راه های کنترل استرس در کنکور سراسری

نخستین کاری که یک داوطلب کنکور برای رهایی از استرس باید انجام دهد، این است که کنکور را یک برگ از زندگی تعریف کند.

راه های کنترل استرس در کنکور سراسری

برای رفع استرس نخست باید منشاء و عوامل ایجاد کننده آن شناسایی شوند؛ استرس منشاء روانشناختی دارد و هر کدام از مؤلفه های روانشناختی که داوطلبان کنکور تجربه می کنند به علت اعتقاد، باور و تفکری است که شخص در مورد یک فرآیند مانند کنکور دارد.

 یکی از علائم استرس ایجاد نشانه های بدنی است که با راهکارهایی می توان آن ها را کاهش داد و به آرامش ذهنی هم رسید.

نفس کشیدن شکمی (دیافراگمی):

در این مدل نفس کشیدن با عمل دم، شکم منبسط و پس از چند ثانیه نگهداری نفس، با انجام عمل بازدم حجم هوای داخل شکم تخلیه می شود.

تن آرامی:

در مواقعی که وقت کافی ندارید، ناچارید که ظرف مدت کوتاهی خویش را آرام کنید و می توانید از ریلکسیشن سریع استفاده کنید.

ماهیچه های انگشت پا را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید. در انگشتان پا حس درد و فشار می کنید، آن گاه آ نها را رها کرده و به حس آرامش که در انگشتان پایتان به وجود می آید، توجه کنید. ماهیچه پا را منقبض کنید تا ۱۰ بشمارید و آن گاه رها کنید.

به این ترتیب ران ها، شکم، کمر، گردن و صورت را منقبض کرده و پس از این که تا ۱۰ شمردید، رها کنید. در مدتی که این کار را انجام می‌دهید آرام نفس بکشید. این روش همواره با نفس کشیدن آرام بسیار مفید است. نفس کشیدن شما از بینی به داخل کشیده می‌شود، از شکم تا سینه‌ها حس می‌شود و آن گاه از لب هایتان خارج می‌شود.

ورزش:

روحیه را ارتقاء می‌دهد؛ برای این که افزایش جریان خون می تواند پاسخگویی مغز به اضطراب را افزایش دهد. ورزش‌های هوازی مانند پرش، شنا، دوچرخه سواری یا پیاده روی بهترین نوع ورزش هستند.

تغذیه:

ویتامین‌های گروه B مانند موز، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی و گوشت قرمز و ماهی و سبزی ها با برگ سبز می توانند حس نشاط و انرژی را در دوران‌های پر اضطراب ایجاد کنند. ویتامین‌های گروه C مانند مرکبات، گوجه فرنگی و بروکلی کمک کننده اند. همچنین میزان جذب منیزیم را می توان از طریق آجیل و مغز‌ها و غلات سبوس دار به خصوص جو افزایش داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    جهت استحضار وزیر ارتباطات پیامک اومد که اینترنت قطعه اما متاسفانه الان ساعت هشت و دو دقیقه صبح پنج شنبه است و خبری از قطعی اینترنت نیست شاید متقلبان تیمی باشن که هر سرش به جایی وصله ، بچه ها ی مظلوم چطور استرس نداشته باشن وقتی ببینن هیچ دستوری برای جلوگیری از تقلب اجرایی نمی شه

  • ناشناس
    0

    اشتباه گفتید راههای جلوگیری از استرس داوطلبان وجود شرف و مردانگی در مسئولین از طراحان سوال و تایپیست و........تا به رده های آخر می رسه الان که تو این مورد لنگ می زنیم جلوگیری از تقلب که قرار بود قطعی اینترنت مناطق نزدیک به حوزه ها که براشون پیامک ارسال میشه اما متاسفانه اونم فیلم بود الان ساعت هشت و پانزده دقیقه است دیروز برامون پیامک اومده هم اینترنت ثابت و هم گوشی مون فعاله دستوری ندید که اجرایی نمیشه وزیر ارتباطات یا شاید دستور خودت بوده برای شیره مالیدن سر والدین بچه های مظلوم کنکوری که نه پارتی دارن نه پول دارن و .....این دستور نمایشی رو دادید و گفتید فقط برای فیلمه متقلبان مهمن باید کار خودشون رو بکنن و یا دستورت برای زیر دستات ارزش نداشته که اگر به این شکله جای تو بودم برای حفظ شخصیتم ثانیه ای در این مسند نمی موندم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها