معضل بزرگ تهران چاره دارد/ شهرهای بزرگ چگونه توانسته اند آلودگی هوا را از بین ببرند؟

شهرهای بزرگ چین مانند پکن تا چند سال پیش با معضل آلودگی هوا مواجه بودند اما حالا جزو شهرهای پاک به حساب می آیند. چینی ها در طول هفت سال اخیر توانسته اند به اندازه سه دهه از آلودگی شهرهای خود کم کنند.

معضل بزرگ تهران چاره دارد/ شهرهای بزرگ چگونه توانسته اند آلودگی هوا را از بین ببرند؟

به گزارش خبر فوری، آلودگی هوا یکی از معضلات جدی شهرهای بزرگ ایران است که به خصوص در سال های اخیر شدت یافته و بسیاری از شهروندان را به عارضه های بزرگ و کوچک دچار کرده است. در حالیکه بسیاری از مسئولان کشور در عمل معضل آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ را رها کرده و گمان می کنند این مشکل حل نشدنی است، اما شهرهای بزرگ دنیا از طریق اقدامات مختلف توانسته اند این معضل را حل کنند.

برنامه ریزی دقیق، سرمایه گذاری درست و هماهنگی بالادستی در بین نهادهای مربوطه رمز کنترل آلودگی هوا است. بسیاری از شهرها توانسته اند از این طریق، معضل بزرگ خود را از بین ببرند. برخی از این شهرها تا چند سال پیش جزو آلوده ترین مناطق دنیا به حساب می آمدند اما حالا نمونه ای موفق از حل بحران آلودگی هوا هستند. به طور مثال، شهرهای بزرگ چین مانند پکن تا چند سال پیش با معضل آلودگی هوا مواجه بودند اما حالا جزو شهرهای پاک به حساب می آیند. چینی ها در طول هفت سال اخیر توانسته اند به اندازه سه دهه از آلودگی شهرهای خود کم کنند. این اتفاق در برخی شهرهای اروپایی، آمریکایی و حتی آفریقایی نیز تکرار شده است.

در این گزارش قصد داریم مروری بر مهم ترین راهکارهای شهرهای پاک دنیا برای کنترل آلاینده ها و کاهش آلودگی هوا داشته باشیم. به طور کلی، راهکارهای اصلی شهرها برای کنترل آلودگی هوا به چهار دسته تقسیم می‌ شود:

انرژی های پاک و جایگزین

به کارگیری انرژی های پاک و تجدید پذیر و کنار گذاشتن سوخت های آلوده کننده، ناخالص و دودزا از جمله مهمترین راهکارهای شهرهای پاک برای کنترل آلاینده هاست. به گزارش «گلوبال تایمز»، چین یکی از کشورهایی است که در این زمینه فعالیت زیادی کرده است. انرژی تجدیدپذیر در چین ۴۳.۵ درصد کل ظرفیت برق این کشور را به خود اختصاص داده و نسبت به پایان سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۰.۲ درصد افزایش داشته است. انرژی ‌های ناشی از برق‌ آبی، بادی، خورشیدی و مواد بیولوژی به ترتیب به ۳۸۵ میلیون کیلووات، ۲۹۹ میلیون کیلووات، ۲۸۲ میلیون کیلووات و ۳۵.۳۴ میلیون کیلووات رسیده است که باعث شده چین در این زمینه در رتبه اول دنیا قرار بگیرد.

اصلاح خودروها و سوخت آنها

خودروهای بی کیفیت یکی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا به حساب می آیند. بوگوتای کلمبیا یکی از آلوده ترین شهرهای جهان بود اما شهرداری این شهر با اعمال قانون سختگیرانه در رابطه با خودروها، به خصوص خودروهای سنگین توانست این معضل را حل کند. طرح خروج کامیون های فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای نو، توسعه سیستم ریلی و متروی برقی با قابلیت جابجایی 8 میلیون مسافر و افزودن 60 کیلومتر به مسیرهای دوچرخه‌سواری موجود شهر از جمله طرح‌های شهرداری بوگوتا برای مقابله با آلودگی هوا در این شهر بوده است. این طرح ها توانستند تا حد زیادی از ورود خودروهای شخصی فرسوده یا اتوبوس ها و کامیون های دودزا به سطح شهر جلوگیری کنند.

همچنین، چین نیز توانسته در زمینه اصلاح خودروها و سوخت آنها پیشگام باشد. به گزارش پایگاه خبری ژاپنی «نیکی»، در سال ۲۰۲۰ دست کم یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی در چین به فروش رفت که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته با افزایش ۸ درصدی روبرو بوده است.

به کارگیری تکنولوژی

بسیاری از شهرها با ورود تکنولوژی های جدید توانسته اند آلودگی هوا را کاهش دهند. سئول کره جنوبی یکی از این شهرها است. سئول از طریق تجهیز مجتمع‌های صنعتی به ربات‌های هوشمند که بر کیفیت هوا نظارت داشته و آن را کنترل می کنند و همچنین، به کارگیری یک سیستم نظارت ماهواره‌ای دقیق برای تحلیل داده‌های کیفیت هوا توانسته آلودگی هوای خود را کم کند.

سنگاپور نیز نمونه ای دیگر از اعمال این راهکار است. سنگاپوری ها از طریق ساخت ابردرخت های مصنوعی که از طریق فناوری خاص خود، اکسیژن می سازند و مانع از افزایش آلاینده های خطرناک می شوند توانسته اند گامی مثبت در پاک نگه داشتن هوای خود بردارند.

تغییر ساختار شهری

شهرهای بزرگ و مهم اروپایی از طریق تغییر ساختار شهر خود توانسته اند آلودگی هوا را کم کنند. به طور مثال، پاریس که تا چند سال پیش، یکی از شلوغ ترین شهرهای اروپا بود، ساختار شهری خود را تغییر داد تا مانع از تردد زیاد خودروهای شخصی شود. شهرداری پاریس، شهر را متناسب با دوچرخه سواری بازسازی کرد. خیابان های پاریس کاملا برای دوچرخه سواری مساعد هستند و روزانه چند میلیون دوچرخه سوار در این شهر تردد می کنند. همچنین،  شهرداری پاریس سخت به دنبال اجرای طرح پیاده روی در شهر است و امیدوار است به زودی روزانه حدود 15 میلیون پاریسی از طریق پیاده روی به محل کار خود بروند.

همچنین، توکیو ژاپن از طریق ساخت یک شبکه عظیم ریلی توانسته استفاده از مترو را در سطح وسیعی ترویج دهد. شبکه راه آهن و قطار شهری توکیو آنقدر پیشرفته است که به راحتی می ‌تواند یک مسافر را در عرض چند دقیقه از جنوب شهر به شمال آن برساند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    2

    اینجا ما صاحب دومین ذخایر سوخت دنیا هستیم ، اما مازوت میسوزانیم !!
    خودرو های با تکنولوژی ۴۰ سال قبل میسازیم که کیفیت ۴۰ سال قبل را ندارند !!!
    در تنها موردی که از همه دنیا جلوتر هستیم ؛ مدیریت بی دانش ، اختلاس ، رانت و... هستیم .

  • ناشناس
    0

    این کار ها پیشکش !!! شما مازوت نسوزان درست میشه!!!! مازوت مازاد تولید که در شرایط تحریم قابلیت فروش ندارد را حیف شان میاد برای همین میدن به نیروگاه ها و می سوزانند تا مردم مریض شوند!!!! قشنگ مازوت بیاد سر سفره مان!!! مثل ملا که موش میفته تو روغن ها میگه انشالله بادمجان است

  • ناشناس
    1

    شما بی لیاقت ها برید همونجا که قراره به زودی برید همه چی خودش درست میشه

  • ناشناس
    0

    مسولین ما برای همه نا کارمدیها فقط یک راه حل دارند .هزینه از جیب ملت .

  • ناشناس
    0

    قرائتی گفته دیپلم و لیسانس تارک صلاة ارزش نداره...نه اینکه شما وقت مریضی به همین تارک صلاة های وطنی و خارجی مراجعه نمی کنید؟!!! نه اینکه از داروهای ساخته شده توسط اونها استفاده نمی کنید...نه اینکه آویزان تکنولوژی و دانش اونها نیستید...

  • ناشناس
    0

    کمترین و در دسترس ترین کاری که برای الودگی هوا میشد کرد برقی کردن کل تاکسی های تهران بود که دارن صبح تا شب تو تهران میچرخند و دود میکنند که نه قالیباف انجام داد نه زاکانی و احتمالا بخاطر ایران خودرو و سایپا یه مملکت رو بدبخت دارن میکنن .مردم با ادعای پر مدعای رییسی و همکاران بی عملش چه کنند یا بهتر بگم چه میتونن بکنن. وقتی مردم دارن در الودگی خفه میشن و اقای رییسی میاد میگه ما داریم پیشرفت میکنیم . یا با شهردار تهرانش چه کنیم که پست شهرداری رو به عنوان جایزه نماینده پوششی انتخابات بودن بهش دادن بدون تخصص و علمی و فقط شاخ و شونه بلده بکشه برای مردم و دانشجو ها با ادعای مبارزه با فساد
    به زاکانی بگید همین که تو بدون تجربه و تخصص و دانش خاصی پست شهرداری رو جایزه گرفتی یعنی فساد محض

  • ناشناس
    0

    چرا همیشه مثال های خوب رو از کشورهای دوست میارین؟ یک نمونه از شهرهای بزرگ و در عین حال پاک ترین شهرهای دنیا نیویورک هست.دلیلش چیه که آلوده نیست این شهر؟
    چرا مسیولین از خوبی های آمریکا نمیگن؟
    چون درمانده و وامانده و بی سواد هستین.

  • سعید
    0

    تمام این مواردی که در خبر فوق عنوان شد، نیاز به سرمایه گذاری دارد. برای همین از اولویت مسئولان خارج میشود.
    تو این مملکت فقط حرف درمانی داریم. همه مشکلاتی که ما داریم راه حل استاندارد ومشخصی دارند ومسئولین هم انها را میدانند ولی امان از بی عملی.

  • vahid
    1

    دکترررررر شهردار عزیزمون فعلن به فکر سیاست و قبای رییس جمهوری هستن ، اگه بتونن مشکل اتوبوس رو با همین مقدار استعداد و دانش حل کنن ، من که شخصا میرم جلو شهرداری براش هورا میکشم . حل آلودگی و مشکلات شهر تهران کلا پیشکش،

  • محمد
    2

    الودگی تهران ربطی به خودرو ها ندارد با دلیل و مدرک ثابت میکنم:
    در اولین روزهایی که ایران وارد قرنطینه ی کرونایی شد تا دو هفته تهران کاملا خلوت شده بود و هیچ ماشینی بیرون دیده نمیشد اما آلودگی هوا به شدت وجود داشت میتونید مراجعه کنید به تاریخ ها خودتو ببینید. دلیل الودگی تهران فقَط وجود پالایشگاه تهران و همچنین سوزاندن مازوت در نیروگاه برق نزدیک تهران هستش ولاغیر.

  • ناشناس
    0

    این کارها از سیستم فاسد و فرسوده ساخته نمی شود!اینها هرکدام به تنهایی برای نجات خود و کسانشان می اندیشند نه برای همگان.

  • حسنی
    1

    بنزین - بنزین - بنزین - بنزین - بنزین - بنزین - بنزین - بنزین - بنزین

  • ناشناس
    1

    ماهم توفکرساخت یه دستگاهی هستیم که موقع دستشویی رفتن اگه خواستیم اشتباهی پای راستمونواول بذاریم آژیربکشه....
    کپی ممنوع

  • ناشناس
    0

    باد از خود در كردن مسولين الودگي رفع شده ببنديد دزدان دروغگو حواسو پرت كن خزانه را بزن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها