رییس سازمان غذا و دارو: اعتبارات یارانه شیر خشک و دارو‌های صعب‌العلاج در بودجه ۱۴۰۲ «به شدت» کاهش پیدا کرده

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این سازمان نسبت به اعتباری که برای بودجه طرح دارویاری در لایحه بودجه سال آتی پیش‌بینی شده، انتقاد دارد، گفت: در اعتبارات ۳ ردیف بودجه‌ای سازمان غذا و دارو برای ۱۴۰۲ کاهش شدید داشته‌ایم که در صورت عدم اصلاح، تامین دچار مشکل می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو: اعتبارات یارانه شیر خشک و دارو‌های صعب‌العلاج در بودجه ۱۴۰۲ «به شدت» کاهش پیدا کرده

دکتر سید حیدر محمدی درباره وضعیت اعتبارات طرح دارویاری در سال ۱۴۰۲، گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتباری ۶۹ هزار میلیارد تومانی به عنوان اعتبار مربوط به طرح دارویاری در نظر گرفته شده که سازمان غذا و دارو نسبت به اعتباری که برای بودجه طرح دارویاری پیش‌بینی شده، اعتراض دارد. اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای بودجه دارویاری در حالی مطرح شده که درخواست سازمان غذا و دارو برای اعتبار اجرای این طرح در سال آینده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

کاهش شدید اعتبارات ۳ ردیف بودجه‌ای سازمان غذا و دارو برای ۱۴۰۲

وی افزود: متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات مربوط به یارانه شیر خشک، یارانه کاهش فرانشیز و داروهای صعب‌العلاج و طرح دارویاری به شدت کاهش پیدا کرده و حتی نسبت به اعتبارات امسال هم پایین‌تر بوده است. بنابراین سه ردیف اعتباری مربوط به سازمان غذا و دارو، در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به بودجه ۱۴۰۱ به شدت کاهش داشته‌اند.

تخصیص ناقص اعتبارات غذا و دارو و چالش نقدینگی صنایع داروسازی

محمدی تاکید کرد: باید توجه کرد که اگر وضعیت اعتبارات مربوط به ردیف‌های بودجه‌ای سازمان غذا و دارو اصلاح نشود، قطعا تامین‌مان در این حوزه‌ها به مشکل می‌خورد. در عین حال یکی از مشکلات دیگری که اکنون با آن مواجهیم، این است که تنها بخشی از اعتبارات سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم؛ به این معنی که بخشی از اعتبار مربوط به یارانه را بابت تجهیزات پزشکی، شیر خشک و برخی داروها که در چهار ماه اول سال هنوز ارزشان دولتی بود، ارز ترجیحی دریافت کردیم و قرار بود که مابقی آن را به صورت اعتبار ریالی به ما بپردازند، اما از کل اعتبار حدود ۳۶ هزار میلیاردی که باید سهمیه یارانه ارزش‌اش را به صورت ریالی می‌دادند تا بیمه‌ها پرداخت کنند، فقط ۵۰۰۰ میلیاردش تاکنون محقق شده و مابقی آن هنوز محقق نشده است.

محمدی ادامه داد: میانگین سالیانه ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی در چهار سال اخیر معادل ۳.۲ میلیارد دلار بوده است که امسال ۱.۶ میلیارد دلار آن را به صورت ارزی دریافت کردیم و قرار بود که مابقی آن را به صورت ریالی دریافت کنیم. باید توجه کرد که معادل ریالی که باید دریافت کنیم، بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان است که از این میزان تاکنون فقط ۶۰۰۰ هزار میلیاردش را مصوب کردند و همانطور که اعلام کردم، از این میزان، ۵۰۰۰ میلیارد تومان آن را دریافت کرده‌ایم، اما هنوز بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار باقی مانده است.

وی تاکید کرد: در عین حال کل اعتبارات طرح دارویاری در سال ۱۴۰۱، ۷۳ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که اکنون در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این اعتبار به ۶۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که می‌تواند تامین را دچار مشکل کند. این در حالی است که درخواست ما برای این طرح اعتباری بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: از طرفی شرکت‌های دارویی ما برای تامین نقدینگی‌شان به مشکل برخوردند. زیرا ارز دارو، نیمایی شده و اعتبارات مربوط به نقدینگی‌شان باید تامین می‌شد، اما بانک‌های عامل همکاری خوبی برای تامین نقدینگی نداشتند و بسیاری از شرکت‌های ما اعتراض دارند که میزان تسهیلاتی که دریافت کردند، از سال گذشته هم کمتر است که می‌تواند برای شرکت‌های ما مشکل ایجاد کند. عدم اصلاح نقدینگی می‌تواند در ماه‌های پایانی سال مشکل‌ساز باشد.

تشکیل شورای سیاست‌گذاری صادرات برای افزایش صدور داروهای ایرانی

رییس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت صادرات داروهای ایرانی، گفت: قطعا میزان صادرات دارو به دلیل اصلاح سیاست‌های ارزی افزایش پیدا کرده است. عمده صادرات داروی ما به کشورهای سوریه، عراق، تاجیکستان، آذربایجان و مقداری هم به ترکیه و ... است. برای سال آینده هم برنامه‌هایی برای افزایش صادرت دارو داریم؛ به طوری که شورای سیاست‌گذاری صادرات را تشکیل دادیم با این هدف که به توسعه صادرات دارو کمک کنیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    خدا عمر مسئولین رو کوتاه کنه،همسایه ی ما میگفت به خانمم گفتم تو یه لیوان اب جوش به جای ۴ قاشق یه قاشق شیر خشک بریز،به خدا مردم ندارن ،خدا از سرتون نگذره سفره ها که جمع شد نوزاد بدبخت هم باید گشنه بمونه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها