شش نکته دلهره آور درباره دانش آموزان بازداشتی اعتراضات

وزیر آموزش و پرورش ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شرق، ضمن تأیید بازداشت دانش‌آموزان معترض، نسبت به تعداد دقیق بازداشتی‌ها ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «برخی دانش‌آموزان بازداشتی برای اصلاح و تربیت به مراکز روان‌شناسی ارجاع داده شده‌اند تا مانع از تبدیل آنها به شخصیت‌های ضداجتماعی شوند.»

شش نکته دلهره آور درباره دانش آموزان بازداشتی اعتراضات

بدیهی است که بازداشت کودکان و نوجوانان موضوعی نگران‌کننده‌ و شوک‌آور است. در همین راستا، کاترین راسل، مدیرعامل صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، از «گزارش‌های مستمر درباره کشته و زخمی و بازداشت شدن کودکان و نوجوانان در ناآرامی‌های عمومی فعلی در ایران به شدت» ابراز نگرانی کرد.

 

یک روز پیشتر هم انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران با اشاره به حضور «گروه‌های سنی دهه‌ ۸۰ و گاهی حتی دهه ۹۰» در اعتراض‌های اخیر، از «دستگیری و نگهداری کودکان در شرایط نامطلوب تا کشته شدن» آنها انتقاد کرده بود.

این انجمن از «ناشکیبایی حاکمیت و بویژه نیرو‌های انتظامی و نظامی» و ناآشنایی آنها از شرایط خاص کودکی و نوجوانی که کار را به «اعمال خشونت علیه این گروه سنی کشانده» انتقاد کرد.

دامنه این موضوع به مجلس نیز کشیده شد و یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به موضوع دانش‌آموزان بازداشتی در جریان ناآرامی‌های اخیر خبر داد.

حبیب‌الله دهمرده  در واکنش به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش درباره بازداشت برخی از دانش‌آموزان در جریان ناآرامی‌های اخیر گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در صورت وجود مطلبی درباره دانشجویان و دانش آموزان به آن ورود خواهد کرد.

شش نکته دلهره‌آور درباره دانش‌آموزانِ بازداشتی اعتراضات

وی‌ادامه داد: باید حساب کسانی که سوءاستفاده می‌کنند را از دانشجو و دانش‌آموز جدا کرد. ما تلاش می‌کنیم که در صورت وجود موردی بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

 محمدعلی طالبی، کارگردان برجسته سینمای ایران نیز که بیش از ۱۰ فیلم سینمایی چون «کیسه برنج» و «چکمه» درباره کودکان و نوجوانان در ایران ساخته است، با رد ادعای وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه برخورد با دانش‌آموزان درگفت‌وگویی تصریح می‌کند: «مستقیما در جریان بازداشت یک دانش‌آموز ‍دبیرستانی در ایران هستم که بعد از ضرب و جرح به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده است. اعزام به کانون اصلاح و تربیت تازه برای کسانی است که پارتی یا شانس دارند و از کهریزک، یا جاهای دیگر سردرنمی‌آورند».

بازداشت دانش‌‌‌‌آموزان معترض به هیچ روی زیبنده نظام نیست

عصر ایران در همین مورد نوشت: از وزیر آموزش و پرورش که در جایگاه پدری دانش‌‌‌‌آموزان این کشور نشسته است، انتظار می‌رفت همانند رؤسای دانشگاه‌‌‌ها، دستکم وعده پیگیری آزادی دانش‌‌‌‌آموزان را می‌داد نه این که صرفاً بگوید در حال گذران دوره‌‌های جلوگیری از تبدیل به شخصیت ضد اجتماعی هستند.

وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با "شرق" تایید کرده است که در جریان اعتراضات اخیر، برخی دانش‌‌‌‌آموزان بازداشت و برای اصلاح و تربیت به مراکز روان شناسی ارجاع داده شده اند تا مانع از تبدیل آنها به شخصیت‌های ضداجتماعی شوند.

به گفته یوسف نوری، دانش‌آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تعداد دانش‌‌‌‌آموزان بازداشتی چند نفر است؟ گفته است: تعدادشان زیاد نیست و اینقدری نیستند. نمی توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم.

شش نکته دلهره‌آور درباره دانش‌آموزانِ بازداشتی اعتراضات

در این باره نکات زیر قابل تامل است:

1 - این که "بازداشت دانش‌‌‌‌آموزان در جریان یک فرایند اعتراضی، به هیچ روی زیبنده نظام نیست"، "اظهر من الشمس" است و توضیح بیشتری نمی‌خواهد.

2 - بعد از بازداشت دانشجویان، روسای دانشگاه‌‌های مربوطه در مصاحبه‌‌های خود مکررا گفتند که پیگیر آزادی دانشجویان هستند.

از وزیر آموزش و پروش که در جایگاه پدری دانش‌‌‌‌آموزان این کشور نشسته است، انتظار می‌رفت همانند رؤسای دانشگاه‌‌‌ها، دستکم وعده پیگیری آزادی دانش‌‌‌‌آموزان را می داد نه این که صرفاً بگوید در حال گذران دوره‌‌های جلوگیری از تبدیل به شخصیت ضد اجتماعی هستند.

از آقای وزیر می‌خواهیم به حکم وظیفه انسانی، اخلاقی و حرفه‌ای خود، پیگیر آزادی دانش‌‌‌‌آموزان باشد و اگر خودش نمی تواند مستقیماً کاری کند، موضوع را با رئیس‌جمهور در میان بگذارد تا بلکه از طریق ایشان فرجی حاصل شود.

3 - ظاهراً وزیر حتی  نمی‌داند چه تعداد از دانش‌‌‌‌آموزان بازداشت هستند و صرفا می‌گوید اینقدری نیستند! شاید هم می داند و نمی گوید و به قول خودش نمی تواند آمار بدهد؛ این خیلی عجیب است!

4 - وزیر گفته است دانش‌‌‌‌آموزان بازداشتی، در مرکز روان‌شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.

از جناب ایشان می پرسیم کدام مرکز روان‌شناسی، به طور شبانه روزی به دانش‌‌‌‌آموزان خدمات کارشناسی می‌دهد و از آنها نگهداری می‌کند؟! آیا امکان این که رسانه‌‌‌ها از این مرکز روان شناسی گزارش و عکس و فیلم تهیه و منتشر کنند هست؟ اصلاً آدرس‌اش کجاست؟

5 - یکی از اشتباهات "گشت ارشاد" این بود که فکر می‌کردند با چند ساعت "توجیه" در مرکز پلیس، زنان و دختران به قول خودشان بدحجاب، ارشاد و محجبه می‌شوند!

به فرض صحت اظهارات وزیر آموزش و پرورش که می گوید کارشناسان روان شناسی می خواهند دانش‌‌‌‌آموزان بازداشتی را اصلاح کنند، باید گفت که همان اشتباه معروف، اینجا هم در حال تکرار است چه آن که سیستم آموزشی که سال‌‌‌ها نتوانسته دانش‌‌‌‌آموزان را وفق مراد خودش تربیت کند، هرگز نخواهد توانست دانش‌‌‌‌آموزان بازداشتی را با کارشناسان ادعایی وزیر آموزش و پرورش در مدت کوتاهی به گفته وزیر "اصلاح" کند و به محیط مدرسه برگرداند!

6 - یکی از مصائب جامعه ما این است که مجبوریم حرف‌‌هایی را تکرار کنیم که "اظهر من الشمس" است. پس نکته اول را باز هم می‌آوریم: "بازداشت دانش‌‌‌‌آموزان در جریان یک فرآیند اعتراضی، به هیچ روی زیبنده نظام نیست.

منبع: توسعه ایرانی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • ناشناس
    6

    بعد بعضی ها می گویند حق اعتراض دارید . شماها که به بچه های 14-15 ساله رحم ندارید وای به حال بقیه مردم

    نظرات شما -
    • هادی محمدنیالو
      4

      اغتشاش رو باید جمع کرد اگر شما دانش اموزها را برای اشوب ازاد بگزاری دشمن براشون برنامه ریزی میکنه هر کس دراشوب بود باید تنبیه بشه این همه کشتن بسیجی ونیروی انتظامی مشکل نداره بازداشت دانش اموز مشکل دار شد

  • صادق
    3

    این حکومت به چه زبونی بگه که فرقی با داعش و طالبان نداره و کشتن و نادیده گرفتن مردم براش براحتی آب خوردنه؟؟!!
    خودتونو به خواب زدین؟؟!!

  • مش جمعه
    2

    برای آموزش و پرورش ایران متاسفم که با این همه نیروهای کارشناس و خبره ،یک آخوندی را وزیر کرده اند که از سلسله مراتب اداری و چارت سازمانی آن خبر ندارد.اینها کمر به نابودی آموزش و پرورش بسته اند .مدتی مراکز تربیت معلم که از نخبگان و گزینش شده بودند تعطیل کردند و عده ای را وارد عرصه آموزش کردند که هیچ دوره روش تدریس را ندیده بودند و هر روز بدتر از گذشته شده و آموزش را به سمت خصوصی سازی می برند.

  • آزادی
    2

    انگل زاده ها در اروپا و آمریکا بدون قوانین احمقانه ایران در آزادی زندگی میکنند اما وقتی جوان ایرانی همین آزادی ها رو مطالبه می‌کنه دستگیر شکنجه و به زندان فرستاده میشه

  • ناشناس
    2

    وقتی حاکمیت دچار سردرگمی میشود و بنیاد خود را در خطر میبیند از هجوم نیروهای امنیتی و نظامی بهره میگیرد.

  • ناشناس
    2

    کارمان به کجا رسیده که بچه ی نوجوان در بیرون خانه شب رو روز کند بعد می خواید عاشق اسلام باشن بخدا چهره ای از اسلام معرفی کردید که پدر و مادرها رو به شک انداخته

  • علی
    0

    اخه دانش اموز باید بازداشت شود انهم دست پرورده جمهوری اسلامی پس باید گفت ایراد از سیستم است

  • متفاوت
    5

    فقط احمقها عرش خدا را در اسمانها میجویند اما نمیدانند که منظور از عرش خدا همین کودکان و نوجوانان هستند.وکسی هم نمیتواند عرش خدا را اصلاح و تغییر دهد چون این عرش باز هم ادامه دارد با کودکانی دیگر...به خدا قسم که انها پیشانی شما رامیکشند وجلو می اورند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      به خدا قسم شما مردم ایران رو نفرین کردن که این‌گونه عقل از سر شما رفته و به دیوانگی مبتلا شده‌اید.... هم حکومتی ها هم مردم.....
      کار هر دوی شما اشتباه است.....

    • متفاوت
      0

      شک نکن.

  • احمد
    0

    خیلی وقته نظام زیبندگی نداره و به هیچ اصول و قانونی پایبند نیست، بنظرم فقط پول و منفعت می‌تواند سیستمی را اینقدر لاابال گرداند.

  • ناشناس
    16

    از رئیس جمهور دانشمند و انقلابی و ولایت مدار تشکر می کنیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوکلمه از مادر عروس !رییس جمهور دانشمند !!؟

  • ناشناس
    2

    پس راسته که بچه مدرسه ای گرفتن خدا به فریادتون برسه تا کجا میخواین پیش برین

  • ناشناس
    1

    شرم بر وزیری باشد که در حوضه کاری خود عرضه ندارد.مردک مگرتو را برای لولوی سرخرمن انتصاب کردن؟اموزش و پرورش خانه توست، دانش آموز و معلم ناموس توست، بی غیرت..

    نظرات شما -
    • زمان
      1

      حوزه كاري درسته

  • ناشناس
    2

    تو هیچی نمی دانی از اولش هم نمی دانستی که این نوجوانان چه می خواهند تو حتی فرزندان خودت را درک نمی کنی .تو یک نادان این اجتماع بزرگ هستی

  • شهرام. ر
    3

    این آقای رئیسی نبود که میگفت" هیچکس به خاطر ابراز عقیده ، در زندانهای جمهوری اسلامی نیست"؟؟؟؟؟؟؟..نه تنها کودکان بلکه تمامی معترضان باید آزاد شوند و به اعتراض آنها رسیدگی شود.

  • ناشناس
    0

    وزیر نفهمی که هیچ سابقه ای در اموزش وپرورش ندارد وادب نسبت به معلم را نمی فهمد انتظار درک چنین مسایلی را نباید داشت !

  • ناشناس
    3

    به هركدام نوعي سوزان مي زنند ،كه بعد از دوسال ديوانه ميشوند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پناه بر خدا...نمیدونم اینجوری سختتر و دردناکتره مردن یا از پشت بام یه جورایی افتادن!

  • م
    9

    خيلي هاش ننه من غريبم بازي همين بچه ها با چاقو قمه تكه تكه ات ميكنند ولي در هرصورت همه را با ي چوب نرانيد

  • رابی
    1

    چند روز دیگر مهدکودکی ها را هم بازداشت می کنند.

  • ناشناس
    1

    از این آدم واقعا بیغ تر ، بیسوادتر و آی کیوتر ! کلا در آموزش و پرورش بنظرم نبوده که رئیسی رفته و پیداش کرده . یغنی باید جایزه به رئیسی داد بابت پیدا کردن چنین فردی !

  • 2

    قدرت که دست وحشیهای دوپا بیفته این میشه که نوجوان با درک و فهمیده رو به اسم هنجار شکن بازداشت میکنه

  • ناشناس
    0

    خواسته یا ناخواسته فقط دارید به مخالفان خودتون اضافه می کنید. یک دانش آموز فقط یک نفر نیست کلی دوست و رفیق داره خانواده و فامیل داره معلم و مدرسه داره رفیق تو خیابون داره و ... مطمئن باشید با گرفتن اون کل این آدم های اطرافش رو علیه خودتون کردید.
    به جای هزینه کردن روی زندان ها و گشت ارشاد و ... اگر همان اول روی تربیت و پرورش در مدارس کار می کردید جامعه به این نقطه نمی رسید.

  • ناشناس
    2

    بی شرف بیشرف بی شرف

    نظرات شما -
    • سلام
      0

      به امید مجازات این سردم داران حکومت بیشرف

  • یک مادر
    1

    ای وای ترابخدا بس کنید واقعا کودکان و نوجوانان رو گرفتید ؟ باور نمی‌کردم تا از زبون خودتون شنیدم آخه این طفلای معصوم چه گناهی مرتکب شدن...وای اسفا!!!!

  • حسن
    0

    لااقل به کودکان دانش آموز رحم کنین اونا طاقت بازداشت رو ندارن !

  • ناشناس
    0

    بعد میگفتن اسراییل بچه کش هستن مشخص شد بچه های لبنانی و فلسطینی برای کشتن ایرانی وارد می‌کنند وخوب ترویست درست کردن بعد دم از تربیت می‌زنند دست از بچه آزاری بردارید مردم اگر مسلح بشن به هیچ کدامتان رحم نخواهد کرد این از من گفتن

  • من
    1

    یعنی به خدا همه چیمون بهم میاد اخه دانش اموزو دستگیر میکنین؟بابا این هزار جور کار دیگه یاد میگیره و عقده هاش نسبت به شما اینقدر زیاد میشه که فردا روزی تلافی همشو سرتون میاره کمی انصاف فکر و درایت

  • الی
    0

    حکومتی که برای جابجایی مزدورانش و انتقال دستگیر شدگان از آمبولانس استفاده میکنه، بدون شک هیچ بویی از انسانیت و وجدان نبرده. حکومتی که کودک چهارده ساله رو میکشه و یا به زندان می اندازه، بدون شک موجودیت خودش رو در خطر دیده.پس باید نتیجه گرفت که مردم معترض راه درست رو انتخاب کردند

  • الی
    0

    اونوقت جمهوری اسلامی به اسرائیل میگه کودک کش.نمیدونم باید به این رفتار احمقانه و به دور از وجدان و انسانیت جمهوری اسلامی بخندم یا گریه کنم

  • سالار
    0

    نرود میخ آهنین در سنگ

  • ناشناس
    0

    بیست سال دیگه با مرگ دهه بیست وسی .کشورایران مانندهندیا تایلند سرزمین هفتاد و دوملت خواهدشد.ودرفرزندان امروز وپدران فردا خوی چنگیز زنده خواهدشد

  • ناشناس
    0

    اعمال این نظام دیگر هیچ حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد و هیچ جایی برای دفاع هم نمیگذارد بازداشت طالبان وار چند تا بچه مدرسه ای هدف کثیفی به جز ترساندن و درس عبرت بقیه کردن ندارد امیدواریم مورد تعرض خاصی قرار ندهند برای عبرت دیگران .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها