روند نزولی مصرف لبنیات زمینه ساز هزینه‌های هنگفت بهداشتی و درمانی

یک متخصص تغذیه به تشریح علل کاهش مصرف شیر و لبنیات در جامعه پرداخت.

روند نزولی مصرف لبنیات زمینه ساز هزینه‌های هنگفت بهداشتی و درمانی

روشنک روستایی گفت: روز جهانی شیر در سال ۲۰۰۱، از سوی سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد به منظور شناخت اهمیت شیر به عنوان یک غذای جهانی و گرامیداشت بخش لبنیات تعیین شده است.

او گفت: شیر و لبنیات از دیرباز بخشی از فرهنگ غذایی کشور‌های مختلف از جمله ایران بوده اند؛ اما در دهه گذشته مصرف لبنیات در خانواده ها روند نزولی داشته است. به طوری که در چند سال گذشته مصرف لبنیات در ایران به مقادیر مصرف دهه ۷۰ و حتی کمتر از آن رسیده است.

وی افزود: این مسئله در کنار افت کلی کیفیت رژیم غذایی جامعه در سال‌های اخیر نگرانی‌های جدی در زمینه تأمین و حفظ سلامت عمومی ایجاد کرده است. به ویژه در شرایطی که در سال‌هایی نه چندان دور سالمندان بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل خواهند داد. غفلت از بهبود وضعیت تغذیه و پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر در اثر تغذیه نامناسب، هزینه‌های هنگفت بهداشتی و درمانی برای جامعه به بار خواهد آورد.

روستایی ادامه داد: علل متعددی در توضیح این روند کاهشی مصرف لبنیات ذکر شده اند. از سوی دیگر تعامل مناسب بین تولید کنندگان زنجیره لبنیات با مردم وجود ندارد. تصورات بسیاری از مردم در حوزه دامداری و حجم تولید شیر از دامداری‌های روستایی و سنتی فراتر نمی‌رود و به همین جهت اساساً باور ندارند که ماده اولیه کارخانجات لبنی شیر تازه و طبیعی است. به ویژه آن که پس از پاستوریزاسیون و جدا کردن چربی، بافت و طعم شیر با خاطره جامعه از بافت و طعم شیر سنتی بسیار متفاوت است.

او گفت: مردم سوالات متعددی درباره نحوه انجام فرایند‌های صنعتی دارند که همواره بی پاسخ مانده اند و بنابراین پاسخ را در به اصطلاح خرد جمعی در فضای مجازی می‌جویند و پاسخ‌های منفی و نگران کننده در این فضا را می‌پذیرند.

وی تاکید کرد: با توجه به آنچه ذکر شد، به نظر می‌رسد بی اعتمادی یکی از عوامل زمینه ساز در کاهش مصرف شیر و لبنیات در جامعه به شمار می‌رود. در حوزه شیر و لبنیات، در کوتاه مدت استفاده از سیاست‌های حمایتی برای مصرف کنندگان دهک‌های کم درآمد و گروه‌های خاص در قالب برنامه‌هایی مانند شیر مدارس برای حفظ تولید و مصرف در سطح حداقلی الزامی به نظر می‌رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • رابی
    0

    مردم را به فلاکتی انداخته اند که حتی نمی توانند لبنیات تهیه کنند‌.قدیمی ها برای تعارف به مهمان می گفتند حداقل یک نان و پنیری هست با هم می خوریم.الان دیگه اون نان و پنیر نیز وجود ندارد.

    نظرات شما -
    • 0

      کاش یه چیزی داشتند بهشون میگفتیم دلمون خنک می شدو

  • ناشناس
    0

    نکه هزینه درمان را میدن

  • سام
    0

    من مغز این مسولین و میخوام تست کنم ببینم در حد چه جانداری هوش دارند . مردم شیر . ماست . لبنیات و حبوبات شون کلا حذف شدند میدونید چند سال دیگه مردم همه هجوم میبرن به مراکز درمانی . چه هزینه و امکاناتی لازمه . فعلا فقط به فکر چاپیدنن .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها