شائبه ناسالم بودن آب همدان و شهرکرد درست نیست/ ۴۸ درصد آب تهران را ساکنان مناطق یک و سه مصرف می‌کنند؟

سخنگوی صنعت آب کشور از آخرین شرایط قطعی آب در همدان و شهرکرد گفت و احتمال تکرار این شرایط برای دیگر شهرهای کشور را رد کرد.

شائبه ناسالم بودن آب همدان و شهرکرد درست نیست/ ۴۸ درصد آب تهران را ساکنان مناطق یک و سه مصرف می‌کنند؟

فیروز قاسم‌زاده عصر یکشنبه ششم شهریور و در نشستی خبری درباره اقدامات وزارت نیرو برای مقابله با فاضلاب‌های صنعتی و انسانی به سدهای کشور به ویژه سد ماملو هم گفت: «وظیفه اصلی این مساله بر عهده سازمان محیط‌زیست است اما گروه‌های گشت و بازرسی وزارت نیرو نیز این موضوع را بررسی می‌کنند و اگر در سدها به ویژه سدهایی که برای آب شرب هستند، موردی مشاهده شود با جدیت پیگیری خواهد شد.»

قاسم‌زاده درباره شرایط کنونی آب شرب همدان هم در پاسخ به  اعتمادآنلاین  گفت: «در حاضر قطعی و کمبود آب همدان مربوط به تامین نیست و مربوط به فشار آب شبکه است. بخش زیادی از آب مورد نیاز از منابع جایگزین تامین شده است.»

 

او همچنین درباره نقش وزارت نیرو در شرایط کنونی مردم همدان و بازار نامناسب آب‌معدنی در این شهر هم ضمن رد انتقادات، گفت: «اطلاع‌رسانی انجام شده بود و این‌طور نیست که ناگهانی آب قطع شده باشد. امسال همدان یکی از کم‌بارش‌ترین استان‌ها بود که گرمی هوا و تبخیر آب هم مشکل را بیشتر کرد. همدان تنها استان کشور بود که امسال به خاطر کمبود آب با قطعی آب روبه‌رو شد و در بقیه موارد قطع آب ناشی از حوادث و اتفاقات ناگهانی بود.»

پرسش درباره بارورسازی ابرها هم یکی دیگر از محورهای این نشست بود که سخنگوی صنعت آب کشور از برنامه جدی وزارت نیرو در این زمینه گفت: «درباره بارورسازی ابرها برنامه کمک گرفتن از فناوری‌های نوین است و بارورسازی در دستور کار است. البته بارش‌های اخیر مربوط به بارورسازی ابرها نیست.»

قاسم‌زاده در مورد این گزاره که «۴۸درصد آب تهران را ساکنان مناطق یک و سه مصرف می‌کنند؟» و اینکه درست است یا نه، هم گفت: «من نشنیدم و بعید است این عدد درست باشد.»

آب مصرفی صنایع ایران و همچنین برنامه دولت برای کنترل این آب در شرایط کنونی که کشور با بحران آب روبه‌رو است هم پرسش تعدادی از خبرنگاران حاضر در این نشست بود که سخنگوی صنعت آب کشور در توضیح گفت: «در بخش آب دریا کارهایی انجام شده و قرار است بخشی از آب صنایع از این طریق تامین شود، پروژه‌هایی شروع شده و قرار است تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. در حال حاضر با تمام صنایع کلان توافق کردیم که از محل آب دریا، بازچرخانی و آب‌های نامتعارف آب صنایع تامین شود.»

وضعیت کنونی آب مصرفی مردم شهرهای همدان و کرمانشاه و شائبه ناسالم بودن آن هم پرسشی دیگر بود که با تکذیب جدی قاسم‌زاده روبه‌رو شد: «درباره سلامت آب کنونی شهرکرد و همدان باید بگویم که این شائبه‌ها جوسازی است و ما در تامین آب شرب استانداردهای مشخصی داریم که درباره همدان و شهرکرد هم همین است.»

قاسم‌زاده همچنین درباره برداشت غیرمجاز از آب شرب هم به انسداد بیش از ۲ هزار حلقه چاه اشاره کرد و گفت: «ما چندین پروژه برای انسداد چاه‌های غیرمجاز را در دست اجرا داریم و این موضوع در سطح کشور در حال انجام است. در همین پروژه هم ۲ هزار چاه غیرمجاز را مسدود کردیم.»

قاسم‌زاده همچنین درباره احتمال ورود فاضلاب‌های صنعتی و انسانی به سدهای کشور به ویژه سد ماملو گفت: «وظیفه اصلی این مساله بر عهده سازمان محیط‌زیست است اما گروه‌های گشت و بازرسی وزارت نیرو نیز این موضوع را بررسی می‌کنند و اگر در سدها به ویژه سدهایی که برای آب شرب هستند، موردی مشاهده شود با جدیت پیگیری خواهد شد.

طبیعی است که اگر فاضلاب‌ها ساماندهی نشوند، وارد منابع آبی خواهند شد، اما در مناطق مسکونی مانند پردیس معمولاً تصفیه‌خانه وجود دارد و آنچه وارد سدها می‌شود، پساب است که باید استانداردهای آن نیز رعایت شود و اگر مشکلی در استاندارد وجود داشته باشد، مانع ورود آن به سدها خواهیم شد. در حال حاضر در تمام شهرها و مناطق مسکونی بزرگ تصفیه‌خانه داریم.»

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مشکل آب همدان تا چه زمانی به طور کامل برطرف می‌شود هم از دو هفته آینده سخن گفت: «در حال حاضر از نظر تامین آب مشکلی نداریم و امروز این مشکل برطرف شد، اما شبکه بر اساس منابعی که تامین می‌شود، نیاز به اصلاح دارد که در همین هفته اتفاق می‌افتد و ابرپروژه تعریف شده نیز تا دو هفته آینده وارد مدار خواهد شد.

همدان یکی از شهرهایی است که در لیست شهرهای دارای تنش آبی قرار گرفته است، در ابتدای دولت سیزدهم طرح‌های ویژه‌ای را در بخش آب تعریف کردیم که هدف این طرح‌ها این بود که هیچ شهری با مشکل آب مواجه نشود.

اعتبارات آن نیز تامین شد و پیشرفت‌های خوبی نیز به وجود آمد، اما در همدان به دلیل گرمای زیاد و کاهش شدید بارندگی‌ها با مشکلاتی مواجه شدیم. اما با توجه به اینکه در بازه ۱۰ روزه این اتفاق افتاد و چالش‌هایی را پیش رو داشتیم در حال حاضر مشکل تامین آب تا حد زیادی برطرف شده است. در همدان ۳۵ درصد از منابع آب زیرزمینی و ۶۵ درصد از منابع آب سطحی صورت می‌گیرد.»

رهاسازی ۱۵ میلیون متر مکعب آب از هیرمند هم یکی دیگر از نکات این نشست خبری بود که در آن سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با افغانستان برای حق آبه هیرمند، گفت: «با توجه به اینکه در افغانستان معاهده‌ای داریم که هر دو طرف باید به آن پایبند باشند، مذاکراتی را برای دریافت حقابه انجام دادیم.

در سفر اخیر وزیر نیرو نیز مذاکراتی صورت گرفت که منجر به آن شد که در چهار روز نزدیک به پنج میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد و از ابتدای سال تا کنون ۱۵ میلیون متر مکعب رهاسازی صورت گرفته است اما مذاکرات ادامه دارد تا حقابه ایران به طور کامل تخصیص یابد.»

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    جالب این که همدان و شهر کرد کوهستانی واجد باران مشکل کمبود آب دارند امشهری مثل قم ماشاله گل و بلبل است .
    آبی که تونل زدید بردید برگردانید

  • ناشناس
    0

    اگه دورغ نگی هرچی تکذیب میکنید یعنی راسته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها