آیا مکمل‌های ویتامین سی بیش‌ازحد موردتوجه قرار گرفته‌اند؟

در طول فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا، بسیاری از ما از قرص‌های جوشان و یا پودر ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده می‌کنیم. این کار چقدر درست است؟ آیا مصرف ویتامین سی به این صورت به ما کمکی می‌کند؟

آیا مکمل‌های ویتامین سی بیش‌ازحد موردتوجه قرار گرفته‌اند؟

هنگامی که فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا فرامی‌رسد، بسیاری از ما به‌دنبال یک سلاح دفاعی هستیم که اغلب اشکال مختلف ویتامین سی است که به‌صورت قرص، پودر و یا آدامس‌های جویدنی در بازار وجود دارند. اما درنظر داشته باشید که مصرف مداوم و بی‌رویه ویتامین سی خطراتی نیز با خود به‌همراه دارد.

ویتامین سی واقعاً به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود، اما فواید آن گاهی به‌صورت اغراق‌آمیز برای ما تعریف شده است.

شهرت ویتامین سی به‌عنوان یک ابرقدرت در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا در دهه ۱۹۷۰ توسط شیمی‌دان «لینوس پاولینگ» حاصل شد. او که برنده جایزه نوبل است، این تصور غلط را رایج کرد که ویتامین سی به اندازه ۳۰۰۰ میلی‌گرم در روز، راز ازبین‌بردن سرماخوردگی و مبارزه با بیماری‌های جدی‌تر مانند بیماری قلبی و سرطان است. درواقع او این باور را ترویج کرد که ویتامین سی راز زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر است.

اما ادعاهای این دانشمند هرگز از تحقیقات دقیق دیگر دانشمندان موفق بیرون نیامد. « استفان پاسیاکوس »، مدیر دفتر مکمل‌های غذایی شرکت «NIH»، توضیح می‌دهد: «هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این مقدار از ویتامین سی در روز، در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی مؤثر است.»

بااین‌حال، از زمان تحقیقات پاولینگ تاکنون، علم پیشرفت‌های زیادی داشته و ما بینش عمیق‌تری نسبت به فواید واقعی این ماده مغذی محبوب داریم.

منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها