سیل تابستانی بی سابقه در حوزه خلیج فارس و چالش تغییرات اقلیمی

بارندگی‌های شدید موسمی و جاری شدن سیلاب‌های غیرمنتظره و بی‌سابقه طی چند روز گذشته، چندین کشور در حوزه خلیج فارس را درگیر کرده و این درحالیست که این مناطق در این فصل از سال عموما به دلیل گرمای سوزان تابستان و خشکسالی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

سیل تابستانی بی سابقه در حوزه خلیج فارس و چالش تغییرات اقلیمی

در ماه‌های تابستانی معمولا پیش‌بینی شرایط آب و هوایی برای بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز شبه‌جزیره عربستان آب و هوای گرم، خشک و غبارآلود است و باران‌های موسمی نیز زمانی که از هند بیرون می‌آیند برخی مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهند به ویژه عمان و یمن که به طور معمول، وقوع رعد و برق و شرایط نامساعد جوی تابستانی را تجربه می‌کنند.

اما تابستان امسال، شرایط جوی متفاوت و بی سابقه در تعدادی از کشورهای این منطقه گزارش شده از جمله در قطر، عمان، امارات و ایران که طی هفته اخیر با توفان و بارش‌های موسمی غیرمعمول و بارش و سیل‌ سنگین در برخی مناطق مواجه شده‌اند.

بنابر گزارش گلف نیوز، مقامات امارات روز گذشته (جمعه) اعلام کردند که در پی وقوع سیل ناشی از بارش شدید باران در این کشور تاکنون دست‌کم هفت تن جان خود را از دست دادند.

وزارت کشور امارات روز گذشته اعلام کرد که هفت مهاجر آسیایی در سیل ناشی از بارندگی های شدید که در روزهای اخیر بخش‌هایی از این کشور را تحت تأثیر قرار داده، جان خود را از دست داده اند.

مقامات امارات همچنین اضافه کردند که نیروهای امدادی همچنان در حال تخلیه برخی از این مناطق هستند و برای افرادی که خانه هایشان نیز بر اثر وقوع سیل آسیب دیده، پناهگاه هایی در نظر گرفته شده است.

امارات متحده عربی روز چهارشنبه تحت تاثیر باران شدید و جاری شدن سیل قرار گرفت که تا روز پنجشنبه ادامه داشت.

برخی از مردم در خانه‌های خود در شارجه و فجیره گیر افتاده بودند و نیازمند امدادرسانی شدند. همچنین سرپناه های موقت در هتل ها برای کسانی که در سیلاب سرگردان و آواره شدند فراهم شده است.

به گزارش شبکه الجزیره، در عین حال اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شارجه در روز پنجشنبه به دلیل بارش شدید باران، خدمات حمل و نقل مسافران به مناطق شرقی را به حالت تعلیق درآورد.

دو روز بارش مداوم و پرحجم باران در مناطق شرقی امارات متحده موجب وارد آمدن خسارات قابل توجه به بسیاری از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها شد.

مناطقی مانند شارجه، رأس الخیمه و فجیره بیشتر تحت تاثیر وقوع سیل قرار داشته‌اند. همچنین چندین دره و سد در راس الخیمه تحت تاثیر وقوع سیلاب قرار گرفته است.

وقوع سیل ناشی از بارش شدید باران زندگی مردم را مختل کرده است. بسیاری از خانه ها به طور کامل زیر آب فرو رفته و برخی از خانه‌ها آسیب دیده‌اند. همچنین در بسیاری از نواحی و جاده‌ها، خودروها در آب گرفتار شده‌اند.

بنابر این گزارش، پلیس شارجه از مردم خواسته است دستورالعمل های امنیتی را رعایت کنند و تاکید شده که مردم از حضور در مناطق سیل زده خودداری کنند.

در عمان نیز مقامات پلیس این کشور، چندین شهروند اماراتی‌ را از مناطق سیل زده در شهرستان "مدحاء" در عمان تخلیه کردند.

گلف تودی در گزارشی آورده است، همچنین سازمان هواشناسی عمان اعلام کرد که شهرستان مدحاء واقع در استان "مسندم" ۳۲۰ میلی متر بارندگی داشته که بیشترین میزان بارندگی در این کشور طی چهار روز گذشته است.

از سوی دیگر در پایتخت قطر نیز در پی بارش شدید باران طی روزهای اخیر که خیابان های دوحه را زیر آب برد، بسیاری از فعالیت ها متوقف شد.

همچنین خبرگزاری شینهوا در گزارش اخیر خود به نقل از اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان (NDMA) اعلام کرده است که در حوادث مرتبط با سیل ناشی از ادامه بارش‌های موسمی شدید و مداوم برای بیش از پنج هفته در این کشور، تاکنون دست کم ۳۵۷ نفر کشته و بیش از ۴۰۰ نفر دیگر نیز زخمی و مصدوم شده‌اند.

منابع رسمی از اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی اعلام کردند که علاوه بر تلفات انسانی، زیرساخت‌ها، شبکه‌های جاده‌ای و خانه‌ها نیز به دلیل باران‌های موسمی شدید و جاری شدن سیل در سراسر پاکستان از ۱۴ ژوئن آسیب دیده‌اند.

بر اساس آمار این مرکز، در مجموع ۲۳ هزار و ۷۹۲ خانه به طور کامل یا جزئی خسارت دیده و هزاران نفر را آواره کرده است و همچنین بارش شدید باران به ده ها پل و مغازه نیز آسیب رسانده است.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان روز پنجشنبه در توئیتی نوشت که پاکستان با چالش‌های تغییرات آب و هوایی مواجه است و بر لزوم رسیدگی به مشکل سیل جاری تاکید کرد.

ایالت بلوچستان جنوب غربی پاکستان همچنان یکی از مناطقی است که در این حادثه طبیعی، آسیب بیشتری دیده است.

توفان، رعد و برق، بارش‌های بسیار نادر موسمی و سیل تابستانی در این کشورها طی یک هفته اخیر، ساکنان این منطقه را که معمولا در این فصل از سال بی‌اعتنا به شرایط آب و هوا بوده و نهایتا موج گرما را پشت سر می‌گذاشتند، حیرت زده و نگران کرده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها