سال ۹۵ جمعیت مهاجران افغانستانی در ایران چقدر بود؟

افغانستان در طول تاریخ فراز و فرودهای بسیاری داشته است.

سال ۹۵ جمعیت مهاجران افغانستانی در ایران چقدر بود؟

کشور افغانستان بیش از سه دهه است که درگیر جنگ داخلی و نا امنی است، اما زمانی این کشور آباد بوده و کاملا فضای یک کشور مدرن را داشته است. حتی یک دوره کوتاه‌مدت که به نام دهه دموکراسی نامیده می‌شود در این کشور در ده سال پایانی دوره پادشاهی محمد ظاهرشاه ثبات و تلاش برای آنچه “مدرنیزاسیون” خوانده می شود به وجود آمد که با کودتای سال ۱۳۵۲ داوود خان به پایان رسید.

محمد ظاهر شاه از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۳ به مدت چهل سال در افغانستان سلطنت کرد. دوران حکومت او به عنوان دوره صلح و ثبات یاد می گردد. ظاهرشاه اخرین پادشاه افغانستان بود.

محمد ظاهرشاه به قصد مدرنیزه کردن افغانستان به اصلاحات سیاسی و اقتصادی، تأسیس سیستم قانونگذاری دموکراتیک، ترویج نظام آموزش و پرورش مدرن، تأسیس دانشگاه ها و آموزش برای زنان اقدام کرد.

مهاجرت از افغانستان

با آغاز درگیری‌های میان شوروی سابق و مجاهدین افغان در بیش از ۵۰ سال پیش، بسیاری از مردم افغان برای فرار از جنگ و فقر به کشورهای دیگر پناهنده شدند که بیشترین سهم مربوط به پاکستان و ایران بود. بعد از انقلاب در ایران و آغاز جنگ ایران و عراق مهاجرت مردم افغانستان به ایران افزایش یافت.

آمار جمعیتی مهاجران

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، مهاجرین افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان زندگی می‌کنند اما در این میان یک استان یعنی استان تهران بیش از ۵۰۰۰۰۰ هزار تبعه افغانستانی را در خود جای داده است.

در سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت مهاجران افغانستانی مقیم ایران یک میلیون و ۵۸۳ هزار نفر اعلام شده است با این حال معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در سال گذشته از حضور حدود ۳ میلیون نفر اتباع افغانستانی در ایران خبر داد.

کشور ما از سال ۱۳۵۹ تاکنون، نزدیک به چهار دهه است که میزبان خواهران و برادران افغانستانی است و هم اکنون شاهد نسل سوم و چهارم اتباع افغانستانی در کشور هستیم؛ بر اساس اعلام وزارت کشور تا پایان دهه ۹۰ شمسی، بیش از ۸۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای کارت آمایش و مجوز از ایران هستند و حدود ۴۵۰ هزار نفر نیز با پاسپورت، در کشور زندگی می‌کنند.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • 🐜
    1

    تا چهار سال دیگه نیمی ازملت ایران را افغان ها تشکیل میدهند هرچه سریعتر باید باید باید از ایران خارج شده باور کنید مزاحم کار مسکن و معیشت خانوارهای فرودست ایران هستند آب و نان شون ب کنار لشکرکشی طالبان درغالب پناهنده هستند خطرناکترین ویروس در ایران همین افغان ها هستند موادمخدر صنعتی و بدبخت کردن جوونا کارکیه؟؟؟افغان هارا خارج کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تا وقتی افرادی در قدرت هستن که میگن : تهران خانه براداران افغانستانی است
      اوضاع کشور درست نخواهد شد.

    • ناشناس
      1

      من پیراهن و کاپشن دوزهستم هرجا برای کار رفتم دستمزد پایین است فقط افغانی هاسری دوزی می‌کنند یک فکری بحال ماکنید والا شرمنده خانواده هستم

  • ناشناس
    1

    بنده یه بنای سنگ و سرامیک کارم سرهر ساختمونی میرم دنبال کار تادلت بخواد فقط افغانی میبینی کار فرماها افغانی هارو به هموطن خودشون ترجیح میدن
    پس ماهاکجادنبال کاربگردیم خرج زندگیمونو ازکجا تامین کنیم توراخدا به گوش مسئولین برسونید کاروزندگی کارگرای ساختمونی بس که خوب بود افغانیها عرصه رو برما تنگ وتنگ تر کردن

    نظرات شما -
    • 15

      مقصر خوتون هستین بس که بد قول و کم کار و بی انصاف هستین افغانهای جای شما را گرفتن ، خداییش کارگر افغانی بهتر کار می کنه یا ایرانی؟ اوستای افغانی یا ایرانی؟

    • ب آدمک
      1

      افغانی جلوی کارفرما خودشو زبروزرنگ نشان می ده وقتی کارفرما نیست دمرو می‌خوابد

  • ناشناس۲
    1

    الان بسیاری از کارهای بین نسلی که از پدر به پسر یاد داده میشد و پسر آن را ادامه میداد دیگر از بین رفته مثل گچبری،نجاری، سنگ کاری، آهنگری ، لوله کشی ،دامداری،باغداری، برقکاری، کشاورزی و... که در طول زمان دارد از دست ایرانیها خارج میشود و آرام آرام اتباع بیگانه جایگزین شده اند که در ابتدا با کارگری ساده وارد شدند و الان استاد کار شده اند و جوان ایرانی شده بیکار و پیک موتوری و... در این مورد بی توجهی دولت،کارفرماها و عطوفت خانواده های ایرانی بسیار تاثیر داشته ، یکی از دلایل نا امنی و مشکلات فرهنگی و اجتماعی ،بیکاری و فقر اقتصادی است. اتباع بیگانه همیشه بیگانه هستن و هیچ وقت ایرانی نخواهند شد همانطور که ایرانی مقیم خارج همیشه ایرانی خواهد بود.لازم است اخراج اتباع بیگانه غیر مجاز و ساماندهی و غربالگری سایرین در اسرع وقت انجام شده و جمعیت آنها بطور چشمگیری کاهش یابد.

  • Slam
    1

    یه کلام کشور اشغال کردند مهمان ناخوانده بودند و هستند

  • ناشناس
    1

    مسئولین خودشون را به خواب زدن خدا ازشان نگذرد

  • ناشناس
    1

    طبق آمار هفت میلیون ایرانی که اکثرا تحصیل کرده و نخبه می باشند از ایران متواری شده اند و به جای آنها افغانی های کثیف و زامبی وارد کشور می شوند و احسنت بر ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران!!!

  • ناشناس
    0

    افزایش جمعیت افغانها با هدف افزایش جمعیت از سوی حکومت به عنوان یک راهکار پذیرفته شده است و حمایت هم می شود اینها به جمعیت زیاد و کم سواد و نادان بیشتر احتیاج دارند تا بتوانند خرافات تاریخی خودشان را در مغز اینها فرو کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دقیقا همینطوره اینها به جمعت تحصیلکرده نیاز ندارن اینها ادمهای خراافاطی و افراطی مذهبی میخوان همون چیزی که افغانها هستن به همین دلیل هم هست پیشرفت نمکنن

  • ناشناس
    1

    ماست مالی نکنید چرا تا حالا نشده یکی از مسئولین حرف راست بزنه.نکنه چشم هاتون اشکال داره

  • alip
    1

    اینا مثل اول جنگ که بنی صدر میگفت بزارید عراقیا بیا تو وقتی امدن پر شدن ابادان و خرمشهر بعد بیرونشون میکنیم
    حالا حکایت دولتمردان ماست میخوان کشورو پر افغانی کنن که کردن بعد یه فکری برای اخراجشون بکنن
    آخرشم مثل ناصرالدین شاه کشورو تیکه تیکه به باد بدن
    اگه مردم دست بدست هم ندن و اینار بیرون نکنن و طرفدارانشونو سرکوب نکنن
    کل اقتصاد و بهداشت و تحصیل ووووو روافغانیا با کمک دولت به نفع خودشان مصادره خواهند کرد

  • عادل
    1

    جواب آنهایی میگن ایرانی کار نمیکنه پس قبل افغانیها کشور چه کسی ساخته وقتی منافع ملت در کار باشه نظرتان اینکه کارگر ایرانی باید بمیره این دیگه خو د تحقیریه اگر ضر مسولین بود ادعای وطن دوستی میکردین

  • ناشناس
    1

    منطقه ما افغانی زیاد داره و بچه‌ها همه شپش گرفتن
    لااقل بگید بهداشتشون رو رعایت کنند
    یا اینکه مدارس افغانها رو از مدارس ایرانی جدا کنن


    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      افغانی شپشو اخراج بایدگردد اگرغیرت دارن برن افغان را از چنگال طالبان امریکایی نجات بدن آدم باید وطن پرست باشه نه وطن فروش

  • رضا
    1

    ما از افغان متنفر نیستیم ، اما درد آنجاست که جمعیت تحصیلکرده خارج مز شوند و یکسری بی سواد و بی فرهنگ که از بال هواپیما آویزان می شدند به ایران می آیند، ای کاش مسئولین ایرانی بودند.

  • ایرانی
    1

    خبر فوری خواهشا ولطفا از مشکلاتی که افغان ها برای ایرانی ها ایجاد کردن بیشتر خبر بگذارید!خداشاهده تمام این امارها غلطه تعداد افغان ها خیلی بیشتره تمام اطراف تهران رو تصاحب کردن. مدرسه نانوایی مسکن و... همه رو گرفتن زندگی ایرانی ها سخت بود سختتر شده!به داد این ملت برسید ایران شده افغانستان.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها