روزنامه همشهری مطرح کرد:

اختلاف 10 درصدی تورم بین استان‌ها

شکاف نرخ تورم سالانه بین استان خوزستان با 40 درصد (کمترین) و لرستان با 50.2 درصد به 10.2 درصد رسید و افزون بر شهروندان خوزستانی، ساکنان 9 استان بوشهر، زنجان، اصفهان، همدان، تهران، فارس، قم، گیلان و سمنان نرخ تورم سالانه کمتر از میانگین کشوری به میزان 45 درصد را در پایان آذرماه امسال تجربه کرده‌اند.

اختلاف 10 درصدی تورم بین استان‌ها

روزنامه همشهری نوشت: اختلاف نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بین 2استان جنوبی یعنی بوشهر و سیستان و بلوچستان در آذر 1401 به 30.5درصد رسیده و نرخ تورم این گروه کالایی در 16استان ایران بالاتر از میانگین کشوری است. براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آذرماه امسال در استان سیستان و بلوچستان به 84.1درصد رسیده درحالی‌که نرخ تورم این گروه کالایی در استان بوشهر 53.6درصد برآورد و اعلام شده است. افزون بر سیستان و بلوچستان، نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در استان‌های خراسان‌رضوی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مازندران، آذربایجان‌شرقی، قزوین، سمنان، کرمان، آذربایجان‌غربی، هرمزگان، ایلام، البرز، لرستان و خراسان‌شمالی بالاتر از میانگین کشوری به میزان 65.3درصد بوده است.

نوسان تورم ماهانه

نرخ تورم ماهانه در آذرماه امسال به 1.9درصد رسیده و بالاترین نرخ تورم ماهانه در استان تهران به میزان 2.9درصد و کمترین را استان کرمان با 4دهم درصد ثبت کرده است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٦١.٣درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر با ٤٠.٧درصد بوده است.

نبض تورم در شهر و روستا

میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی در نقاط شهری ایران در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن 2.1درصد بالاتر رفته که بیشترین رشد تورم ماهانه به استان خراسان شمالی با 3درصد و کمترین هم به استان کرمان با 4دهم درصد اختصاص داشته است. به‌گفته مرکز آمار ایران، شهرنشینان سیستان و بلوچستان در آذرماه امسال با نرخ تورم نقطه به نقطه 56.1درصد مواجه شده‌اند درحالی‌که شهرنشینان ساکن استان بوشهر نرخ تورم نقطه‌ای 38.1درصدی را تحمل کرده‌اند؛ در ماهی که بالاترین نرخ تورم ماهانه روستایی در استان تهران با 2.6درصد و کمترین هم به استان خوزستان با منفی 2دهم درصد اختصاص داشته است. این گزارش می‌افزاید: بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه روستایی در استان‌ سیستان و بلوچستان با 82.9درصد و کمترین نرخ هم در استان گیلان به میزان 43درصد ثبت شده است. روستاییان ساکن استان قزوین بالاترین نرخ تورم سالانه به میزان 54درصد و ساکنان روستاییان استان خوزستان هم با 42.4درصد کمترین نرخ تورم را شاهد بوده‌اند.

04-02

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها