خطر نابودی دشت‌های ایران با آب‌های آلوده صنعتی

لزوم تصفیه فاضلاب صنعتی توسط کارخانه‌ها، پیش از بازگشت به طبیعت

با توجه به فرونشست دشت‌های ایران به دلیل استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، از 609 دشت ایران، 400 دشت در وضعیت بحرانی هستند. از طرفی، تولید فاضلاب صنعتی توسط کارخانه‌های مواد غذایی به ایجاد مشکلات جدی و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی، منابع آبی و همچنین محیط‌زیست می‌انجامد.

لزوم تصفیه فاضلاب صنعتی توسط کارخانه‌ها، پیش از بازگشت به طبیعت

ازاین‌رو در شرکت‌های مواد غذایی استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب الزامی است و کارخانه‌ها باید پیش از بازگشت آب مصرف‌شده در فرایند تولید محصول به طبیعت، آن را تصفیه کرده و آب را از آلودگی‌ها و باکتری‌های موجود در آن، پاک کنند.

با وجود الزام کارخانه‌ها به تصفیه فاضلاب صنعتی، متأسفانه در مواردی دیده می‌شود که کارخانه‌های صنایع غذایی از این کار سر باز زده و پس‌ماند آب مصرف‌شده و فاضلاب صنعتی خود را بدون تصفیه، به طبیعت باز می‌گردانند. اما در این بین کارخانه‌هایی هم هستند که در مورد محیط‌زیست و منابع آبی، بسیار دغدغه‌مند بوده و حفظ محیط‌زیست را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.

شرکت سفره رنگین دریا با نام تجاری «مارین» به‌عنوان یک شرکت تولید مواد غذایی، با استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب، به سهم خود در حفظ محیط‌زیست گام بلند و مؤثری برداشته است. سیستم تصفیه فاضلابی که شرکت مارین طراحی و پیاده‌سازی کرده است، در راستای حذف آلودگی‌ها و بهبود کیفیت آب پیش از بازگشت به طبیعت استفاده می‌شود.

ابتدا باید نیازهای شرکت در زمینه تصفیه فاضلاب و مراحل لازم برای اجرای این عملیات، شناسایی شود. پس از بررسی روش‌های مختلف تصفیه فاضلاب از جمله تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، با توجه به خصوصیات فاضلاب شرکت و استاندارهای زیست‌محیطی، روش‌هایی که به‌طور موثر برای حذف آلودگی‌ها عمل می‌کنند، انتخاب می‌شوند.

شرکت مارین از روش شیمیایی و بیولوژیک برای تصفیه فاضلاب استفاده می‌کند.

در مرحله پیش‌تصفیه، فاضلاب از طریق فیلتراسیون و رسوب‌گیری، از ذرات بزرگ و جامدات قابل رسوب پاک‌سازی می‌شود. در مرحله تصفیه اصلی، فاضلاب از طریق فیلتراسیون متداول و اقداماتی مانند فرایند ته‌نشینی و جداسازی ذرات معلق، تصفیه می‌شود.

در فرآیند شیمیایی، فاضلاب را با استفاده از مواد شیمیایی مانند فلزات سنگین و مواد آلی تصفیه می‌کنند. در فرآیند بیولوژیکی با استفاده از میکروارگانیسم‌ها، آلودگی‌های آلی را به‌صورت طبیعی تجزیه و تفکیک می‌کنند.

پس از این مراحل، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های موجود در آب، به‌وسیله فرآیندهایی مانند استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، از آب تصفیه‌شده جدا می‌شود.

سیستم تصفیه فاضلاب شرکت مارین باعث بهبود قابل توجه کیفیت آب و کاهش آلودگی آب‌های سطحی می‌شود. این سیستم تصفیه قادر است به‌طور موثر با آلودگی‌های شیمیایی و آلی مبارزه کند و آب تمیزشده را به محیط‌زیست بازگرداند. علاوه بر آن استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی در سیستم تصفیه، به مصرف انرژی کمتر و کاهش هزینه‌های عملیاتی منجر می‌شود.

مارین با بهره‌گیری از سیستم تصفیه فاضلاب، آب مصرف‌شده خود را به شکلی تمیزتر به چرخه آب‌های زیرزمینی برمی‌گرداند و به پیش‌گیری از نابودی دشت‌ها کمک می‌کند.

لینک marineco.org

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها