گفت که چه عواملی دقیقاً باعث می شوند تا این نوع سرطان به وجود آید ولی در نتیجه وراثت شاید سندروم های ژنتیکی مانند سندروم رتینوبلاستوما علتی برای ایجاد سرطان استخوان در افراد باشد. علت دیگری که وجود دارد به خاطر پیچ خوردگی استخوان است که عمدتاً افراد مسن با این مشکل روبرو می شوند و ممکن است که به این نوع سرطان مبتلا شوند و همچنین باید گفت که پرتو درمانی هم یکی از دلایل ایجاد سرطانی مانند استخوان است؛ یعنی ممکن است فردی به سرطان نوع دیگری مبتلا باشد و برای درمان از پرتو درمانی دوز بالا استفاده کنید. به این شکل، احتمال دارد که به سرطان نوع دیگر یعنی استخوان هم مبتلا شوند.

2

 نشانه های سرطان استخوان

نشانه های سرطان استخوان کم نیستند که درد، شکستگی استخوان، کاهش وزن (به صورت ناخواسته) و تورم این نشانه ها را تشکیل می دهند. احساس درد معمولاً شب به وجود می آید و هرچقدر تومور بزرگ تر شود هم معمولاً شما را برای انجام فعالیت بیشتر دچار اختلال می کند.

تورم هم یکی دیگر از نشانه ها است که نباید آن را دست کم گرفت. توجه داشته باشید که این نشانه شاید تا چندین هفته بروز پیدا نکند و با توجه به محل ایجاد تومور، تورم هم احساس می شود و به خاطر داشته باشید که اگر در استخوان سلول سرطانی وجود داشته باشد، باعث ضعیف شدن آن می شود و همین امر باعث شکستگی استخوان ها می شود و این خود یکی دیگر از نشانه های این بیماری به شمار می آید. نشانه بعدی هم احساس ضعف و خستگی و کاهش وزنی است که به هیچ عنوان خودخواسته نیست، به این دلیل که متأسفانه بدن دوام و مقاومت خود را از دست می دهد.

 

درمان سرطان استخوان

پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی همگی روش های درمان سرطان استخوان را تشکیل می دهند. اصلی ترین روش درمان، بدون شک جراحی است که معمولاً تومور را خارج کرده و آن را در آزمایشگاه آزمایش می کنند. این آزمایش برای انجام بیوپسی سرطان است و این دو یعنی بیوپسی و جراحی با یکدیگر تفاوت دارند ولی برنامه ریزی برای انجام هر دو به صورت همزمان بسیار مهم است. توجه داشته باشید اگر سلول های سرطان به کلی از بین نروند احتمالاً مجدداً رشد خواهند کرد.

برای از بین بردن سلول های سرطانی از پرتودرمانی هم می توان استفاده کرد. در این روش درمان اشعه ای مانند x در دوزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از دارو هم در شیمی درمانی مورد بحث است و این روش درمان را باید سیستمیک در نظر گرفت. به این علت که داروها با ورود به جریان خون، به تخریب سلول های سرطانی می پردازند.

3

مراجعه به پزشک

در مورد علت، انواع و روش های درمان سرطان استخوان هرآنچه لازم و ضروری بود را به صورت مختصر ولی مفید بیان کردیم. این نوع سرطان مانند انواع دیگر همچون سرطان سینه و... اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قطعاً به درمان پاسخ مناسب تری خواهد داد. به همین دلیل، مراجعه به بهترین متخصص در این زمینه همچون دکتر ابوالقاسم زاده جراح تومور و متخصص ارتوپدی را نباید نادیده گرفت؛ چراکه وی با تخصص و تجربه ای که در اختیار دارد، به درمان این بیماری در کوتاه مدت قطعاً کمک خواهد کرد.

 

ارتباط با مطب دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار دریا، خیابان فخارمقدم، نبش بنفشه، پلاک۶۶، طبقه ۲، واحد۳

تلفن های تماس:

۲۲۰۶۳۸۹۷ – ۲۲۳۵۲۲۹۶

۰۹۳۳۳۰۵۷۱۶۰

۰۲۱-۴۵۱۸۶۶۹۵ تلفن گویای ۲۴ ساعته جهت نوبت دهی

آدرس پیج اینستاگرام دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده:

https://www.instagram.com/drabolghasemzadeh

آدرس سایت دکتر فرشاد ابوالقاسم زاه:

https://drabolghasemzadeh.com

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها