"آنتی‌بیوتیک" در درمان آنفلوآنزا تاثیری ندارد

کارشناس مسئول واحد امور دارویی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به راه‌های درمان آنفلوآنزا گفت: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک به جز در موارد محدودی که با یک بیماری باکتریایی همراه می‌شود، در درمان آن تاثیری ندارد.

"آنتی‌بیوتیک" در درمان آنفلوآنزا تاثیری ندارد

دکتر سینا حسینی زارع، اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشأ ویروسی است که بیشترین زمان شیوع آن در ماه‌های سرد سال است.

وی با اشاره به علائم ابتلا به آنفلوآنزا افزود: مهم‌ترین علائم ابتلا به این بیماری تب و لرز، سردرد، خستگی، سرفه، التهاب گلو، آبریزش بینی و در مواردی اسهال و استفراغ است اما در صورت بروز و پایداری علائم شدیدتر مانند سختی در تنفس (کوتاه و سریع شدن تنفس)، درد سینه، استفراغ و گیجی مداوم فوراً باید به پزشک مراجعه شود.

کارشناس مسئول واحد امور دارویی مرکز بهداشت خوزستان گفت: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و آنتی‌بیوتیک به جز در موارد محدودی که با یک بیماری باکتریایی همراه می‌شود، در درمان آن تاثیری ندارد بنابراین مصرف خودسرانه و نابجا از آنتی‌بیوتیک‌ها جز عوارض دارویی آنتی‌بیوتیک و ایجاد مقاومت دارویی اثر دیگری ندارد.

حسینی زارع افزود: سرم‌تراپی و استفاده از فرآورده‌های تزریقی نیز تنها با تشخیص و دستور پزشک معالج در موارد نسبتاً شدید باید مدنظر باشد.

وی تصریح کرد: بهترین راه درمان آنفلوآنزا، درمان‌های حمایتی شامل استراحت کافی، استفاده از مایعات گرم و در موارد با شدت بیشتر استفاده از داروهای ضد درد است.

کارشناس مسئول واحد امور دارویی مرکز بهداشت خوزستان گفت: داروهای ضد ویروسی خاصی جهت کاهش شدت و مدت بیماری آنفلوآنزا زیر نظر پزشک متخصص و در موارد خاص معمولاً برای افراد در معرض خطر و پرخطر تجویز می‌شود که به هیچ عنوان نباید به عنوان خوددرمانی مورد استفاده  قرار بگیرند.

وی بیان کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است و افراد پرخطر از جمله زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد بالای ۶۵ سال باید این واکسن را تزریق کنند.

حسینی زارع گفت: باید دقت شود افرادی که سابقه حساسیت واکسن آنفلوآنزا، حساسیت شدید به تخم‌مرغ و افرادی که مبتلا به بیماری حاد هستند از تزریق واکسن خودداری کنند و حتما در این زمینه با پزشک مشورت کنند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها