سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد

۱۳ استان دارای بیشترین کودک کار شناسایی شده

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: در صورت تامین دستگاه‌های اسکن عنبیه در مراکز مداخله در بحران یا ستاد پذیرش استان‌ها، بانک اطلاعاتی جامعی از همه خدمت‌گیرندگان در حوزه آسیب‌های اجتماعی ایجاد خواهد شد.

۱۳ استان دارای بیشترین کودک کار شناسایی شده

محمدرضا حیدرهایی با اشاره به برنامه سازمان بهزیستی برای افزایش تعداد دستگاه‌های اسکن عنبیه جهت ثبت اطلاعات هویتی کودکان کار و خیابان اظهار کرد: از آنجایی که خانواده برخی از کودکان کار و خیابان، کارگر فصلی هستند، این کودکان در فصلی در یک استان شناسایی می‌شوند و در فصلی دیگر که برای کار به همراه خانواده به استان دیگری سفر می‌کنند به دلیل نبود اطلاعات هویتی، در استانی دیگر، خود را با نام دیگری معرفی می‌کنند. به همین دلیل لزوم ثبت اطلاعات هویتی کودکان با استفاده از اسکن عنبیه برای سازمان بهزیستی محرز شد و از این رو سازمان اقدام به خرید دستگاه اسکن عنبیه کرد تا اطلاعات کودکان از طریق این دستگاه ثبت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۳ استان از جمله اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، کردستان، مازندران، هرمزگان و یزد به صورت پایلوت هویت این افراد از طریق دستگاه اسکن عنبیه ثبت می‌شود، گفت: زمانی که کودکان کار و خیابان شناسایی می‌شوند، با کسب رضایت خودشان هویت آنها از طریق اسکن عنبیه در مراکز آموزشی حمایتی یا مرکز تعیین شده ثبت و احراز خواهد شد.

به گفته سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از ۱۴ هزار و ۶۰۰ کودک کار و خیابان شناسایی شده در کشور بیشتر آنها در این ۱۳ استان مذکور وجود دارند.

وی افزود: هم‌اکنون این اطلاعات در سامانه ۱۲۳ ثبت شده است، البته هنوز این بانک اطلاعاتی جامع نیست و هنوز هم همه استان‌ها به آن وصل نیستند.

حیدرهایی در پاسخ به این سوال که آیا به جز اطلاعات هویتی، اطلاعاتی از وضعیت و شرایط این کودکان نیز ثبت شده است؟ توضیح داد: این اطلاعات تنها اطلاعات هویتی کودکان که از اسکن عنبیه آنها به دست می‌آید بوده است، اما پرونده‌ای که شامل پرونده شخصیت و خانوار و منزل آنها باشد فعلا در این سامانه وجود ندارد.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه سازمان برای افزایش تعداد دستگاه‌های اسکن عنبیه در کشور توضیح داد: در صورتی که منابع تامین شود، بهزیستی دستگاه اسکن عنبیه در مراکز را افزایش خواهد داد به طوریکه در صورت تامین منابع تا پایان سال، ۶۰ مرکز به این دستگاه مجهز و در فاز دوم همه مراکز مداخله در بحران مجهز خواهند شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۳ دستگاه اسکن عنبیه در کشور وجود دارد، یادآور شد: در حال حاضر هر دستگاه حدود ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد که در فاز اول به ۶۰ دستگاه نیاز است. در فاز دوم نیز باید برای همه مراکز مداخله در بحران این دستگاه خریداری شود.

حیدرهایی اظهار کرد: در صورت تامین دستگاه‌های اسکن عنبیه در مراکز مداخله در بحران یا ستاد پذیرش استان‌ها، بانک اطلاعاتی جامعی از همه خدمت‌گیرندگان در حوزه آسیب‌های اجتماعی ایجاد خواهد شد

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    این نشان از ففبر بودن جامعه اسلامی ایران می دهدکه کودکان مجبوربه کارشدندبااین همه معادن وثروت خدادادی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها