صدای زیبای پرندگان، درمانگر افسردگی

تحقیقات کینگز کالج لندن نشان داده است که دیدن یا شنیدن پرندگان با بهبود سلامت ذهنی مرتبط است که می‌تواند تا هشت ساعت طول بکشد.

صدای زیبای پرندگان، درمانگر افسردگی

به نقل از سایت مدیکال اکسپرس، تأثیر بهبودی آواز پرندگان، در افراد مبتلا به افسردگی - شایع‌ترین بیماری روانی در سراسر جهان - مشهود بود که نشان دهنده نقش بالقوه حیات پرندگان در کمک به افرادی است که دارای شرایط سلامت روان هستند.

این مطالعه از برنامه کاربردی تلفن هوشمند Urban Mind برای جمع‌آوری گزارش‌های بی‌درنگ سلامت روان افراد در کنار گزارش‌های دیدن یا شنیدن آواز پرندگان بهره برده است.

رایان هامود، نویسنده اصلی، دستیار پژوهشی در موسسه روان‌پزشکی، روان‌شناسی و علوم اعصاب (IoPPN)، کالج کینگ لندن، می‌گوید: شواهد فزاینده‌ای در مورد فواید سلامت روانی بودن در اطراف طبیعت وجود دارد و ما به طور شهودی فکر می‌کنیم که وجود آواز پرندگان و پرندگان به بهبود خلق و خوی ما کمک می‌کند.

با این حال، تحقیقات کمی وجود دارد که تاثیر پرندگان بر سلامت روان را در زمان واقعی و در یک محیط واقعی بررسی کرده باشد.

با استفاده از برنامه ذهن شهری، ما برای اولین بار ارتباط مستقیم بین دیدن یا شنیدن پرندگان و خلق و خوی مثبت را نشان دادیم.

امیدواریم این شواهد بتواند اهمیت حفاظت و فراهم کردن محیط‌هایی را برای تشویق پرندگان، نه تنها برای تنوع زیستی، بلکه برای سلامت روان ما نشان دهد.

این مطالعه بین آوریل ۲۰۱۸ و اکتبر ۲۰۲۱ انجام شد، با حضور ۱۲۹۲ شرکت‌کننده که ۲۶۸۵۶ ارزیابی را با استفاده از برنامه ذهن شهری که توسط کینگز کالج لندن، معماران منظر J&L Gibbons و بنیاد هنری Nomad Projects توسعه داده شده است، تکمیل کردند.

 

شرکت کنندگان در سرتاسر جهان جذب شدند که اکثریت آن‌ها در بریتانیا، اتحادیه اروپا و آمریکا مستقر بودند.

این اپلیکیشن سه بار در روز از شرکت‌کنندگان می‌پرسید که آیا می‌توانند پرنده‌ها را ببینند یا صدایشان را بشنوند، به دنبال آن سؤالاتی در مورد سلامت روانی پرسیده شد تا محققان بتوانند ارتباطی بین این دو برقرار کنند و تخمین بزنند که این ارتباط چقدر طول کشیده است.

این مطالعه همچنین اطلاعاتی را در مورد تشخیص‌های موجود در خصوص بیماری‌های روانی جمع‌آوری کرد و دریافت که شنیدن یا دیدن حیات پرندگان با بهبود سلامت روان در افراد سالم و افراد مبتلا به افسردگی مرتبط است.

محققان نشان دادند که ارتباط بین پرندگان و رفاه ذهنی با عوامل محیطی همزمان مانند وجود درختان، گیاهان یا آبراه‌ها توضیح داده نمی‌شود.

نویسنده ارشد تحقیق، آندریا مچلی، پروفسور مداخله اولیه در سلامت روان در IoPPN، کالج کینگ لندن گفت: اصطلاح خدمات اکوسیستم اغلب برای توصیف مزایای جنبه‌های خاصی از محیط طبیعی بر سلامت جسمی و روانی ما استفاده می‌شود.

اثبات علمی این مزایا می‌تواند دشوار باشد. مطالعه ما پایه شواهدی برای ایجاد و حمایت از فضا‌های تنوع زیستی که پناهگاه حیات پرندگان است فراهم می‌کند، زیرا این امر به شدت با سلامت روان ما مرتبط است.

علاوه بر این، یافته‌ها از اجرای اقداماتی برای افزایش فرصت‌ها برای مردم حمایت می‌کند.

برای مواجهه با حیات پرندگان، به ویژه برای کسانی که با شرایط سلامت روانی مانند افسردگی زندگی می‌کنند. " شریک تحقیقاتی و معمار منظر، جو گیبونز، گفت:

چه کسی به پیچیدگی‌های ملودیک گروه کر سپیده دم در اوایل صبح بهاری توجه نکرده است؟

تجربه‌ای چندحسی که به نظر می‌رسد، صرف نظر از حال و هوای ما، زندگی روزمره را غنی می‌کند.

این تحقیق هیجان انگیز نشان می‌دهد که چقدر دیدن و صدای آواز پرندگان روحیه را تقویت می‌کند.

شواهد جالبی نشان می‌دهد که محیط زیست تنوع زیستی از نظر رفاه ذهنی ترمیم کننده است.دوز‌های حیاتی طبیعت، ارزشمند و ماندگار است.

این مطالعه «ارزیابی لحظه‌ای زیست‌محیطی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند مزایای سلامت روانی حیات پرندگان را نشان می‌دهد» که در گزارش‌های علمی منتشر شده است.

​​

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها