عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

محدودیت سنی برای بارداری بانوان وجود ندارد

عضو هیئت علمی دانشکده مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقات، بانوانی که از سلامت جسمانی و روانی برخوردار هستند در هر سنی از دوران باروری خود می توانند اقدام به بارداری کنند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

محدودیت سنی برای بارداری بانوان وجود ندارد

خانم کرمی در پاسخ به این سوال که آیا سن بر روی باروری تاثیرگذار است گفت: بارداری در سنین پایین به لحاظ جسمانی و روانشناختی، بهتر و از عوارض کمتری برخوردار است.

بهترین زمان برای باردار شدن پیش از ۳۵ سالگی در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال است.

میزان باروری در زنان از ۳۰ تا ۳۵ سالگی شروع به کاهش ‌می‌کند، با اینحال کاهش باروری در مردان تدریجی‌تر از زنان رخ ‌می‌دهد و ‌می‌تواند سلامت فرزند آیندۀ آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

اگرچه مطالعات و تحقیقات نشان داده مشکلات بارداری در سنین پایین تر بسیار کمتر است اما بر اساس بررسی های صورت گرفته در کشورهای مختلف، بارداری در سنین بالا نیز رایج و بی خطر بوده است.

بانوان سالم به لحاظ جسمانی و روانی در هر سنی می توانند نسبت به بارداری اقدام کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 بارداری های متعدد در افزایش سلامت جسمانی و روانی بسیار اثرگذار است و بر اساس وضعیت مادر، توانایی زایمان و پرورش کودک بر تعداد فرزندآوری مادران مشاوره ارائه می شود.

مطالعات و تحقیقات نشان داده افرادی که تعداد فرزند بیشتری دارند از بسیاری از بیماری ها از جمله  افسردگی، استرس، اضطراب و الزایمر به دور هستند.

در مقایسه منافع و مضرات فرزندآوری در زنان، مردان و خانواده ها، منافع بسیار بیشتر بوده است.

چنانچه روند پیری و سالمندی جمعیت در ایران ادامه یابد پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۹ درصد جامعه ایران را سالمندان تشکیل می دهند درحالیکه جمعیت جوان وپویا رو به کاهش است.

وراثت یک عامل اصلی در یائسگی بانوان است اما در یائسگی زودهنگام بیماری های جسمی، روانشناختی و مسایل زیست محیطی نیز اثر گذار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • 0

    از وقتی سیاست کشور شد فرزندآوری، توصیه های پزشکان هم عوض شد

  • ناشناس
    0

    چند سالپیش رفتم. به یک مرکز بچهای عقب ماندن ذهنی میول اپجا گفتند اکثر. بچهای. مشکل دار اینجا. پدران. پیر دارند. در طول تاربخ بشریت. انگا. مردان نمی مواهند. هیچ حقیقتی را بپذیرند. از پا باروری مردان. که هیچگاه نه خود نه مانوادههایشان زیر بار این مورد نمی شدند تا اینکه پیرمردان هم به احتمال زیاد بچه شان ممکن است. ناقص باشد. قابل توجه دختران جوان. پیر پسند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها