تشدید تغییرات اقلیمی به وقوع آتش سوزی های جنگلی در جهان دامن زده است

سرعت گرفتن بحران تغییرات اقلیمی و رویدادهای شدید آب و هوایی مانند خشکسالی و موج گرما، به وقوع آتش سوزی‌های جنگلی در سراسر جهان دامن زده است.

تشدید تغییرات اقلیمی به وقوع آتش سوزی های جنگلی در جهان دامن زده است

طی ماه‌های اخیر چندین کشور اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، یونان، پرتغال، اسلوونی و اسپانیا برای مقابله با آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی ناشی از موج‌ گرما و خشکسالی که موجب آوارگی هزاران نفر شده، با چالش مواجه بوده‌اند.

وقوع چنین آتش‌سوزی‌های مهیب و گسترده علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست و مردم، دی اکسید کربن (CO2) را که باعث گرم شدن زمین می‌شود، آزاد می‌کند و به تغییرات اقلیمی و رویدادهای شدید آب و هوایی دامن می‌زند.

تحقیقات سازمان دیده بان جهانی جنگل نشان داده که آتش سوزی‌های جنگلی در حال گسترش هستند و در حال حاضر حدود دو برابر بیش از 20 سال پیش به پوشش درختان خسارت وارد کرده است.

تغییرات اقلیمی عامل اصلی افزایش آتش‌سوزی‌هاست؛ به ‌طوریکه در حال حاضر احتمال وقوع موج‌های شدید گرما پنج برابر بیشتر از ۱۵۰ سال قبل است و انتظار می‌رود با ادامه گرم شدن زمین، تکرار شود. افزایش دما، موجب خشکی طبیعت و جنگل‌ها می‌شود تا محیطی ایده‌آل برای آتش سوزی‌های مهیب و مکرر ایجاد کند. این امر منجر به انتشار بیشتر گاز کربن دی اکسید می‌شود، تغییرات آب و هوایی را تشدید و به نوبه خود به وقوع آتش سوزی‌های بیشتر کمک می‌کند.

برای کاهش آتش سوزی‌های جنگلی چه باید کرد؟

به گفته کارشناسان هیچ راه حلی برای کاهش موارد وقوع آتش سوزی بدون کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود ندارد. البته فعالیت‌های انسان در جنگل‌ها و محیط‌های اطراف، آنها را در برابر آتش‌سوزی حساس‌تر می‌کند و در افزایش میزان از بین رفتن پوشش درختان ناشی از آتش سوزی در مناطق استوایی نقش دارد.

به گزارش موسسه تامسون رویترز (Thomson Reuters Foundation)، بهبود تاب‌آوری جنگل‌ها با توقف جنگل‌زدایی و تخریب جنگل‌ها برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی‌ در آینده حیاتی تلقی می‌شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها