عامل مهم ابتلا به سرطان روده در مردان

نتایج یک بررسی جدید به یکی از عوامل مهم بروز سرطان روده در مردان پی برده است.

عامل مهم ابتلا به سرطان روده در مردان

 نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد مردانی که غذاهای آماده «فوق فرآوری شده» می‌خورند سی درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

سرطان روده بزرگ در اکثر موارد، از پولیپ‌های روده نشأت می‌گیرد که معمولاً علامت بالینی خاصی در بدن ایجاد نمی‌کنند ولی به مرور زمان تبدیل به سرطان می‌شوند. پولیپ‌های روده بزرگ، تکه‌های گوشتی برآمده است که از پوشش داخلی روده بزرگ نشأت می‌گیرند. فردی که پولیپ روده دارد ممکن است در ظاهر علامت یا ناراحتی خاصی نداشته باشد. اما این پولیپ‌ها در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان تبدیل شوند؛ به‌طوری‌که سرطان روده بزرگ تقریباً همیشه از پولیپ‌ها یا ضایعه‌های پیش بدخیم روده منشأ می‌گیرد. 

محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه تافتز درآخرین مطالعات خود دریافتند، مصرف مکرر غذاهای فوق فرآوری شده می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

غذاهای حاوی گوشت مانند سوسیس، بیکن و ژامبون از جمله مواردی هستند که در افزایش خطر بروز این بیماری نقش پررنگی دارند. مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار نیز خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهد. 

لو وانگ، نویسنده ارشد این پژوهش در بیانیه‌ای گفت: ما با این فکر شروع کردیم که سرطان روده بزرگ می‌تواند بیشترین تاثیر را از رژیم غذایی در مقایسه با سایر انواع سرطان بگیرد؛ گوشت‌های فرآوری شده که بیشتر آنها در دسته غذاهای فوق فرآوری شده قرار می‌گیرند، یک عامل خطر قوی برای سرطان روده بزرگ هستند.

غذاهای فوق فرآوری شده همچنین دارای قندهای افزوده بالا و فیبر کم هستند که منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شوند. چاقی یک عامل خطر ثابت برای سرطان روده بزرگ است.

دانشمندان که داده‌های بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای این مطالعه جمع‌آوری کرده بودند، یافته‌های خود را روز چهارشنبه در مجله معتبر پزشکی بی‌ام‌جی منتشر کردند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    عجب ترجمه تخصصی!!! غذاهای بیش از حد فراوری شده نه فوق فراوری شده؟؟! قندهای افزوده زیاد، نه قندهای افزوده بالا؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها