نمک دریا ید مورد نیاز روزانه بدن را تامین نمی کند

عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: نمک دریا دارای میزان کافی ید برای تامین نیاز روزانه افراد نیست.

نمک دریا ید مورد نیاز روزانه بدن را تامین نمی کند

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سیده زهرا شریعت پناهی گفت: نمک دریا حاصل تبخیر آب دریا است و در سواحل دریا انباشته می‌شود.

به گفته وی، این نمک انباشته شده در سواحل دریا که در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار می‌گیرد مقادیر قابل توجهی از یُد آن تبخیر می‌شود و نمک دریا دارای میزان کافی ید برای تامین نیاز روزانه افراد نیست.

این دانشیار دانشگاه با اشاره به وجود انواع ناخالصی در نمک دریا، تصریح کرد: نمک دریا دارای انواع ناخالصی‌های نامحلول نظیر شن، خاک، گل و لای و همچنین ناخالصی‌های محلول نظیر گچ، سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است که باعث ایجاد سرطان و عوارضی نظیر کم خونی، آسیب پوستی، آسیب به استخوان‌ها، کبد، کلیه و طحال می‌شود.

وی افزود: بیشترین ناخالصی موجود در نمک تصفیه نشده گچ یا سولفات کلسیم است که به دلیل سفید بودن رنگ آن قابل تشخیص از اصل نمک نیست، اما نمکی که حاوی مقدار زیادی از این ماده باشد تلخ است و با نمک تصفیه شده فرق دارد.

وی گفت: نمک یددار باید در ظروف در بسته از جنس چوبی، سفالی، پلاستیکی و یا شیشه رنگی نگهداری شود و این ظروف دور از نور، حرارت، رطوبت و هوا باشد.

وی توصیه کرد: افراد نمک مورد نیاز خود را به اندازه خریداری کنند تا حداکثر شش ماه پس از خرید مصرف شود. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها