ترومای مالی چیست؟ / آیا درمانی برای آن وجود دارد؟

مشکلات مالی می‌تواند بر سلامت روان شما تاثیر بگذارد و علل ریشه‌ای آن می‌توانند آسیب‌های جدی برای نسل‌های بعدی به وجود بیاورند.

ترومای مالی چیست؟ / آیا درمانی برای آن وجود دارد؟

هر کسی که شغل خود را از دست داده است می‌داند که اوضاع مالی چقدر می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. اما تا همین اواخر بود که دانشمندان یک ارتباط اساسی بین تروما و فشار مالی کشف کردند، و اینکه چگونه تجربه تروما می‌تواند آینده مالی شما را خراب کند.

با درک این رابطه، روانشناسان امیدوارند که تروماهای مالی در زندگی افراد را شناسایی کنند، فضای گفتگو را باز کنند و در نهایت به آنها کمک کنند تا رابطه سالم‌تری با پول خود ایجاد کنند.

ترومای مالی چیست؟

تروما، که به عنوان یک واکنش عاطفی به یک رویداد ویرانگر تعریف می‌شود، در اندازه‌های مختلف ظاهر می‌شود. شدیدترین یا حادترین تروماها که به عنوان ترومای «T بزرگ» شناخته می‌شوند، رویدادهای تهدید کننده زندگی مانند تصادف رانندگی، تجاوز جنسی یا تیراندازی در مدرسه هستند.

تروماهای «t کوچک» چندان شدید نیستند، اما همچنان پریشانی ایجاد می‌کنند، مانند تجربه جدایی، آزار و اذیت، یا طرد شدن از یک گروه دوستانه. تروماهایی که در دوران کودکی اتفاق می‌افتند، که به عنوان تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACEs) شناخته می‌شوند، به طور ویژه‌ای مضر هستند، زیرا در زمان‌های بحرانی رشد، زمانی که رشد مغز و رشد عاطفی فرد به شدت در معرض آسیب هستند، اتفاق می‌افتند. بر اساس گزارش CDC، 60 درصد از آمریکایی‌ها ACE را تجربه کرده اند.

فرد اغلب در طول زندگی خود اثرات جسمانی تروما را بر دوش می‌کشد، از شوک و انکار پس از رویداد اولیه گرفته تا فلش‌بک‌ها، اختلالات خواب و عصبانیت. در صورت عدم درمان، آن‌ها می توانند منجر به اقدامات خودآزارانه‌ای مانند سوء مصرف مواد، مشکلات در حفظ روابط و حتی خودکشی شوند.

اخیراً، دانشمندان تحقیقات روان‌شناسی شواهدی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد استرس‌های پیرامون مسائل مالی- یا تروماهای مالی، می‌توانند در واقع همان افکار، احساسات و رفتارهای منفی را ایجاد کنند که معمولاً با اختلالات اضطراب پس از سانحه (PTSD) مرتبط هستند.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط شرکت سلامت مالی Payoff انجام شده است، از هر چهار آمریکایی یک نفر از تروماهای مالی رنج می‌برد، و این تعداد برای نسل هزاره یا نسل ایگرگ (متولدین حدود 1980 تا 2000 میلادی) به یک نفر از هر سه نفر افزایش می‌یابد، که متأثر از بدهی کارت اعتباری، وام‌های دانشجویی، و عدم امنیت شغلی ناشی از همه‌گیری کووید-19 است.

شاخص‌های ترومای مالی عبارتند از:

پاسخ‌های رفتاری نابهنجار، مانند اجتناب از مسائل پولی و مالی، باز نکردن صورت حساب قبض‌ها، یا عدم پیگیری هزینه‌ها از طریق بودجه.

نادیده گرفتن نیازهای خود، که می‌تواند ناشی از احساس خودکم‌بینی و کم‌ارزشی باشد و از طریق فقدان حد و حدود و خط قرمزها نمایان شود، مانند کوتاهی در پرداخت به موقع پرداخت‌ها یا صحبت نکردن برای افزایش حقوق یا ترفیع در محل کار.

پرخرجی، یکی دیگر از نشانه‌های آسیب مالی است، به عنوان پاسخ به استرس، خوددرمانی یا حتی راهی سریع برای رسیدن به احساس کفایت.

کم‌خرجی، برعکس خرج کردن بیش از حد، نشانه چیزی است که به عنوان ترومای فقر شناخته می‌شود، که از احساس ترس و کمبود ناشی از حوادث گذشته ناشی می‌شود.

در حالی که آسیب مالی اغلب به شکل افکار منفی، فلش‌بک به گذشته و اضطراب ظاهر می‌شود، همچنین می‌تواند رفتارهای خود ویرانگر را تحریک کند. برای مثال، اعضای نسل خاموش (متولدین حدود 1928 تا 1945)، که از رکود بزرگ جان سالم به در بردند، با درماندگی شاهد نابودی پس‌اندازهای خانواده‌شان در سقوط بازار سهام در سال 1929 بودند. آن‌ها آنقدر تحت تأثیر ترومای این رویدادها قرار گرفتند که تمایلی به سرمایه‌گذاری مجدد در بازار سهام نداشتند، و در نتیجه بازده سالانه تاریخی را که می‌توانست بازنشستگی راحت برای خودشان یا حتی ثروت فرزندان و نسل‌های بعدیشان را تضمین کند، از دست دادند.

دلایل ترومای مالی چیست؟

روانشناسان بر این باورند که ضررهای مالی باعث استرسی می‌شود که می تواند سال‌ها در خانواده‌ها باقی بماند. این پدیده به عنوان ترومای مالی نسلی نیز شناخته می‌شود. به عنوان مثال، نوه‌های نسل خاموش نیز ممکن است در مورد سرمایه‌گذاری در بازار سهام نگرانی داشته باشند، شاید به این دلیل که به داستان‌های هشداردهنده پدربزرگ و مادربزرگ خود گوش داده‌اند یا حتی ممکن است بدهی‌های آن‌ها را به ارث برده باشند، بنابراین چرخه را تداوم می‌بخشند.

سایر تروما‌های مالی ناشی از زیان‌های مالی مربوط به رویدادهای زندگی است، مانند طلاق که اغلب، دارایی‌های فرد را کاهش می‌دهد، یا تجربه یک شکست تجاری، که ممکن است شامل بدهی‌هایی باشد که حتی پس از اعلام ورشکستگی باید بازپرداخت شوند.

رویدادهای جهانی همچنین می‌توانند بر وضعیت مالی افراد تأثیر بگذارند و تروماهای روحی را برانگیزند. بحران مالی 2007 تا 2008 ناشی از افزایش نرخ بهره بود که باعث شد میلیون‌ها دارنده وام مسکن در آمریکا پرداخت‌های ماهانه خانه خود را متوقف کنند. در طول رکود بزرگ بعدی، 10 درصد از کارگران آمریکایی بیکار شدند و سال‌ها مبارزه برای افراد، و کل اقتصاد، طول کشید تا دوباره روی پای خود بایستند.

آسیب های مالی حتی می‌تواند ناشی از مسائل سیستمی مانند تبعیض باشد. به عنوان مثال، کمیته فرعی تحقیقات سنا در سال 2008 گزارش داد که چگونه وام‌دهندگان غارتگر در شرکت‌هایی مانند  Washington Mutual اغلب متقاضیان وام مسکن کم درآمد و اقلیت را برای وام‌های مسکن فاجعه بار خود، با نرخ قابل تنظیم و وثیقه‌های گران‌قیمت هدف قرار می‌دهند، زیرا آن‌ها در محله‌هایی زندگی می‌کردند که بانک‌ها در طول تاریخ از آنها اجتناب می‌کردند و این باعث می‌شد که دسترسی این افراد را به گزینه‌های وام‌دهی محدود کنند.

آیا درمانی برای ترومای مالی وجود دارد؟

خوشبختانه، راه‌هایی برای حل آسیب‌های مالی وجود دارد، و آنها اغلب به سادگی صحبت کردن با شخصی هستند که به وی اعتماد دارید: حتی درمانگران متخصص مسائل مالی دارای مجوز نیز وجود دارند که می‌توانند راهنما و پشتیبان افراد باشند.

اگر احساس می‌کنید از پرخرجی رنج می‌برید، تنظیم بودجه و یک برنامه مخارج ماهانه و خودداری از خرید آنلاین می‌تواند به کاهش برخی از اضطراب‌های پیرامون مسائلی مالی شما کمک کند.

کسانی که از تروماهای مالی مرتبط با فقر رنج می‌برند، یعنی کسانی که پول‌هایشان را خرج نمی‌کنند چون در گذشته تجربه یک زندگی فقیرانه را داشته‌اند، می‌توانند با یادگیری اینکه چگونه در خریدهای معمول و ضروری احساس امنیت کنند، چرخه کم‌خرجی را بشکنند.

مهمتر از همه، ایجاد و حفظ مرزها برای کسانی که آسیب مالی را تجربه کرده‌اند، کلیدی است. خود را از فکر به سناریوهای مرتبط با ترومای مالی جدا کنید و از سرزنش خود دست بردارید. با کاهش شرم و انگ‌هایی که در ارتباط با این وضعیت به خود می‌زنید، می‌توانید عادات پولی سالم‌تری ایجاد کنید و در نهایت، روند سلامت روحی خود را بهبود بخشید. مانند سایر آسیب‌ها، شناسایی و آگاهی از محرک‌ها، تمرین مراقبت از خود و ایجاد برنامه‌های روتین  می‌تواند کمک زیادی به شکستن این چرخه مخرب کند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها