شنا در آب‌های سرد می‌تواند برای کاهش وزن و پیشگیری از دیابت مفید باشد

شاید شنا در آب‌های آزاد در فصل‌های سرد سال دورترین چیزی باشد که به ذهن شما خطور می‌کند، اما محققان می‌گویند شنا در آبی با حداکثر دمای 20 درجه سلسیوس می‌تواند چربی‌های مضر را از بدن شما بزداید و باعث کاهش وزن شود. به‌علاوه، این کار ظاهرا موجب محافظت از بدن در برابر مقاومت انسولین می‌شود و می‌تواند به جلوگیری از بروز دیابت کمک کند.

شنا در آب‌های سرد می‌تواند برای کاهش وزن و پیشگیری از دیابت مفید باشد

دانشمندان در مطالعه بزرگی که در واقع به بررسی 104 پژوهش دیگر پرداخته، متوجه شده‌اند که شنا کردن در آب‌های سرد نه تنها باعث سوزاندن کالری و کاهش وزن می‌شود، بلکه می‌تواند برای پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد. البته محققان به‌طور کلی نتیجه‌گیری قاطعی درباره مزایای سلامتی این اقدام نداشته‌اند.

پروفسور «جیمز مرسر»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه شمالگان نروژ می‌گوید حالا واضح است که تماس بدن با آب سرد می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد. با این حال، دانشمندان تاکید کرده‌اند که باید مراقب خطراتی مثل هیپوترمی (کاهش بیش از حد دمای بدن) و مشکلات قلبی و ریوی بود.

پژوهشگران می‌گویند شنا در آب‌های سرد می‌تواند منجر به انتشار هورمون‌های چربی‌سوز شود و در برابر دیابت و بیماری‌های قلبی مفید باشد. تماس با آب‌های کمتر از 20 درجه سلسیوس ظاهرا باعث فعال‌سازی بافت چربی قهوه‌ای می‌شود که نوعی چربی خوب است که با سوزاندن کالری بدن را گرم نگه می‌دارد.

این کار همچنین تولید پروتئین آدیپونکتین را افزایش می‌دهد که در زمینه محافظت از بدن در برابر مقاومت انسولین، دیابت و سایر بیماری‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند. پس اگر در فصل سرما به دفعات در آب‌های سرد شنا کنید، حساسیت بدن شما به انسولین افزایش قابل توجهی خواهد داشت و تمرکز انسولین پایین می‌آید.

با این حال، محققان در مورد سلامت قلب نتیجه‌گیری قاطی نداشته‌اند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که فاکتورهای ریسک قلبی و عروقی با شنا در آب‌های سرد بهتر شده، اما برخی نشانگر فشار بیشتر به قلب بوده است. البته بسیاری از این تحقیق‌ها شرکت‌کنندگان کمی داشته‌اند و شرایط دمای آب و غلظت نمک آن‌ها یکسان نبوده است. نتایج این پژوهش در مجله International Journal of Circumpolar Health منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها