افزایش ابتلا به سرطان روده در جوانان

غربالگری فرایندی است که سرطان را در افرادی که هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند بررسی می‌کند. آزمایش‌های متعددی هم برای فرایند غربالگری در سرطان وجود دارد که بهتر است نسبت به انجام به موقع آن اقدام شود.

افزایش ابتلا به سرطان روده در جوانان

 دستگاه گوارش از مری، معده، روده ‌باریک و روده بزرگ تشکیل شده است. روده بزرگ از انتهای روده باریک شروع شده و به مقعد ختم می‌شود.

کولون اسم دیگر روده بزرگ است. زمانی که سلول‌های بدخیم یا سرطانی در روده بزرگ تشکیل شوند، سرطان ایجاد می‌شود. سرطان روده بزرگ به نام‌های سرطان کولون و رکتوم یا سرطان کولورکتال هم موسوم است.

سرطان کولون

هر سال انجمن جهانی گوارش، موضوعی را برای  اطلاع‌رسانی گسترده و به روزرسانی دانش همکاران مطرح می‌کند و کشورهای عضو انجمن هم آن را بررسی می‌کنند.  

امسال نیز موضوع کولورکتال یا سرطان روده بزرگ و راست‌روده به عنوان مساله هفته جهانی سلامت گوارش انتخاب شده است.

دکتر فرزانه اتحاد، دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش گفت: «هفته سلامت گوارش از ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری تا ۶ خرداد در سطح کشور و با همکاری ۱۱ استان برگزار خواهد شد.

 بر همین اساس، برنامه‌های علمی برای پزشکان و پرستاران وجود دارد که  جدیدترین دستاوردهای علمی و درمانی و راه‌های غربالگری سرطان روده بزرگ را بررسی خواهند کرد.

او گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده، بالاترین میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ در استان گلستان و اردبیل ثبت شده است.»

سرطان روده بزرگ؛ سومین سرطان شایع دنیا

دبیر علمی هفته جهانی سلامت گوارش با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع دنیا محسوب می‌شود گفت این بیماری هم از طریق غربالگری به موقع قابل پیشگیری است.

دکتر نجمه آل طه، دبیر علمی هفته جهانی سلامت گوارش گفت به طور کلی سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع دنیا و دومین سرطانی است که بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین توجه در پیشگیری غربالگری و درمان به موقع این بیماری بسیار ضرورت دارد.

راهکار تشخیص به موقع سرطان روده

دکتر فرهاد زمانی، رئیس هفته سلامت گوارش در مورد  علایم ابتلا به سرطان روده و راهکار تشخیص به موقع برای  درمان سرطان گفت: «سلامتی یکی از ارکان بسیار مهم زندگی هر فرد محسوب می‌شود. بر همین اساس هفته سلامت گوارش نیز  انگیزه‌ای است تا مردم بیشتر در جریان اهمیت سلامت دستگاه گوارش قرار گیرند.»

افزایش ابتلا به سرطان روده

امسال مبحث اصلی هفته سلامت گوارش، سرطان روده بزرگ در نظر گرفته شده است. متاسفانه سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های بسیار شایع در دنیا است که به دلیل زندگی صنعتی روز به روز آمار آن افزایش یافته و در کشور ما هم این سرطان جزء بیماری‌هایی است که سالانه تعداد زیادی را گرفتار و جان بیماران را به خطر می‌اندازد

به گفته زمانی، سرطان روده بزرگ به راحتی قابل پیشگیری است. یعنی اگر سرطان روده در مراحل اولیه از طریق کولونوسکوپی تشخیص داده شود درمان آن بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود.

کاهش وزن ناگهانی را جدی بگیرید

دکتر زمانی می‌گوید بهتر است همه افراد بالای  ۵۵ سال به انجام غربالگری سرطان روده بزرگ بپردازند. همچنین هرگونه علائم بالینی مانند درد شکم، خونریزی، یبوست‌های طولانی مدت و همراه با خونریزی همچنین کاهش وزن ناگهانی را جدی بگیرند به ویژه اینکه اگر قبلاً از افراد خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ داشته باشند.

افزایش دوبرابری ابتلا به سرطان گوارش در جوانان

دکتر رضا ملک زاده، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: «در چهار سال گذشته در ایران ۴۴ هزار مورد ابتلا به سرطان روده بزرگ گزارش شده است. ضمن آنکه  آمار ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد زیر ۵۰ سال از ۲۰۰ نفر  به ۴۰۰نفر  رسیده است. »

به گفته ملک‌زاده، در جهان بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه نخست و پس از آن سرطان‌ها رتبه دوم دلیل مرگ و میر افراد به شمار می آیند.

 متاسفانه همزمان با پیری جمعیت، سرطان‌ها نیز در حال افزایش هستند که البته نکته مهم در مورد سرطان‌ها این است که بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری است

لزوم پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد می‌گوید سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های شایع در جهان است که رتبه سوم سرطان را در جهان به خود اختصاص داده است.

او با تاکید بر اینکه انجام غربالگری به موقع در درمان موفقیت‌آمیز انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ بسیار مهم است، گفت: بهتر است همه افراد بالای ۵۰ سال نسبت به انجام آزمایش مدفوع و غربالگری از طریق کلونوسکوپی اقدام کنند.

 همچنین کسانی که در خویشاوندان نزدیک به خود موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ داشته‌اند، احتمال  بالاتری در ابتلا به این بیماری دارند به همین خاطر  توصیه می‌شود از ۴۵‌سالگی نسبت به غربالگری این بیماری اقدام کنند.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها