به بهانه درگیری ها در دانشگاه صنعتی شریف، خبرفوری بررسی می کند

تکرار یک تراژدی در دانشگاه ها / وقتی حضور غیردانشجوها حاشیه ساز می شود / ورود نیروهای نظامی به دانشگاه ممنوع است، اما لباس شخصی ها چطور؟

قانون هنوز نتوانسته مانع از ورود افراد غیرمرتبط به دانشگاه یا خوابگاه ها شود و این نقیصه ای است که اگر رفع نشود ممکن است منجر به تکرار حاشیه سازی برای دانشگاه ها گردد.

تکرار یک تراژدی در دانشگاه ها / وقتی حضور غیردانشجوها حاشیه ساز می شود / ورود نیروهای نظامی به دانشگاه ممنوع است، اما لباس شخصی ها چطور؟

به گزارش خبر فوری، اتفاقات تلخ اخیر در دانشگاه شریف، اصفهان، تبریز و ... و زد و خورد با دانشجویان و محاصره دانشگاه یادآور اتفاقات تلخی است که در سال ۱۳۷۸ به وقوع پیوست. تکرار چندباره این واقعه نشان دهنده این موضوع است که قانون هنوز نتوانسته مانع از ورود افراد غیرمرتبط به دانشگاه یا خوابگاه ها شود و این نقیصه ای است که اگر رفع نشود ممکن است منجر به تکرار فجایع اخیر گردد.

مروری بر تاریخ ورود نیروهای نظامی به دانشگاه 

در حالیکه دانشگاه در همه دنیا نهادی مستقل و آزاد است‌ و طبق قانونِ خود ما هم، این نهاد محل آزاداندیشی، گفتگو، بحث و نقد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است اما هنوز دانشگاه ها بستری برای حاشیه سازی سیاسی به شمار می رود.

دخالت عناصر غیرمرتبط در کار دانشگاه از قبل انقلاب وجود داشته و تا زمان کنونی نیز ادامه دارد. این دخالتها گاهی به درگیری با دانشجویان منتهی می شود و گاهی هم دانشگاه را تبدیل به شعبه ای از احزاب سیاسی می کند، به گونه ای که احزاب به دانشگاه به عنوان پیاده نظام خود می نگرند.

دانشگاه که نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ داشت، بعد از انقلاب فرهنگی و در پی آن، وقوع جنگ تحمیلی به حاشیه رفت و تا مدتی خبری از آنچه جنبش دانشجویی نامیده می شود، نبود. در اواسط دهه ۷۰ و با ورود جنبش اصلاحات به کشور، دانشجوها بار دیگر به تکاپو افتاده و با تشکیل انجمن های مختلف به عرصه سیاسی کشور بازگشتند.

پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۷۶ باعث افزایش فعالیت گروه های دانشجویی شد. همانطور که خاتمی با اصولگرایان اختلاف داشت، دانشجویان نیز به تبع طرفداری از خاتمی یا مخالفت با او، دو دسته شدند. این دو دستگی با افزایش اختلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شدت یافت و در سال ۱۳۷۸ رنگ خشونت به خود گرفت‌.

در سال ۱۳۷۸ به علت درگیری دانشجویان با نیروهای امنیتی چند نفر کشته و زخمی شدند و چند دانشجو نیز دستگیر گشتند. همچنین، گروهی که به اصطلاح لباس شخصی نامیده می شدند وارد کوی دانشگاه تهران شده و با دانشجویان درگیر شدند که بر اثر این درگیری چند نفر جان باخته و عده ای نیز زخمی شدند.

این خشونت ها به اندازه ای بود که رهبر انقلاب در سخنان مهمی در آن دوره به انتقاد شدید از کسانی پرداختند که به نام دفاع از ولایت، وارد دانشگاه شده و با دانشجویان درگیر شده بودند. (مروری بر این بیانات را اینجا بخوانید)

این اتفاق تلخ مجلس و نهادهای قانون گذاری را به این فکر انداخت که با تصویب یک قانون مانع از ورود نهادهای نظامی و امنیتی به داخل دانشگاه شوند. طرح ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به داخل دانشگاه ها مهم ترین تصمیم مجلس شورای اسلامی بود تا مانع از تکرار اتفاق تلخ کوی دانشگاه شوند.

اما با وجود تصویب این قانون، درگیری نیروهای امنیتی و دانشجویان در سال های بعد ادامه یافت و به خصوص، در اتفاقات سال ۱۳۸۸ تکرار شد. در آن سال، گروهی از لباس شخصی ها و افراد غیر دانشجو به عنوان دانشجو وارد دانشگاه ها و به خصوص دانشگاه تهران شده و با دانشجویان درگیر شدند.

متاسفانه این اتفاق در سال جاری نیز تکرار شد. این بار دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز و چند دانشگاه دیگر قربانی‌ این حادثه شدند. تکرار این وقایع نشان می دهد که قانون ممنوعیت ورود نیروهای مسلح نتوانسته کارآمد و مفید باشد. اما علت این نقصان و ناکارآمدی چیست؟

قانون منع ورود نظامی ها به دانشگاه چه ایراداتی دارد؟

طبق قانون منع ورود نیروهای مسلح به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، ورود نیروهای مسلح اعم از نظامــی، انتظامی و اطلاعاتی برای انجام ماموریت های امنیتی، حمل و نگهداری سـلاح و دستگیری افراد در محیط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ممنوع است.

این قانون دو ایراد دارد. اولین ایراد تبصره ای است که بعد از آن آمده و طبق آن "درشرایط اضطراری این امر  (دخالت نظامی ها و ورودشان به دانشگاه) فقط با درخواست رئیس دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و با موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فــن آوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چارچوب ضوابط قانونی مقـدور است و در صورت غیاب هر یک از افراد مذکور این مسوولیت بر عهده قائم مقـام قانونی وی خواهد بود." این تبصره مشخص نکرده شرایط اضطراری چیست و ضوابط قانونی چه معنایی دارد، به همین دلیل، نهادهای تصمیم گیر بنا به شرایط مختلف می توانند از این قانون سوء تعبیر کرده و تفسیر خودشان را ارائه دهند.

مساله و ایراد بعدی این است که اصطلاح "نیروهای مسلح اعم از نظامــی، انتظامی و اطلاعاتی" جامع و مانع نیست. این قانون شامل افرادی که به اصطلاح لباس شخصی  نام دارند نمی شود.

مقصود از لباس شخصی، نیروهایی هستند که به طور رسمی عضو نهادهای امنیتی، نظامی و اطلاعاتی نیستند اما به علت علقه و نسبتی که با آنها دارند از توان بالایی برخوردار بوده و می توانند با دانشجویان درگیر شوند. این افراد نه نیروی نظامی اند که قانون مانع از ورود آنها به دانشگاه شود و نه آنقدر ضعیف اند که حراست دانشگاه بتواند آنها را کنترل کرده و به بیرون دانشگاه هدایت کند.

در درگیری های سال ۱۳۷۸، ۱۳۸۸ و ۱۴۰۱ همین لباس شخصی ها وارد دانشگاه شده و با دانشجویان به مقابله برخاستند.

مشکل بعدی این است که این قانون فقط در رابطه با "ورود" نیروهای نظامی به داخل دانشگاه تبیین شده است و جزئیاتی را در رابطه با محاصره دانشگاه، ورود به پارکینگ و محیط های مرتبط به دانشگاه که در بیرون محوطه اصلی قرار دارند و یا تجمع نیروهای نظامی و شبه نظامی در درب های خروجی و ورودی مطرح نکرده است. نکته مهم این است که دقیقا همین نقایص قانونی باعث وقوع حادثه تلخ دانشگاه شریف و درگیری نیروهای لباس شخصی با دانشجوها شد.

بنابراین، لازم است قانونی وضع شود که بتواند جلوی این چند نقصان را گرفته و با به روز رسانی قانون منع ورود نیروهای مسلح به دانشگاه، جلوی تکرار حوادث اخیر را بگیرد. هرچند بعید است دستکم در این دوره مجلس که نمایندگان شعار حمایت از نیروی انتظامی می دهند، عزمی برای اصلاح قانون وجود داشته باشد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 86
  • رضا
    8

    یک جوری میگی لباس شخصی که انگار نمیدانیم ابنها همان نیروهای بسیج و سپاه هستند!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      خبر فوری! ملاک تشخیص و تفکیک نیروهای نظامی و شبه نظامی از سایر نیروهای تشکیلاتی وابسته به حکومت نوع لباس آنها نیست بلکه هر شخصی از نیروهای تشکیلاتی وابسته به حکومت حامل تجهیزات دفاعی یا سلاح باشد در حکم شخص نظامی است و حق ورود به دانشگاه ها را ندارد!

    • ناشناس
      16

      دیگه حالم به هم خورد از اینهمه توهم!! مگه کسی که با نا آرامی ها مخالفت کنه فقط سپاهی یا بسیجیه!!این دیگه چه منطقیه شما دارین چندین کسب و کار به خاطر شما به خطر افتادن. خجالت بکشین

    • ناشناس
      2

      حکومت استاد پیچاندن است یک حدیث یا با گفتن در شرایط حساس کنونی یا گفتن دشمن لوله چی کار را تمام میکند لباس شخصی نشان اختشاش گران مخفی هستند

    • آتیش به اخت....
      3

      لباس شخصی = اغتشاشگر = بانک آتیش زننده = ماشین آتیش زننده = نابود کننده کشور

    • ی
      4

      سلام.خبر فوری خبر رو درست بگو این قانون خود دوره اصلاحات است که در موقعه اتفاقی در دانشگاه، حراست دانشگاه بااستفاده از مراحل قانون ادره اطلاعات رو در جریان بگذارید وانها هم حق ورود به دانشگاه رو هم دارند

    • ناشناس
      3

      چرا رییسی که دم از قانون میزند پاسخ گو نیست هیچ نیروی نظامی حق وارد شدن به دانشگاه را ندارد قاصب جواب بده

    • ایرانی آباد و آزاد
      1

      این فلسفه حضور این اراذل و اوباش به اصطلاح لباس شخصی را قوه قضائیه و پلیس چرا مشخص نمی کند که به هیج جا پاسخگو نیستند و میلیشیا نظام هستند!!!

    • منتقد
      0

      البته نیروهای بسیج و سپاه و اراذل و اوباش که به لباس شخصی معروفند...

  • ناشناس
    5

    هعه

  • ناشناس
    4

    از مواضع سران سه قوه و سخنرانی امروز معلومه که نیروهای امنیتی دستور خاموش کردن اعتراضات به هر بهایی را داشتند لذا رعایت قانون و حفظ حرمت انسانها چه زن چه کودک چه دانشجو و ...برای آنها بی معنی بوده.

    نظرات شما -
    • 4

      دقیقاً
      هیچی جز قدرت و ثروت خودشون براشون مهم نیست

    • ز
      8

      سلام.اشتباه گفتی مشخص شده در اغتشاشات این مدت چه کسانی دست داشتند

    • ناشناس
      0

      بی قانون و آشوبگر هر کی میخواد باشه باید جلوش گرفته بشه دانشجو و غیر دانشجوام نداریم.
      همین امثال شماها کوچیکترین مشکلی براتون پیش بیاد اول همه یقه اینارو میگیرین که چرا کاری نمیکنن ، خجالت و عقل و شعورم خوب چیزیه
      دم از حرمت و قانون تو اعتراضاتم ( =اغتشاشات) نزنین که حالمونو خیلی وقته بهم زدین
      این زامبی هارو هیچ جای دنیا قبول ندارن ، حتی اربابی اروپاییشون

  • سلما
    106

    بله دانشجوهایی که توی کنکور رتبه خوب میارن میتونن فحاشی کنن، میتونن گربه رقصونی کنن، میتونن به ساز علینژاد برقصن، میتونن جهت پر کردن رزومه اقامتشون امنیت جامعه رو بر هم بزنن، میتونن به دیگران به چشم حقارت و بی ارزشی نگاه کنن و بعد هم پس از استفاده از امکانات تحصیل رایگان برن با نشون دادن فیلمهای اعتراض زیبا و فحاشی های علمیشون به مصاحبه کنندگان اقامت بگیرن و در نهایت به کسانی تبدیل بشن که جهت تسخیر سفارت ایران سنگ و چوب به پلیس اروپا پرتاب کنن، ول کنید بابا نخبه نخبه انگار ما دانشگاه ندیدیم و دانشجو رو نمیشناسیم ما توی همین دانشگاه ها بزرگ شدیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      این همه مطلب نوشتی، ولی به این فکر نکردی مسئولان بی کفایت کشور را به جایی رسانده اند که همه دنبال فرار از ایران هستند، مسبب فرار نخبه ها کیست؟
      چقدر سطح فکرمان را تنزل داده اند!!!!؟

    • 5

      حرف مفت نزنید
      سنگ آدم درست را به سینه بزنید
      الهی قسمت شما هم بشه موزه ی ظلمشون رو بچشید
      اونوقت متوجه میشین و شاید به دل ما برسید
      البته اگه از خودشون نباشید 🤔

    • علی
      0

      من هم مثل تو بودم داداش.
      الآن توی سامانه ثنا م یه فایل پی دی اف هست که من رو به شش ماه زندان محکوم کرده.
      با فقط سه میلیون تومن رشوه.
      توی زندگی ام حتی یک خلاف نکردم.
      مراقب باش خودت هم سه میلیونی فروش نری.

    • ناشناس
      55

      دانشگاه محل تحصیل هست یا محل تجمع و متینگ یه مشت آشوبگر که از اسراییل و آمریکا و انگلیس برنامه میگیرند..شما یک مشت بی هویت وطن فروش را دانشجو میدانید؟ دانشجو مصطفی احمدی روشن بود.خجالت بکشید...حرف منطقی که ندارید.مثل الاغ عرعر کردن.جنجال کردن فحش دادن شیشه شکستن.اتیس زدن.ادم کشتن...این فرهنگ پست شماست...من ایرانی مسلمان آگاه و انقلابیم تا چشمتان کور شود در سه مقطع تحصیلی دانشگاه همیشه ممتاز بودم...منتقد بودم اما هوچیگر نبودم.جانم فدای رهبرم که ایرانم را در مقابل دشمن چون سدی آهنین کرده...از این همه قدرت و هیبت. و صلابت و شجاعت. و مردانگی مردم کشورم و نیروهای حافظ امنیت از غصه بمیرید..

    • کلکل
      1

      کاربر سلما، چطور اون زمانی که با تحریک همین دانشجویان حکومت را در سال۵۷ به دست گرفتید دانشگاه خوب بود

    • ناشناس
      0

      سلما خدا نکنه بچه دار بشی! چون اگه بچه ات بهت توهین کنه سرشو می بری

    • 2

      میشه محل مبارزه واعتراض به ظلم وفساد وغارت و کشتار ووووو را معین فرمایید ؟دانشگاه که نیست مدرسه که نیست خیابون که نیست بیابون که نیست اداره که نیست .کجاست ؟

    • اقلیت
      4

      فقط از لایک دادن به نظر شما بایست متوجه بشوید که قطعا شما حد اقل اقلیت هستید ،،!!!احتیاج به جواب دادن به شما نیست ،،مگر یک جمله ،دیدید که انگلیس و فرانسه هم مردم معترض ایرانی را سرکوب کرد ند تا مبادا به رابطه ی بین تان خدشه ای وارد نشود

    • قالب
      1

      من معذرت میخواهم از همه طیفها ،،،
      هر را تا وقتی بار میبرد ازش کار می کشند ،،،وقتی نتوانست دیگر کار کند یا سلاخی میکنند یا در بیابان ول میکنند تا طعمه ی درندگان وحشی شود ،

    • ناشناس
      0

      مردم عادی هر روز اعتراض می کنند در خیابان ولی شما مردوران نمی روید در بین آها منحرف نمی شود اما وقتی تصمیم می گیرید در یک اعتراض حضور یابید می شود این وضع در ضمن دانشگاه هم محیط اوباش گری و حتی اعتراض به مسائل بیرون از دانشگاه نیست محل درس خواندن و پژوهش هست و فقط باید در سال اجتماعات سوال و جواب کنند

    • ناشناس
      2

      اقلیت با لایک و غیر لایک خخخخه

  • چوگانی
    8

    از صحبت‌های امروز متوجه شدیم که همینی که هست ،هست.اگر حرفی یا اعتراضی بکنید با آمریکا و اسرائیل رابطه دارید باید هرچی ما میگیم بپذیرید نظر کسی برای ما ارزش نداره ما کار خودمان را می کنیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      72

      هنوز متوجه نشدی بحث اینه بین اغتشاش با اعتراض خیلی فرقه .اصلا خودت راجع به این دو کلمه تحقیق کن

    • 4

      دقیقاً درسته
      هرکس حرف حق بزنه محکومه 😠😬

    • سید محسن....
      0

      اعتراض مردمیست
      اغتشاش حکومتیست
      اشوب در دل مسئولین است
      😂😂😉😉😉😉😂😂😂😂
      توف به اعتقادات و باورتون که مردم رو به هر بهانه ای نکشید

  • ناشناس
    4

    لباس شخصی ها از فضا می آن که بی باکانه به دانشگاهی که بچه های نخبه ی کشور در اون تحصیل می کنن وارد می شن این نخبه ها باید حمایت بشن گره های کشور رو باز کنن نه اینکه اونا به این روز بیفتن و رسایی و عباسی کشور رو بچرخونن

  • ناشناس
    8

    بهتر است بجای لباس شخصی ها بگوییم ارازل و اوباش یا بگوییم اغتشاش گران وابسته

    نظرات شما -
    • د
      11

      سلام.ماموران امنیت چون دست شما را رو کرده اند خخخخ

  • ناشناس
    6

    این عکس برای چند سال پیشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      بله دیگه، نوشته ۱۸ تیر ۷۸

    • 1

      عکس ها از کشتار اینبار هنوز در رسانه های داخلی منتشر نشده

  • ناشناس
    0

    مملکت اگه با قانون میخواست اداره بشه که الان اوضاعش این نبود!
    طبق قانون اساسی اعتراض حق مردمه، جمهوری اسلامی فقط یه نمونه بیاره که مردم اعتراض کردند و به اعتراض اونها پاسخ درخور داده شده، هروقت اعتراضی از هر گروهی شده در نهایت با سرکوب شدید با اونا برخورد کردند،
    و نکته ی بعدی اینکه این آمریکا و اسرائیل چقدر قدرت دارند که تو کل ایران اینجور نیروهای اغتشاشگر پرورش میدند و این همه اورگانهای اطلاعاتی موازی متوجه اینا نمی‌شند!

  • ناشناس
    9

    برخی دانشجویان به اصطلاح نخبه ی شریف اگر جرأت دارند بیایند در سطح جامعه اون الفاظ رکیکی رو که به کار بردن بگن، ببینن واکنش مردم چیه؟
    تیکه بزرگشون گوششون میشه، باید از ماموران امنیتی سپاسگزار باشن که مانع رفتنشون به بیرون شدند وگرنه الان مادرهاشون به عزاشون نشسته بودن.

    نظرات شما -
    • الی
      2

      به اراذل و اوباش بسیجی و لباس شخصی میگی مامور امنیت مردم؟ اینها مامور امنیت دزدها و اختلاسگرها و رانتخوارها هستن.اون هم به خاطر یک تکه استخوان که از دزدیهاشون، جلوشون پرت میکنن. از قبیل ساندیس و کیک و برنج و روغن و ماکارونی و پسته و شیرینی. بسیجی‌ها خیلی ارزان خودشون رو میفروشن

    • 1

      در جواب الی‌
      کم حافظه های بی شرف ، فاجعه ی مجلس رو یادتون رفته ؟؟ عکساشونو ندیدین ؟
      شماها اگه غیرت داشتین به رگ غیرتتون برمیخورد اون ناسزاهای رکیک دانشگاه ، فرقی نمیکنه کدوم ور
      درد و بلای همینا بخوره تو سر امثال تویی که صدقه سر همینا الان یه جا نشستی زر مفت میزنی بیشعور
      اونا معاملشون باخداست تو حواست باشه خودتو ارزون به آلبانی نفروشی تباه

  • محمدرضا
    2

    دانشگاه استراژدی قالیباف هست و تمام.
    (ادمین محترم چرا نظرات من رو چاپ نمیکنید؟؟!!)

  • ناشناس
    0

    انصر بالرعب...همون سیاست حجاج بن یوسف والی خونخوار اموی است که سالهاست در جمهوری اسلامی هم اجرا میشه...حرف حق سر سبز می دهد بر باد

    نظرات شما -
    • 0

      از این حرف سبزا جلو ناموس خودت بزن فعلا که مشکلی نداره انگار
      بقیه غیرت دارن کله پوکت رو به باد میده

  • ناشناس
    6

    اینا همونایی هستن که با پارتی اومدن دانشگاه ولی چون سهمیه هاشون کمتر شده اینقد قلاده پاره کردن بیش از نیمی از اینا فقط از دهک دهم هستن!!حالا واسه ما قلاده پاره کردن

  • ناشناس
    1

    منطق هوچی گران، آنقدر قوی و مستدل و جامع است که نه کارگر و نه دانشجو و نه بازنشسته و نه جوانان بیکار و شاغل و نه زن و نه مرد و خلاصه هیچ قشر و قوم و جنسی، که اغلب مسلمان و معتقدند، اقناع نشده و با یک استوری علی کریمی یا چند جمله از مسیح علی‌نژاد یا کسانی که هوچی گران، عددی نمی دانند، به خیابان می ریزند و همه چیز را به هم می ریزند. بهتر نیست به جای این و آن، کمی به خود بنگرید و ببینید چه می گویید و کجای کار می لنگد؟

  • ناشناس
    1

    لباس شخصی ها آنان حکم آتش به اختیار را چندین دریافت کردند!!!

    نظرات شما -
    • 0

      بی بی سی به کمرت بزنه که خوب داری از خودت زر میزنی
      اون یه چیز دیگه بود
      سرمایه و فهمتون همین جور دروغ و تحریفهاست دیگه چیزی ندارین که هم خودتون هم ارباباتون
      اونام جریت ندارن یه متن رو کامل بذارن میدونن چه خبره!

  • ناشناس
    5

    پلیس انشاءاللہ اغتشاشگران کہ بہ اموال ضررزدندرابہ حکم خدامجازات کند

  • فاطمه
    1

    ۹۰درصد مشکلات ملت اقتصادی هست، قتل این خانم بهانه هست ، آیا شما در صحبت‌های ایشون چیزی در مورد حل مشکلات اقتصادی دیدید؟ آقایان مشکلات را روی مردم انداخته اند و دم از ملت ایران می زنند

  • وهاب
    0

    سلام خسته نباشید دوستان چرا لپ کلامو نمگید اقا وخانم مسول ۴۳سال گفتین ایرادپیدا شده برطرف میکنیم ولی دورغ ازاب دراومد به نظر خودتان دیگه بسه خیلی ساده زبان مردم خسته شدند دانشجو وغیره نداره محترمانه برین کنار بزارین کار دست کار دان باشه مملکت تبدیل به یه دوزد خونه شده بسه

  • ماهتاب
    0

    اوضاع آنقدر خر تو شیر هست که نگو و نپرس....

  • قربانی
    0

    ۴۴سال هست هیچ صدایی شنیده نمی شود ۴۴سال هست صدای ملت به بیگانه نسبت داده می شود چطور توقع دارید ملت تواین اوضاع که شما مسبب آن هستید خاموش بنشینند

  • رامین
    1

    آتش در اختیار؟!!!! یک چیزهایی داره یادم میاد

    نظرات شما -
    • 0

      همیشه همینین دیگه از بی خبری یه عده استفاده میکنین یه چیزایی میپرونین ، مراجعه کن و متن کامل رو بخون چون به حافظه امثال شما اعتباری نیست خوب بلدین حق و باطل رو عوض کنین

  • 007.1
    4

    ساکت شین . فقط شیشه بانک و اتوبوس و سطل آشغال سرمایه های کشور هستند . فهمیدی !!؟ ها ؟ فهمیدین ؟! دانشجوی شریف نه

  • امیر
    37

    فقط نظر تو کم بود .دانشجو رفته درس بخونه .یا نرسیده آتش بیار معرکه خاموش شده بشه علیه رهبر شعار بده .مگه رهبر بیچاره ما چه گناهی کرده .اگه برخورد کردند حقشون بوده .من بودم اخراجشون میکردم

  • خدا
    0

    زمان شاه که دانشجوها تظاهرات کردن، دانشجوها خوب بودن الان بد شدن، گوش هاتون کر شده فقر و فساد را نمی بیند از دزدان نظام حمایت میکنید اونهای که تو مناظره به مدرک بهم دیگه میگن تو فساد کردی باز حامیشون هستین، این به اون یکی میگه دروغ گو دست هم را رو میکنن برای رسیدن به قدرت بعد از وضعیت فرزنداشون تو خارج خبر داری بعد میای جلو حق مردم را میگیری زن و مرد را میزنی تو آدم پستی هستی، اگر جرعت دارید دست خالی بیاید وگرنه فرق شما با یزد چیست که با اون تعداد مقابل قیام حق ایستاد.

  • سعید
    25

    قبل ازانقلاب گارددانشگاههاکه تحت امر شهربانی کل کشوربود دردانشگاهها مستقربود واگردانشجویانی شلوغ می کردندبا آنها برخوردمی کردجمهوری اسلامی گارددانشگاه را منحل کرد!!خب حالا اگردانشجویان به جان هم افتادندویا شروع به اخلال نظم وخرابکاری کردندچه کسی بایدجلوی آنها را بگیردپلیس که نمی تواندوارددانشگاه شودلباس شخصی ها هم که نشوند؟چه بلبشویی خواهدشددانشگاه؟ مکانی آزادبدون دغدغه برای قانون شکنی وهرج ومرج طلبی،بنظرمن پلیس بایدهمه جاحضورداشته باشه محل بی پلیس یعنی محل ناامن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دانشگاه خودش حراست داره

    • 1

      اقا سعید به خدا خودتم اینقدر بی شعور نیستی که ندونی از چی داری دفاع میکنی اما بسوزد پدر منفعت طلبی .

    • 1

      حراست دانشگاه اگه حریف یه مشت وحشی فحاش نشه چی؟ اگه به امنیت و آسایش باقی دانشجوها لطمه بزنن چی؟
      واقعا اینقدر بی درکین یا خودتونو زدین به اون راه؟

  • 7

    همه کشور ساکت شده چهار تا دانشجوی خام و بی تجربه اومدن سر و صدا راه میندازن که چی؟؟؟؟
    مرد تا چهل ساله ش نشه نمی‌فهمه زندگی و سیاست یعنی چه......شما رو چه به این سیاست بازی‌ها؟!
    بهتره فعلا برین سر درس و مشقتون ،چهارتا مطلب یاد بگیرین چهار تا تجربه سیاسی کسب کنید بعد بیان شعار و نظر بدین......

  • ناشناس
    0

    وقتی یکنفر هم به اعتراضات مردمی اشاره نمیکند و همه آنرا فقط اغتشاش میبینند،نتیجه اینکه اساسا دوست ندارند چیزی را بعنوان حق اعتراض بپدیرند،نتیجه اینکه از نظر اینها دانشجویان هم اغتشاشگر است،کارگر و معلم هم اغتشاشگر است.اما لباس شخصی ها سالیان سال است که برای مردم شناخته شده اند که متاسفانه عامل اصلی نا آرامی ها همانها هستند، ورود آنها هر تجمعی را به اغتشاش تبدیل میکند

  • ناشناس
    0

    جناب آقای سعید،اگر دانشجو اغتشاشگر است،معلم اعتشاشگر است،کارگر اغتشاشگر است کسبه اغتشاشگرند پس چه کسی اغتشاشگر نیست،وقتی مسولان گوششان بدهکار مشکلات و مسائل مردم نیست و از طرفی به هیچ تشکل یا حزبی مجوز تظاهرات به بهانه اینکه ممکن است معاندین سوءاستفاده کنند داده نمیشود، پس اگر نیازی به اعتراض نیست اصل ۲۷ قانون اساسی را حذف کنند،وقتی به اعتراضات مردم بی توجهی یا سرکوب شود خواسته مردم از بین نمیرود بلکه آتش زیر خاکستر میماند و در جای دیگری سر باز میکند،آیا اگر دولت مجوز میداد و امنیت تظاهرات را می پذیرفت تبعات کمتری نداشت؟

  • ناشناس
    1

    مگه اینا اراذل قانون میدونن چیه ؟ نه لباسشون معلومه ماله کدام ارگانه ، نه معلومه از کدوم آخور تغذیه میشن ، نه هویت دارن و نه پدر مادر
    اینا میدونن دانشگاه یعنی چی ؟ اینا در صف مخالف دانشگاهن

    نظرات شما -
    • س
      17

      سلام.نوع گفتند ،مشخصه ارازل خودتی که نمی دونی قانون چیه دانشگاه چیه وپدر ومادر خودت از دست این بی ادب که داری چه کشیده

    • ناشناس
      1

      س جان هر کس با باطوم و چماق و تفنگ به انسانهای بیدفاع حمله کنه رذل است.

  • ناشناس
    1

    لباس شخصیها گرین کارت دارند .

  • بیدار
    1

    اگر اندکی خرد داشتید نخبه ها را اواره غرب نمیکردید و همچو مش محمود وزیر مدرک دزد را نخست وزیر خود !!!! وقتی مدرک را کاغذ می انگارید وقتی از صداقت و راستگویی و مسئولیت پذیری تو خالی میشوید وقتی گوشی شنوا نیست که نیست ، فریاد خواهم زد : زن ، زندگی،ازادی، مرد،میهن،ابادی.

  • 1
    2

    مطمئن باش این شلوغیها کار خود ایناست که 1. یه تعداد را به خاک سیاه بنشانند که بقیه حساب کار دستشون بیاد
    2. بهانه ای داشته باشند پول بعضیها را مثل به اصطلاح سلبریتی ها را ازشون بگیرند
    3. هزاران برابر خساراتی که خودشون به اسم اغتشاشگر و... به اموال عمومی ، بانکها زدند از دستگیرشدگان بگیرند و بدهند به انگل زاده هاشون در آرمریکا و کشورهای اروپایی که اونجا عشق و حال کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      آره همه کار دست خودشونه، ترورسردارسلیمانی کارخوشونه وقتی رئیس جمهور وقت آمریکا علنی اعتراف میکنه، سوریه کارخودشونه...دشمن کم دارند که خودشون در این وضع اقتصادی کشور به چالش و تخریب بکشونند، منافق کم نداریم و از همه مهمتر زمانی که دولت داره خوب اوج میگیره بعداز دولت قبل

  • ناشناس
    3

    اجتماع نکنید,اعتراض نکنید,هرغلطی کردیم هربلایی سرتون آوردیم صداتون درنیاد.دزدی کردیم,اختلاس کردیم,اقتصاد روفلج کردیم,و...........شماهیییسس!!!؟
    کورخوندین دیگه این ازاون توبمیریهانیست.روزای خفقان مال مادهه شصتیابود این نسل حقشومیخوادواین حقوازتون میگیره به زبان خوش نشدبااعتراض,نشد؟بدترازون.دیگه جوونهاآب ازسرشون گذشته وامیدی ندارن.نه میتونن تورشته ای که میخوان قبول شن.اگه قبولم بشن مشکل بیکاری یاکارنامناسب باحقوق کم,نه میتونن به ازدواج فکرکنن چون میترسن دخترمردمم بدبخت کنن,نه خونه,نه ماشین,نه.........پس دیگه افسرده میشن,ازحکومت بیزارمیشن واین مسایلی که میبینیدپیش میاد.اینجاست که حاضرن بمیرن ولی ذلت نکشن.میشه تن مقابل تن,گلوله پاسخ گلوله.یامرگ یارهایی
    پس تااوضاع ازاین بدترنشده باشفاف سازی توهرزمینه ای,یایه عذرخواهی,یکم مدارا کردن بامردم راه بیایین.به خواسته هاشون توجه کنید.کاری نکنیددشمن بادمش گردوبشکنه یااز آب گل آلودماهی بگیره یابه قول خودتون دنبال تجزیه باشه.چون شمااگه پشت مردمتون ومنافع مردمتون"بجای فقط توجه به منافه شخصیتون"باشیدهمین مردم اجازه تجزیه یادخالت به بیگانه نمیدن.......

  • هوالحق
    11

    نقشه ی تجزیه ی ایران و غارت آن هدفیست که سالهاست غربی ها به دنبال آن هستند یعنی آنقدر در زمان مستعمره خوردند مثل گرگ در کمین بقیه ی آن هستند و این را همه ی ۸۵ میلیون ایرانی مثل آفتاب دارند می بینند آما کسانیکه خودشون را به اون راه زده اند از دلار هنگفت غربی ها دارند لذت میبرند فارغ از اینکه هرچه گرفتند صدبرابر آن تاوان می دهند ان الله لا یحب الخائنین

    نظرات شما -
    • امیر ب هوالحق
      2

      جناب هوالحق خفه شو جیره خوار دولت ساندیس خور سیاه نمایی نکن

    • امیر ب هوالحق
      2

      جناب هوالحق خفه شو جیره خوار دولت ساندیس خور

  • به ۱
    5

    فکر میکنی از همه مکارتری!!!!!!!!!!!!!!! ان مکروا مکرالله والله خیرالماکرین!!!!!!!!.
    خیلی فتنه گری خدا هرچه بلاست بر سر خودت و خانواده ات نازل کند ان شاالله.
    لعنت بر مزدوران خائن وطن فروش

  • ناشناس
    0

    اگر پليس و نيروهاي امنيتي کارشون امنيته چرا حق ورود به دانشگاه رو نداشته باشند اين قانون از اولش اشتباهه/
    بالاخره هر قانوني يک مراقب و نگهبان مي خواهد که درست اجرا بشه و اگه اجرا نشه به طور قانوني با قانون شکنان برخورد بشه
    باييد اين مصوبه از اساس باطل بشه
    مگه در انگليس و فرانسه نيست که پليس راحت مي تونه ورود پيدا کنه
    کسي که تخلف نمي کنه از حضور پليس ناراحت که نميشه هيچي، خوشحال هم ميشه

  • ناشناس
    1

    ببخشید اگر مشکل امنیتی در دانشگاه پیش آمد چه می شود؟؟

  • مش جمعه
    0

    گروه فشار و لباس شخصی ها که شامل افرادی همچون ده نمکی و اله کرم و استاد و انصار اله و زهرا خانم و عسگر از اول انقلاب بوده و هستند.و در همه صحنه ها بوده اند و هیچگاه جوابگو نبودند.اینها از طرف حاکمیت حمایت می شوند و فقط آماده فرمانبری از طیف اصولگرایان هستند.

  • ناشناس
    1

    اینها خیلی خیلی مدتها پیش تحت عنوان آتش به اختیار مجوز گرفتند!!!!! برایشان مهم نیست مکان کجا هست چون احکامی که گرفتند خیلی وسیع است!!

    نظرات شما -
    • 0

      بر دروغگو و تحریف کننده و آدم پست روباه صفت لعنت که از جهل و بی خبری یه عده خوب استفاده میکنه
      خوب روی ارباباتونو سفید میکنین ، راست میگین متن کامل رو بذارین که مردم ببینن چی رو به چی ربط دادین

  • اسماء
    1

    این حرف خبرفوری بعد از تقریبا آرام گرفتن کشور مانند همان صحبت های پزشکیان قبل از نظر پزشکی قانونی هست.
    کاش من با پزشکیان و کرباسپی مناظره می کردم، چرا از کارشناس و تئوریسین زن استفاده نشد؟

  • زن،زندگی،آزادی،مرد،میهن،آبادی
    0

    سلام،واقعابرای نماینده های بیمسولیت ومفت خورمتاسفم که بارای همین مردم وفادارانتخاب میشن ولی برعلیه مردم شعارمیدن وپاچه خواری میکنند،مگه شمااونجانرفتیدکه ازحق مردم دفاع کنید،چرابه مردم پشت پا میزنید،شمابایدازحقوق مردم دفاع کنیدنه اینکه خط ونشون برای مردم بیدفاع بکشید..ننگ برشما،خداوندتقاص همه این جوونای مملکت روازشمابگیره که اینطوری درموردجوونهاودانشجوهای باارزش وقشرفهمیده مملکتمون نظرمیدین،ننگ برهمتون.

  • ناشناس
    0

    وارد شدن نیروههای نظامی و امنیتی به مراکز علمی و دانشگاهی باید ممنوع باشد ، هدف استبداد دخالت کردن در مراکز علمی و دانشگاهی معنی ندارد ، دانشگاه محل فکر است ، مرکز علم است ، قرار نیست هر چه حاکمیت فکر میکند ، مراکز علمی هم فکر کند ، حاکمیت دنبال خرافات است ، عملکرد ۴۳ سال حاکمیت، مهاجرت نخبه های مملکت به کشورهای دیگر شده ، برخی کم دانش، علنا اعلام کردند که کسی دوست ندارد ، این مملکت برود ، کجا برود؟ بهتر نیست ، شما بروید ، منابع مملکت را برای خودتان خرج نکنید

    نظرات شما -
    • 1

      دانشگاه مرکز علم هست نه فحش ، دانشجویانی که امنیت بقیه رو به خطر میندازن و محیط فرهنگی دانشگاه رو به لجن آلوده میکنن باید در مقابل قانون پاسخگو باشن .
      حتی تو حرفای خودتونم تناقص هست نمیدونین چی بگین که گندی که یه مشت بیشعور زدن بپوشونین که میگین کشتن و بردن کسی کشته نشده اونایی رو هم که بردن لابد یه غلطی کردن که بردن ،
      دانشگاه جای اون حرف های ناموسی رکیکه؟؟ چه با فتخارم براش هشتگ زدن بی خانواده ها ، همین فحش هارو اگه تو خیابون به یکی میدادن تیکه تیکشون میکردن مردم
      یکم شعور یکم تفکر یکم غیرت به هیچ جا بر نمیخوره

  • ناشناس
    0

    ظلم هیچگاه پایدارنخواهد ماند ما دینی را که ازپدارنمان اموختیم دراین اوضاع چگونه به فرزاندانمان بقبولانیم..روحانیونی که با بچه های مدرسه ای هم میجنگند یک جای کارشان ایراد دارد...، حاکمین وقت درواقع تیشه به ریشه دین میزنند. انگلیس هم حامی دین کنونی ست.کمی تامل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها