روزهای تلخ دانشگاه / چرا اساتید معتبر از نهادهای علمی کنار گذاشته می‌شوند؟ / برندگان و بازندگان دانشگاه وابسته به دولت

امروز، دولت بر تمام ارکان دانشگاه تسلط یافته و به همین علت، سعی می کند آن را کاملا به یک نهاد دولتی تبدیل کند. اخراج اساتید و تعلیق آنها به خوبی این مساله را ثابت می کند و همین امر عامل انتقادها از عملکرد دولت است.

روزهای تلخ دانشگاه / چرا اساتید معتبر از نهادهای علمی کنار گذاشته می‌شوند؟ / برندگان و بازندگان دانشگاه وابسته به دولت

به گزارش خبر فوری، تسلط دولت بر دانشگاه بالاخره کار خودش را کرد. در حالیکه این نهاد مهم با مشکلات عدیده ای مواجه است، منتقدان می‌گویند تیغ اخراج و تعلیق اساتید شروع به کار کرده و این نهاد مدرن را مجروح کرده و بیش از پیش ضعیف ساخته است.

رفت و آمد مشکوک اساتید

در سال های اخیر، اساتید زیادی از بالا و بنا به دستور نهادهای دولتی از دانشگاه کنار گذاشته شدند. با این حال، این اخراج یا به عبارت بهتر، تصفیه، در هفته های اخیر اوج گرفته است.

اخراج علی شریفی زارچی از دانشگاه صنعتی شریف از پرسر و صداترین اخراج های هفته های اخیر بوده است (اینجا بخوانید). به جز زارچی، دکتر رهام افغانی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی از دیگر اساتید اخراج شده است (اینجا بخوانید).

همچنین، بسیاری از اساتید رشته های علوم انسانی در دانشگاه های مختلف کشور اخراج یا تعلیق شده اند. دو نفر از اساتید دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی صبح شنبه، 4 شهریور 1402 اخراج شدند (اینجا بخوانید). همچنین، برخی اساتید دیگر مانند حسین مصباحیان (استاد فلسفۀ دانشگاه تهران)، داریوش رحمانیان (استاد تاریخ دانشگاه تهران)، وحید عیدگاه (استاد زبان و ادبیات فارسی) و ... فعلا تعلیق شده و درسی به آنها داده نشده است.

چوب تعلیق ها و حذف ها دامن گروه هنر را هم گرفته است. در روزهای اخیر خبر قطعی تعلیق آذین موحد، معلم موسیقی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، به گوش رسید و این استاد موسیقی از دانشگاه کنار گذاشته شد (اینجا بخوانید).

در این میان، یک نکتۀ عجیب باعث تعجب  بیش از پیش دانشگاهیان شد. همزمان با این تعلیق و اخراج ها، دکتر محمود خاتمی، استاد فلسفۀ دانشگاه تهران که سابقۀ سرقت علمی داشته و پیش از این، در تعلیق بود، مجددا به دانشگاه بازگشته و در ترم جدید، درس خواهد داد.

معترضان معتقدند چرا زمانی که دانشگاه با کمبود استاد مواجه است، اساتید مجرب خود را تعلیق و اخراج کرده و مجبور است از اساتید نامعتبری که سابقۀ سرقت علمی داشته یا به آن متهم اند استفاده کند؟

پرچم استقلال دانشگاه سقوط می کند؟

بسیاری از منتقدان اخراج و تعلیق اساتیدِ دانشگاه را پدیده ای نو می دانند که منحصر در دولت اخیر است. آنها شدیدترین حملات را به وزیر علوم کرده و تاکید دارند که متولی دولتی علم و آموزش عالی باید جلوی این تعلیق ها و اخراج ها را بگیرد.

حرف آنها زیاد هم ناروا نیست. بر اساس گزارشی که پایگاه اعتماد آنلاین منتشر کرده، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا تا پایان مرداد1402 حدود 58 استاد از تدریس در دانشگاه اخراج، تعلیق، بازداشت، احضار  یا وادار به بازنشستگی اجباری و زودهنگام شدند. با این حال، این تعلیق و اخراج ها مسبوق به سابقه است و در زمان دولت حسن روحانی و محمود احمدی نژاد و حتی قبل از آنها نیز وجود داشته است.

اما علت چیست؟ برای پاسخ می‌توان گفت که این مساله تلاش دولت برای تسلط تام و تمام بر نهاد دولت است.

دانشگاه به عنوان نهادی غربی نه زاییدۀ دولت بلکه نهادی است که توسط کلیسا به وجود آمد. نهاد متولی مذهب کاتولیک، به عنوان نهادی مستقل از دولت، در کنار کلیساهای بزرگ، دانشگاه هایی احداث کرد تا دروس غیرمذهبی اما مفید برای دین، مانند فلسفه، منطق، ریاضیات، موسیقی و ... در آنها تدریس شود. دانشگاه پاریس و شارتر و حتی آکسفورد در کنار کلیسا به وجود آمده و ارتباط زیادی با دولت نداشتند. بعدها با ضعف کلیسا و رواج جنبش اصلاح دینی، این دانشگاه ها شروع به استقلال کرده و از کلیسا دور شدند و توانستند مستقل و خودبسنده شوند.

این اتفاق در ایران به وقوع نپیوست. دانشگاه در ایران ساختۀ نهادی مستقل از دولت نبود. دولت مرکزی این نهاد را ساخت و سعی کرد بر تمام ارکانش تسلط داشته باشد. دانشگاه تهران، به عنوان نخستین دانشگاه امروزی ایران، با دستور رضا شاه و اختصاص بودجۀ دولتی به آن به وجود آمد. بعدها در زمان محمد رضا پهلوی، دانشگاه های زیادی در ایران به وجود آمد که همگی به دستور دولت به وجود آمدند. بعد از انقلاب اسلامی نیز این رویه ادامه داشت و حتی دانشگاه های غیر دولتی و آزاد نیز غالبا توسط دولت ساخته و اداره می شدند.

این اتفاق باعث شد تمام ساختار و تشکیلات دانشگاه، دولتی شود. این در حالی است که روح و ساختار دانشگاه در تعارض با تسلط دولت است. دانشگاه نهادی مستقل از دولت است و در قرون 18 و 19 نیز توانست خود را از تسلط کلیسا خارج کند. این امر باعث ظهور نوعی تعارض شد.

در حالیکه دانشگاه تلاش می کرد استقلال خود را حفظ کند، دولت با تمام قدرت سعی می کرد که این نهاد را مصادره کند. یک نمونۀ مشخص از این جنگ، تلاش دولت ها برای به دست گرفتن استخدام و گزینش اساتید و تلاش گروه های آموزشی برای مقابله با ورود اساتید فرمایشی بود. این جنگ و تنش به خصوص در سال های 84 تا 90 به اوج خود رسید.

با ورود به نیمۀ دوم دهه 90، دولت توانست در این نبرد پیروز شود. امروز، دولت بر تمام ارکان دانشگاه تسلط یافته و به همین علت، سعی می کند استقلال دانشگاه را گرفته و آن را کاملا به یک نهاد دولتی تبدیل کند. اخراج اساتید و تعلیق آنها به خوبی این مساله را ثابت می کند.

با این حال، هر چقدر این تلاش بیشتر می شود، دانشگاه با سرعت بیشتری به سمت نابودی می رود. نهاد دانشگاه ذاتا پدیده ای مستقل است و از آنجا که ساختارش در همۀ کشورها یکی است، این استقلال را به انحاء مختلفی حفظ کرده و نشان می دهد. گرفتن استقلال دانشگاه به معنی گرفتن جوهرۀ آن و نزدیک تر کردن زمان مرگ آن است.

مرجعیت علمی به‌کدام‌سو می‌رود؟

با از بین رفتن استقلال و در نتیجه اعتبار دانشگاه، سوال اینجاست که مرجعیت علمی به کدام‌سو می‌رود؟

بازنده این تحولات روشن است اما برنده این وضعیت، نهادهای شبه علمی خواهند بود که با استفاده از ضعف نهاد دانشگاه دوباره مدعی نسخه‌پیچی برای دردهای جامعه می‌شوند.

از روش‌های سنتی طب قدیم گرفته که در دوره کرونا مقابل علم پزشکی ایستادند تا نهادهای سنتی ارائه علوم انسانی که هیچ‌گاه دانشگاه را به رسمیت نشناختند.

برنده دیگر، دانشگاه‌های خارجی هستند که باتوجه به تضعیف دانشگاه در ایران، میزبان دانشجویان ایرانی مهاجر بیشتری خواهند بود.

و به جز اینها، شاید موسسات آموزشی خصوصی نیز از فرصت استفاده کرده و با استخدام اساتید اخراجی، مدارک آنها جای مدرک دانشگاهی را بگیرد. درست همانطور که توقیف روزنامه‌ها جا را برای رسانه‌های موبایلی باز کرد و یا ضعف صداوسیما، فرصت را به شبکه نمایشی خانگی داد.

هرچه هست، فعلا مرجعیت علمی دانشگاه به‌خطر افتاده و تداوم سیاست وابسته سازی دانشگاه این روند را تسریع می‌کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 104
  • ناشناس
    22

    کجای زیباکلام اساتید معتبر است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      نون آدمای با سواد و کاربلد رفت تو روغن. زمانی که به آنها احتیاج شود برای هر کلمه چند 10 میلیون باید بدهند تا کلمه ای از دهان خارج شود .دیگه زمان مفتی کار کردن تمام شد .

    • ناشناس
      5

      دولت درسایه جلیلی پشت تمام قضایای رکود مملکته

    • ناشناس
      22

      افرادی که امنیت ملی را خدشه دار کردن و اخراج می شوند را مصداق چی می بیند خبر فوری؟ تازه برخی از آنها با حاشا و دروغ سازی می‌گویند اخراج شدیم درحالی که وقت ماموریتشان پایان یافته بود

    • ناشناس
      0

      وقتی حکومت تبلیغ میکنه خرد جمعی درست نیست خرد انگشت شمار باید حاکم بشه کمی فکر کنیم وبعد فاتحه ای برای خودمان بخوانیم

  • شهرام.ر
    9

    تهاجم فرهنگی رو تکمیل کردن .حرکت به سوی ارتجاع

  • ناشناس
    9

    دولت که کلا امام صادقی هست همه آموزش عالی هم امام صادقی کنید تا خاص سازی کامل شود و چند هزار اقتصاد دان مثل حاج محسن تربیت شود و مشکل اقتصادی کشور حل کنند

    نظرات شما -
    • فاطمه حیدری
      51

      مطالعه نداری صحبت نکن مشاوره فرویدی از همان احادیث سرقت و کپی زده
      برای مثال راه مداوای ترس مواجهه با ان است حدیث حضرت علی و اعتماد نکردن و عادات خود را تغییر دهید و پرسش نیمی از علم پیامبر را مشاور امریکا کپی زده می گه الان کشف کردم😂
      اتفاقا ادارات مشاوره فرویدی اند و با انگ و قرص جوامع را به پرتگاه کشانده و قتل و خشونت چند برابری

    • 19

      شما سواد نداری احادیث امام صادق در حال حاضر کپی و سرقت می شوند
      اتفاصا اداراتتت مشاور فرویده
      امام صادق توصیه به میوه می نمونده اما درامد شما از قرص و...

    • 11

      انهایی که در محضر امام صادق درس خوانند سنی شدند هیچ اختراعی نداشته هیچ کتابی نداشته هیچ آثار علمی اقتصادی نداشته ...چه انتظاری دارید

    • ناشناس
      8

      فاطمه حیدری اگه مشاور فرویدی رو یاد نگرفته بودی، چه حرفی داشتی واسه زدن؟
      بماند که جملاتت اصلا مفهوم نیست

    • 27

      پرورش یافته دانشگاه امام صادقند نه پاچه خوار بی جیره مواجب غرب

    • فاطمه حیدری
      22

      جملاتم مفهوم داشته که داری می سوزی

    • فاطمه حیدری
      21

      مشاوره فروبدی روانی گو را تو یاد گرفتی.... من اتفاقا هرچه اموختم از احادیث بوده..
      در ضمن دقیق هم خواندم که به سرقت از احادیث مشاوران فرویدی پی یرده ام
      عین حدیث پرسش، نیمی از، علم است پیامبر را مشاور فرویدی کپی زده می گه الان کشف کردم 😂

    • 9

      مشاوره فرویدی جز روانی افسرده گفتن چه دارد که ادم بخواهد یاد بگیرد!!!!!.و علوم اخلاق احادیث کامل اند نه اینکه یک زن مشاور کارمند اداره نشسته فقط،روانی روانی افسرده می کنه و توهینه .. علم منحرف سرقت از احادیث که گند قرصهایش درامده... طبق تحقیقات ثایت شده که قرص های افسردگی عوارض افزایش قتل دارند اما کسب درامد در همین قرصها است..
      درحالیکه امامان به روشهای طبیعی مثل تغذیه و شادابی در طبیعت و... اشاره کردند..

    • ناشناس
      0

      اتفاقا ادارات اجتماعی کاملا مشاوره فرویدی اند و بدترین رفتارها را نسبت به سایر ادارات دارند.
      کارمند مشاور فقط، انجا نشسته روانی روانی می کنه... و طبق تحقیقات افزایش قتل در دنیا تاثیر همین قرصهای افسردگیه

    • 10

      این اطلاعات غلط، را از کجا اوردی! خود امام صادق تمام موارد اصول اخلاق را به طور کامل اوردند و نیاز به شخص دوم شاگرد فلان نبوده ابوعلی سبنا که اسمش، هم علی است و حافظ و مولانا در مکتب امامان رشد کردند معنی حافظ، حافظ، قرانه
      من به صحرای امامزاده صدر می رفتم و بعد ان خیلی مطالب جدید راجع اثار می نوشتم که بیشتر انها کپی زده شد و ثبت اختراع داشتم
      جابر بن حیان و... تربیت مکتب امام صادق بودند
      از اهل سنت کتابی دردسترس نبست

    • ناشناس
      0

      از خودت چرا چرت می گی...مطالعه من از احادیث بوده و از خودت دروغ نسبت می دهی از،طرف من حرف می زنی می گی مشاور فروید!!! معلومه ادم دروغگویی

    • 11

      من از علوم اخلاق امام صادق برکت دیدم و ثبت اختراع داشته ام.عوفر گروز باد روانشناس صهیونی گفته احادیث تنها نسخه تاثیر گذاره و علوم صهیونی،فرویدی تنها باعث ازار روح اند .. اما علوم مشاور فرویدی تنها روح مرا ازرده که فقط، کارشان روانی افسرده گفتنه و خیلی ها درگیر عوارض قرص می شوند

    • ناشناس
      8

      ادارات مشاور فرویدی کجا امام صادق بودند؟؟؟؟راجع امام صادق مودب صحبت کن... شهادت امام صادق در خواب دیدم عکس اقایی به اسمان افتاده و کلمات علی حسن فاطمه با خون نوشته شده بود
      مسبحی و غیره به امامان احترام می کنند

    • 13

      دنیا در برابر اوردن کتابی مثل نهج البلاغه لاله و فقط سرقت می کنند

    • 0

      والا چیزهایی که مشاور فروید با تته پته می گه از قبل در احادیث موجوده و معلومه سرقتیه😮مشاوره فرویدی. جز روانی گفتن حرفی ندارد که یاد بگیریم😂
      منتها از درک عاجزی و مقایسه ساده هم بلد نیستی..
      تو همان کلمه امام صادقی را از من دزدیدی دیدم مشاور فرویدی گفتم تو هم انطور نوشتی...

    • 1

      والا سلامتی با تغذیه سالم و شادابی با رفتن به طبیعت حتی شادابی با اب و... درسی بود که از احادیث اموختم همینطور تعهد و ادب و... امام علی فرمودند مصرف قرص بدن را فرسوده می کنه
      مشاوره فروید فقط می گه قهقهه بزن و قرص بخور

    • فاطمه حیدری
      2

      مشاوره انگ زن فرویدی فقط، دود چشمه.. هرچه هم می گه خبلی کامل اش در احادیث هست
      کاش به فرمایش، حضرت علی در مورد از دست ندادن فرصتها صبر در برابر ظالم اگاه بودم
      از جمله جدل با نادان باعث بی، احترام شدن خود ادم می شه و دوری از احمق و.... گوش ندادن به خبر چبن فاسق اعتماد نکردن به دورو
      مشاوره فروید هم می گه قهفهه بزن و قرص بخور و بپر بالا پاین😂 و به هرکی یه انگ می زنه

  • دومان
    3

    از خیلی وقتها پیش پولی و رانتی شده بود الان فساد دولتی خروجی مثلا دکتر بشه آدم میکشه ...اگه مهندس بشه میشه متروپل و ...افرادی انتحاری که هر جا برن اونجا رو میتروکونن.

  • ناشناس
    1

    سری به اخراج سریالی اساتید دانشگاه پیام نور بزنید غوغا مردن

  • ناشناس
    1

    عکس نشان داده شده که فاجعه است؟آنجا سر در دانشگاه تهران است یا آشپزخانه هیات!

  • علیرضابرهانی
    56

    با سلام
    نکته جالب تمامی این تعلیق ها و اخراج ها تنها یک مورد است.این به قول شما اساتید معتبر بجز تعداد معدودی،هیچیک از مدرسان دانشکده های فنی،علوم پزشکی و علوم نیستند.من خودم بعنوان فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران،در مورد عکس خبری شما هم نقد دارم.کلی رخداد مهم در این مملکت مقابل سر در اصلی این دانشگاه رخ داده و اوج بی سلیقگی شما در انتخاب عکس نشان می دهد که شما اساسا دغدغه کیفیت علمی و سطح مدرسان رو ندارید.اساتیدی که شما ازشون نام بردید دقیقا کسانی هستند که به واسطه رشته های مرتبط بر افکار و عقاید و باورهای دانشجویان تاثیر دارندو نه علم و دانش فنی و تکنیکال.ضمنا اشک تمساح ریختن برای امثال اینها همان ترحم است بر پلنگ تیزدندان.عامل اصلی بسیاری از التهابات دانشگاهی (از جمله تیر78) همین دست اساتید به اصطلاح نخبه ای هستند که باعث تحریک جوانان ساده دل شده و می شوند.

    نظرات شما -
    • حسن علی منصور
      8

      اتفاقا این بهترین عکسی بود که می شد گذاشت. این عکس نشون میده که دانشگاه کارکرد اصلی اش رو از دست داده و بیشتر شبیه هیئت شده. تو هیئت هم جایی برای استاد نیست جا برای مداح ولی زیاده

    • شهرام.ر
      9

      سلام.
      عامل التهابات دانشگاهی؟ خوبه که به عنوان یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی ، از کلمه اغتشاشات دانشگاهی استفاده نکردید.علوم و فنون وقتی سودمند هستند که باعث کاهش دردهای مردم باشند. ایجاد تحول فکری در جامعه ، یکی از مهمترین وظایف اساتید و دانشجویان است. «دانشجو» با« جوان ساده دلی» که به راحتی تحت تاثیر استاد قرار میگیرد، تفاوت اساسی دارد.به نظر میاد که شما هم مث خیلی از مسوولان کشور ، حرف دانشجویان معترض را نشنیده اید.البته با نقد شما به عکس منتشر شده ، موافقم.

    • ناشناس
      5

      تیر 78 که دانشجویان در خوابگاه بود که گروه فشار ریختن در آنجا!نکند شما هم از همان گروهید که حمله کرده؟!

    • 6

      فرق رشته های علوم انسانی با فنی و پزشگی همین است... قصد جسارت نیست اما حقیقت این است رشته های فنی و مهندسی در بهترین حالت مهره خوب تحویل می دهند..رشته های علوم انسانی انسان خوب تربیت می کنند...انسانی که تسلیم سنت‌های پوسیده جامعه نمی شود و آینده ای نو را رقم می زند...رشته های علوم انسانی بینش و طرز نگاه انسان به خودش، دیگران و دنیا را عوض می کنند..فلسفه و رسالت علوم انسانی همین است... استاد علوم انسانی که اندیشه و نگاه دانشجو را تغییر ندهد و یا مبلغ سیاست‌های حکومتی یا سنت‌های قبیله ای باشد استاد نیست ماله کش است... علوم انسانی با علوم مهندسی و پزشکی از بنیاد متفاوت است

    • ناشناس
      2

      متاسفانه این روزها هر کس و ناکسی تلاش می کند از آب گل آلود ماهی بگیرد. اساتیدی که آموزش و پژوهش را در دانشگاه دچار افت شدید کرده اند هم مدعی شده اند. چرا در این همه سال که عده ای با قرق کردن هیات های جذب مانع از ورود افراد شایسته ای به دانشگاه ها شده اند و در عوض افرادی را به صورت کاملا سفارشی روانه دانشگاه های معتبر کرده اند هرگز مورد نقد جدی قرار نگرفتند. دانشگاه شیراز را بررسی کنید ببینید استخدام فامیلی و دخالت دانشگاه علوم پزشکی در تعیین چیدمان و استخدام های دانشگاه های دیگر در چه سطحی است.

    • ناشناس
      12

      وقتی فلسفه شکل گیری علوم انسانی و رسالت علوم انسانی رو نمی دانی سکوت کنی سنگین تری...

    • ایرانی
      0

      از این پس قبول شدگان کنکور هم میفرستن خدمت شما تا بعد از تعیین صلاحیت وارد دانشگاه بشن چطوره؟

    • 0

      ببین علوم مشاوره نویت را داریم می، بینیم که با سرقت از احادیث قد علم کرده و جز افزایش طلاق و قتل و خشونت با قرصهای مضر و روانی گفتن غلطی، نکرده

    • 4

      برنامه دانشگاه :
      شنبه : آموزش مداحی
      یکشنبه : سینه زنی کلاسیک
      دوشنبه : روضه رقیه
      سه شنبه : دعای توسل
      چهارشنبه : آموزش زدن مخالفین
      پنج شنبه : دعای کمیل
      جمعه : شرکت در نماز ممعه و شعار دادن

    • ناشناس
      1

      همان قبیله ای هستی که از فهم احادیث عاجزید و ان ور می دزدند.. سنت شما چیه یه زن مشاور کارمند را گذاشته ای انجا با هرکه بد بشه روانی رواتی می کنه و جالبه خودش، خشنه
      حضرت علی احادیثی دارند دررمورد عدم اتلاف وقت و دهن به دهن نشدن با احمق و... که عمل به ان می تواند خیلی در رشد و شکوفایی با استفاده از فرصتها موثر باشه...
      برای مثال فرمودند هر تازه واردی را تحیری است درحالیکه ادارات مراجعان را به اضطراب می اندازند تا انگ بزنند و ظلم کنند

  • ناشناس
    11

    استانداران بایدمتخصص ومتعھدباشندنظرامام خمینی رحمت اللہ علیہ است تخصص درنظرایشان مھم بودنہ فقط نظامی باشندبشن استانداروپست ھای کلیدی کشوربگیرندتخصص خیلی مھم است ھمراہ دینداری وتعھدوگرنہ کشوربہ سوی فقرمیرود

  • ناشناس
    2

    خجالت داره جوسازی درآستانه مهرماه

  • مصطفی
    6

    شور بختانه این اولشه بزودی وضعیت صنعت سینما و تهیه فیلم و قسمتی از پرسنل صدا و سیما بخصوص مجریان و برنامه گذاران چنان تغییراتی بوجود اورند که حیران می مانید دیگر کسی مثل سابق نمیتواند فیلم بسازد هنرپیشه هاو تهیه کننده ها و کارگردانها توسط یک هیات خاص برای بازی و تهیه فیلم برگزیده میشوند

  • ناشناس
    4

    مثل معروفي است كه ميگه كاكا سياه خيلي خوشگل بود كه آبله اش هم در آمد !!!! حالا با اين عملكرد هاي رئيسي اين اخراج اساتيد هم
    شد قوز بالا قوز !!!!

  • 0

    از كوزه همون برون تراود كه در اوست

  • ناشناس
    4

    چقدر هم استادا باسواد اند

  • ناشناس
    15

    البته کسی ازسایت خبرفوریی که عکس پخت غذای نذری در روز تعطیل جمعه در جشن ده کیلومتری غدیر امسالو دستمایه مطامع حقیر سیاسی و جناحی حزب متبوعش میکنه، توقعی نداره . چرا که این رویه از سالیان گذشته برای این جماعت غرب گدا بکرات دیده شده . جماعتی که باعث وبانی وضع موجودند بجای پاسخگویی عملکردشان در دولتهای گذشته از تصاویری این چنینی ذهن مخاطب به گروگان میگیره ، غافل از اینکه حناتون پیش مردم رنگی نداره واین خداست که دلهارو بسمت اهل بیت هدایت میکنه


    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      خدا دلها را به سمت اهل بیت هدایت می کند و شما را هم با کله به درون دیگ آش و حلیم نذری!

  • ناشناس
    3

    اصلا دانشگاه به چه کار ایرانی میاد؟
    ایرانی و افغانی به دانشگاه نیازی ندارند
    چون خودشون همه چیزو از قبل میدونند
    شاهدش هم اوضاع ممالکشون

    نظرات شما -
    • mokhatab
      0

      حالا این دکتر زارچی هیچ، اما دکتر رهام افغانی!!! اون هم برای دانشجویان ما خط و تکلیف معلوم کرده بود؟...ای خِــِـــــِـــــــــــدا

  • ناشناس
    4

    همین عکس سر در دانشگاه نشانه اهمیت به این نهاد هست در حد صفر ، اینها با سواد نیاز ندارند چون آدم تحصیلکرده پرسشگر هست نه شنونده، چون آدم با سواد خرافات را بر نمی تابد اینها می دانند مردم هر چه آگاهتر باشند کمتر پای منبر و مداحی می نشینند اینه آدم بی سواد و مطیع می خواهند همین

  • ناشناس
    1

    روزهای تلخ!!!!!
    تلخ های گزینشی و شیرینی های سفارشی!
    روزهای تلخ التماس دیگر افراد برای استخدام در دانشگاه های دولتی تلخ نبود؟
    هر چه برای شما اتفاق می افتد تلخ است و دیگران برای تلخ کامی هایی که شما برای آنها رقم زده اید باید شادی می کردند؟
    آن جناب، خانمش را با هر ترفندی بوده وارد دانشگاهی کرده و این بی پناه برای استخدام خودش به تمسخر گرفته شده است!
    اینها تلخ نیست و ظاهرا طنزهای تلخی بوده برای کمی ترشی اضافه کردن به قهقهه بعضی در حال شنیدن طنز فاخر!!!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خوب اینم حرفیه، هر بُردنی، بَرنده ای دارد و بازنده ای ولی قانون سوم نیوتن حداقل در کمیته های جذب و هیات های ممیزه به طرز عجیبی رعایت می شود بدون هیچ نوع دخالتی از طرف انرژی تاریک و ماده تاریک.
      انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس (به فتح کاف) .... تا کس نکند رنجه به در کوفتن مُشت (ناصر خسرو)
      کسی که با سفارش و کلی به بستان به صندلی دانشگاه دوخته شده است را چه کسی می تواند از روی صندلی بلند کند؟ ضوابط؟ روابط؟ ضوابط + روابط؟ یــــــــــــــــــــــــــــــــا قانون سوم نیوتن؟

  • ناشناس
    0

    برده ای مال مسلمان و چو مالت ببرند
    داد و فریاد برآری که مسلمانی نیست!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ببری

    • ناشناس
      0

      بُرده ای عمدا استفاده شده چون قبلا بردند.

    • من
      0

      خخخ پس قبول داری که الانم دارید می برید خخخخ

  • ناشناس
    6

    اینهمه دانشگاه استاد دانشجو کدام مشکل کشور را حل کرده اند ؟بایدتمام اساتید ایرانی اخراج شوند واساتید خارجی وارد کنندتا کشورروی پیشرفت ورفاه ببیند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      نکران نباش وارد می کنند از حشد الشعبی و فاطمیون و زینبیون وحزب الله لبنان همه فابریک غیر ایرانی

    • جوال دوزی زدی، سوزنی بخور
      0

      اجرای هر طرحی نیاز به زمان مناسب، مکان مناسب و فرد مناسب دارد (نقل قول از استاد محترم دکتر عیسی یاوری که ایشان هم از استاد خودشان نقل کرده اند). اگر قرار باشد استاد و دانشجوهای به زعم بیسواد بروند چون نتوانستند کاری کنند شما نیز باید بروید تا آدم هایی در این مکان قرار بگیرند که توانایی اجرای ایده های مفید برای جامعه را داشته باشند. تا دانشگاهی بخواهد یک محصول سالم و استاندارد و مبتنی بر علم ارائه کند از پستوی خانه خیلی ها انواع محصول تقلبی که عوارضش چند سال بعد رو می شود، راهی بازار می شود. آدم های نامناسب بسیار عجول هستند و اتفاقا "یارانه" پسندند چون زود پولی وارد جیب می شود و حالا پس از چند سال از سنگینی جیب فرد را ترکانده است.هنوز پس از سالهای سال و این هم کشت و کشتار در تصادف های شهری و جاده ای هنوز هم اگر کل پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری کنند نمی توانند یکسال با آماری کمتر از 400000 تصادف و حدود 30000 مرگ فوری را سر و سامان دهند. بر اساس کدام حمایت شما از دانشگاهی انتظار معجزه دارید؟ در دانشگاه ها و وزارت خانه ها، بخش ویژه ای (تاکید می شود بخشی که به کارمندان سایر اکثراً شریف توهین نشده باشد) سیستم مخوف و زیرآب زن و از زیرکار درو کارمندی چنان چوب لای چرخ استاد و دانشجو می گذارد که وقت مفید شخص را به نیم ساعت کاهش می دهند. وزیر و رییس عوض می شود ولی کارمند هر کاری دلش میخواهد انجام می دهد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    4

    جامعه در تعادل رشد می کنه... وظیفه دانشگاه مخصوصن دانشکده های علوم انسانی آشنا کردن جوانان با افکار و بینش های نو و مدرن است...وظیفه حوزه های علمیه آشنا کردن جوانان و مردم با سنت‌های دینی و عرفانی است...متاسفانه بعداز انقلاب به جای دینی شدن حکومت، دین حکومتی شد و حکومت سعی کرد جوانان را با زور به سمت ارزش‌های دینی ببرد که نتیجه اش شده امروز ما....
    اگر از همان ابتدای انقلاب حکومت در امر دین و فرهنگ مردم کمتر دخالت می کرد و اجازه می‌داد دو نهاد دانشگاه و حوزه در کنار یکدیگر کارشان را انجام دهند الان مردم و مخصوصن جوانان اینقدر به ارزش‌های دینی فاصله و بعضن خصومت نداشتند... الان جوانان ترکیه بسیار بیشتر از جوانان ایرانی مذهبی و مسجد رو هستند و علت آن تحمیل نشدن عقاید دینی به آنان است...

    حکومت فکر می کند با دخالت در همه امور به نفع خودش، مردم و دین کار انجام می دهد اما در نهایت به همه آنها ضربه می زند

    نظرات شما -
    • محمد
      4

      ترکیه؟ حالت خوشه عزیز؟ در ترکیه چیزی به نام اسلام نمانده!

    • ناشناس
      0

      تا تفسیر شما از اسلام و ایمان چی باشه...در ترکیه جوانان مذهبی بدون ریاکاری بیشتر است

  • فرزاد
    2

    فقط راهپیمایی اربعین خوبه

  • شهروند
    4

    یک نفر بگه تا الان خروجی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های دولتی داخلی چی بوده که الان نگران رفتن اساتیدش باشیم.خروجی این دانشگاه‌ها در کیفیت خودرو،بحث کشاورزی،صنعت نفت، فضایی،محیط زیست و غیره کاملا مشخصه،در تمام این موارد دانشگاه‌های معتبببببببببببببببببر دولتی در دخالت داشتن و از دولت های مختلف پروژه گرفتن و با هزینه چندبرابری

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ودر تربیت مسئولان بی کفایت هم دانشگاه ها سنگ تمام گذاشتند

  • ناشناس
    5

    اون عکس بالا گویای همه چیز است.

  • مردم
    8

    دیگه دانشگاهی وجود نداره ستاد بسیجه سهمیه ایهای بیسواد

  • ناشناس
    6

    مگر زمان روحانی همین اتفاق نیفتاد
    خذف اساتید مذهبی از دانشگاه

  • ناشناس
    3

    بسه مطالب خلاف واقع می‌نویسید. ببینید در این مدت چه مباحث خلاف علم و شرع و مطالب خلاف امنیت توسط مین اساتید مطرح شده سپس بگو علم به کجا رفته!

  • امیر
    9

    نگران چی شدی جناب خبر فوری؟؟ روزهای اغتشاشات که دانشجوهای ناشریف هتاکی و فحاشی میکردن و امثال زارچی بیسواد هم حمایتشان؟؟!!سری به اطلاعیه خود دانشگاه شریف بزنید و اگر انصاف دارید پخشش کنید.

  • شهرام
    1

    این مدل اساتید و ... داشتیم که الان وضع مملکت شده این . دکترا از انگلستان داشتیم 20 سال اونجا درس خونده بود دو کلمه انگلیسی بلد نبود حرف بزنه( رییس جمهور هم شده بود ) . بعد 40-50 تا خنگ به اسم دکترای اقتصاد اومدن گفتن اگه به این رای بدین اقتصاد رونققققق میگیره . جماعتی بهش رای دادن تا اقتصاد رونققققق بگیره . نتیجه اش شد متلاشی شدن اقتصاد . 10 برابر شدن قیمت ارز . حالا اون 40-50 تا گ.. رو پیدا کنین ببینین کجا هستن ؟ احتمالا دارن به بچه های ما اقتصاد درس می دن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ زارچی همون آدم کثیفیه که برنامه ماسک رو تو کرونا درست کرد و خودش اعتراف کرد بدون هماهنگی شهرها رو قرمز و نارنجی میکرده . یه خورده به اون سلولهای خاکستری مغزتون فشار بیارین شاید چیزهایی یادتون بیاد

  • یک ایرانی
    3

    ما مردم میخواهیم بدانیم واقعاً دردانشگاه چه خبراست؟
    مگرما نامحرمیم؟لطفاً هرچه زودتر ما را ازاین اوضاع عزل ونصبهامطّلع کنید،علّت چیست؟.

  • مشدی
    2

    اساتید مثل آجیل شب عیدند همه قابل استفاده اند فقط با یک تفاوت اونهایی که حذف میشوند اصل کاری آجیل مثل پسته و بادام هندیند وانهایی که الان انتصاب شدند برای هدف خاصی که موفق نمیشه چون زمان مثل سیل میره جلو ارزش این اساتید هم مثل نخود در آجیل می بمونه که همیشه ته بشقابه

  • علیرضابرهانی
    5

    با سلام
    متاسفانه من از همان دانشجویان ساده و احمقی بودم که به خاطر منافع برخی سیاسیون که اکنون ژست اپوزیسیون گرفتن کتک خوردم.اما شکر خدا زنده ام و متنبه.

  • ناشناس
    0

    خوب معنی اساتید معتبر هم فهمیدیم معتبر در بیان اینان نداشتن رزومه ی مفید با وجود سنوات سالها فعالیت در دانشگاه است که در امثال زیبا کلام زشت روی نمود پیدا می کند حال آنکه جامعه ی نخبگانی جوان کشور مستعد پر کردن این ظرفیت را داشت و دارد

  • ناشناس
    11

    استادی که به سن باز نشستگی رسیده یا رکود علمی داشته باشه دانشگاه طبق قانون می تواند وی را باز نشسته و یا در صورت رکود علمی حتی اخراج هم بکند لطفا الکی شانتاژ نکنید و جو را ملتهب نکنید

    نظرات شما -
    • من
      2

      شما مشکلت اینه با سطح سواد دولت فعلی مقایسه می کنی خ

    • ناشناس
      1

      اون اقای 97 ساله که دو نهاد اساسی کشور دستشه باز نشستگی و رکود فکری نداره؟!!!!!!

  • م.ح
    14

    استادانی که باعث می شوند دانشجویان بر علیه اصول و مبانی جمهوری اسلامی موضع گیری کنند جایشان در دانشگاه نیست.
    لطفا تحقیق کنید کدام کشور اجازه می دهد اساتید دانشگاه بر علیه اصول و مبانی آن کشور در کلاس درس تبلیغ و ترویج کند

    نظرات شما -
    • حسن
      5

      اصول شما تا کجاست؟ چرا تموم نمیشه؟ اگر مردم این اصول رو قبول نداشته باشند، باز میشه بهش گفت اصول؟

    • 2

      تحقیقات خیلی وقت پیش انجام شده تو یا خوابی خودتو به خواب زدی تمام دنیا اساتید دانشگاه علیه حکومت دین و باورها کتاب مینویسند و مردم به راحتی میخرند هیچ قانونی هم اجازه برخورد با اونها رو نمیده خیلی از این کتابها در ایران ترجمه شده تو حال خوندن نداری حرف از باد شکمت نزن

  • ناشناس
    1

    اخه وقتی دانشجوها فله ای وفقط با خریدن صندلیهای دانشگاه و پول بابا جونشون یا پارتی وارد دانشگاه میشن وبهترین رشته هارا غصب میکنن دیگه باید هم همچین اساتیدی انتخاب بشن

  • امیرحسین
    2

    سلام
    خودتون دیروز مطلب زدین که اخراج دکتر زارچی به دلیل .... بود و عکس نامه هئیت رو هم زدین
    با خودتون چند چندین ؟؟

  • یوسفی
    11

    واقعا مایه بسی تاسفه که کشور اسلامی مارو باکشورهای باحکومت کاتولیک مسیحی مقایسه میکنید وتوقع دارید در اداره دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران افکار واندیشه های دینی ومذهبی شیعه نادیده گرفته بشه وکنار گذاشته بشه، دانشگاه محل رشد وتبلور علوم ودانش بر اساس تفکرلت مذهبی اسلام هست ، هیچ وقت این نکته مهم نباید فراموش بشه.

  • ناشناس
    7

    درسته مسلمانان در گذشته و حال بهره ای از کتاب امامان نبردندو اخلاق والا ندارند و تهمت زنند اما رعایت عفاف مثل مقنعه سر کردن مثل قدیم و چادر و زند گی در طبیعت باعث دوام زندگی و ارامش زن و مرد بود نه الان که فقط به روح هم انگ می زنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تو اون همه حدیت که اینها از طبیعیات از قول ائمه نقل می کنند دو سه در صدش بیشتر معتبر نیست و بقیه اش داستان هزار و یک شب و بدجور مخالف بدیهیات حتی دبستانی است

  • فرخ
    12

    پرچم علمی دانشگاههاباحضورافرادغربگراوهمسوبانهادامتیتی موساد حامی فتنه گران واغتشاش گران به خطرافتاده بودوبااخراج خائنین به تمامیت ارضی کشور ومخالفین فرهنگ ملی نهادهای علمی پیشرفت درخشنده خواهدداشت

    نظرات شما -
    • 2

      همینمون مونده بود که فرخ لقا برا مملکت دولت تعیین کنه

    • 3

      مواجب بگیران نرم به این خبر هجوم اوردند!!!! ولی انصافاجوک است که کشوری سرانش به دبیرستان هم نرفته اند ولی در راس برنامه ریزی علمی کشورند

    • ناشناس
      2

      فرخ غرب را را از علم بگیری تو می مونی و روغن بنفشه!!!!

    • به ۱۶:۲۹
      0

      زدی وسط خال
      حرف پرمعنایی بود که کسانیکه دبیرستان نرفتند درباره دانشگاه و ...تصمیم میگیرند
      ولی بدتر از اون کسانی هستند که دانشگاه هم رفتن و دنبال اینها راه افتادن این دردش بیشتره

  • کمی خجالت
    3

    مرتضی مطهری که در راس مبارزه با نظام شاهنشاهی بود نه تنها با وجود رفتن به زندان از دانشگاه اخراج نشد حتی ارتقا گرفت و استاد شد!!!!!

  • Divert
    3

    امثال فاطمه حیدری با خواندن یک کتاب و فضای ذهنی که از قبل آماده جذب افکار مذهبی است ، کل پیشرفت بشر را به دین مرتبط می کنند ، یادشان رفته اهالی دین و مذهب هیچ اختراع و اکتشافی که مشکلی از انسان ها حل کند نداشته اند . مباحثه با چنین افراد فقط بطالت زمان گرانقدر است .

  • ناشناس
    2

    پروژه خالص سازی

  • 0

    باسلام خسته نباشید.
    خواهشا درج کنید .
    عزیزان کتاب منسوب به امام صادق علیه السلام اصلا سندیت را خیلی ها زیر سوال می‌برند.
    بخدا اگر بخوانید خیلی جاهاش توهین به مقام معصوم و امامت است.

  • ناشناس
    0

    فرصت خوبی برای تسویه حساب است زدن مارک به افراد منتقد و آوردن افراد بی خاصیت .این کار جلوی پیشرفت را می گیرد . تا ایراد کسی را نگویی مشکل مملکت حل نخواهد شد . اگر مومن هستید . آینه هم باشید نه چاپلوس هم ...

  • ناشناس
    5

    استادهای خائن وطن فروش بندازند بیرون

  • ناشناس
    4

    سلام
    کسیکه به حاکمیت حکومت اسلامی اعتقاد ندارد
    نمی‌تواند به بچه هایمان درس بدهد

  • حسین نوبری
    0

    این نحو از برخورد با اساتید دانشگاهها مسلما به ضرر کشور و در دراز مدت ویرانگر خواهد بود.چون هر کدام از این افراد سرمایه های ملی این کشور برای حال و اینده اند.و کنار گذاردن انها یعنی محروم کردن مملکت از دارایی های خود

  • مردم
    0

    فاتحه دانشگاه و علم خوانده شد شش کلاس سواد کافیست

  • ناشناس
    0

    دانشگاه را بدهید به پتگاههای بیسچ محلات تا قرارگاه ختم العالمین احداث نمایند.

  • ناشناس
    0

    دلم برای جوانانی میسوزه که چقدر وقت وسرمایه گذاشتن تا وارد چنین دانشگاهی شوند.حیف

  • ناشناس
    3

    استادهای خائن باید اخراج بشن

  • ناشناس
    0

    اکثر این افراد همکار قراردادی هستن عدم تمدید قرارداد به معنی اخراج نیست مخصوصا کسانی که اقدامات خلاف امنیت ملی مرتکب می شوند ودرفتنه ها بادشمن همصدا می شونداین موضوعی نیست که با هیاهوی رسانه ای حل بشه باید آن استاد به جای جو سازی اعتماد هیات امنای دانشگاه را جلب کند.

  • 0

    علوم انسانی بسیارمهمه وکار استاتید علوم انسانی هم مهم وحساسه به شرطی که تنها هنرشون ترجمه ی افکار و اندیشه های اندیشمندان غربی نباشد بلکه خود صاحب اندیشه باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها