با دانش آموز متقلب چه کار کنیم؟!

یک پژوهشگر حوزه کودکان گفت: باید برای دانش‌آموز روشن کنید که اقدامی متهورانه و قابل ستایش انجام نداده و حتی اگر بخواهد با تقلب به همکلاسی خود کمک کند، کار شرافتمندانه‌ای انجام نداده و انگیزه همکلاسی‌اش را برای تلاش بیشتر کم‌کرده است.

با دانش آموز متقلب چه کار کنیم؟!

شاید معلم و سایر بزرگ‌ترها تقلب را کاری نادرست بدانند، ولی بعضی از دانش‌آموزان تصور متفاوتی دارند و نه ‌تنها تقلب را رفتاری اشتباه نمی‌دانند، بلکه فکر می‌کنند هنگام تقلب‌کردن، رفتاری جسورانه از آنها سرزده است.

علیرضا مرادی روش برخورد با دانش‌آموز متقلب را مهم عنوان می‌کند و می‌گوید: «شناسایی دانش‌آموزانی که قصد تقلب دارند دشوار نیست و معلمان که با ویژگی‌های شخصیتی شاگردان‌شان آشنایی دارند، به سادگی می‌توانند از این موضوع مطلع شوند.

دانش‌آموزان معمولا وقتی سر جلسه امتحان تقلب می‌کنند دچار استرس و هیجان می‌شوند و این استرس باعث می‌شود حتی سوالات ساده را که پاسخ آنها را می‌دانند، نتوانند به خوبی پاسخ دهند.»

این معلم مقطع ابتدایی و پژوهشگر حوزه کودکان ادامه می‌دهد: «دانش‌آموزان، به‌ویژه در مقاطع پایین‌تر، به سادگی نیت و هدف خود را برای تقلب برملا می‌کنند و با رفتارهایی مانند سر چرخاندن به اطراف، زیرنظر داشتن حرکات معلم و… نشان می‌دهند که قصد دارند این کار متهورانه! را به شیوه‌های مختلف انجام دهند.»

مرادی چگونگی برخورد با دانش‌آموز خاطی را از شناسایی او پراهمیت‌تر می‌داند و می‌گوید: «‌وقتی معلم متوجه تقلب دانش‌آموز می‌شود نباید شخصیت او را مقابل دوستانش بشکند و رفتارهای اشتباهی مانند تنبیه و توهین داشته باشد، اما باید طوری رفتار کند که سایر دانش‌آموزان متوجه شوند معلم در مقابل این لغزش و خطا به سادگی اغماض نمی‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «در چنین مواقعی بهتر است معلم با آرامش به دانش‌آموز خاطی نزدیک شود و بدون آن که برخوردی تند داشته باشد، به او نشان دهد متوجه تقلب او شده و انتظار چنین رفتاری را نداشته است.»

مرادی می‌افزاید: «باید برای دانش‌آموز روشن کنید که اقدامی متهورانه و قابل ستایش انجام نداده و حتی اگر بخواهد با تقلب به همکلاسی خود کمک کند، کار شرافتمندانه‌ای انجام نداده و انگیزه همکلاسی‌اش را برای تلاش بیشتر کم‌کرده است.»

این معلم پژوهشگر ادامه می‌دهد: «معمولا وقتی دانش‌آموز احساس کند با نمره مورد قضاوت قرار می‌گیرد و کسب نمرات بالاتر تایید و تحسین معلمش را به‌دنبال دارد دست به تقلب می‌زند. بهتر است معلم شفاف و صمیمانه با دانش‌آموز صحبت کند و به او اطمینان دهد از نظر معلم داشتن شخصیت سالم و دوری از رفتارهای اشتباه از گرفتن نمرات بالا ارزش بیشتری دارد. لازم است معلم از دانش‌آموز بخواهد با تلاش و سعی خود، سطح درسی‌اش را ارتقا دهد و اگر دانش‌آموز برای پیشرفت تلاش کرد، کوچک‌ترین تلاش و موفقیت او را نادیده نگیرد.»

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها